Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Teollisuus kasvoi kesäkuussa merkittävästi, kun taas Saara Arvan murhatapaus jatkuu oikeudessa. Lisäksi yli puolet varhaiskasvatuksen asiakkaista on maksuttomia.
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Oulun Pilpasuolla parannetaan retkeilyreittejä, kun pitkoksia uusitaan. Lystireitin leventäminen helpottaa lastenvaunujen käyttöä, ja myös Aistireitin pitkoksia parannetaan. Työt toteutetaan siten, että reiteillä voi edelleen kulkea.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Oulun Pilpasuolla parannetaan retkeilyreittejä, kun pitkoksia uusitaan. Lystireitin leventäminen helpottaa lastenvaunujen käyttöä, ja myös Aistireitin pitkoksia parannetaan. Työt toteutetaan siten, että reiteillä voi edelleen kulkea.
Aiheesta on julkaistu 1 juttua, 1 eri lähteestä, viimeisin päivitys 29.5.2026 klo 13:30, pääluokka Luonto ja ympäristö.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Kaleva.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Pilpasuon pitkoksia uusitaan Oulussa.
Pilpasuon pitkoksia uusitaan Oulussa
Oulussa Pilpasuolla parannetaan retkeilyreittejä. Lystireitin pitkoksia leveennetään, jotta lastenvaunuilla on helpompi kulkea. Myös Aistireitin pitkoksia parannetaan. Työt tehdään niin, että reiteillä voi silti kulkea.
Oulun Pilpasuolla parannetaan retkeilyreittejä, kun pitkoksia uusitaan. Lystireitin leventäminen helpottaa lastenvaunujen käyttöä, ja myös Aistireitin pitkoksia parannetaan. Työt toteutetaan siten, että reiteillä voi edelleen kulkea.
Oulun kaupunkialueella nähtiin nuori karhu, joka harhaili grillihajun perässä. Karhu pakeni takaisin metsään asukkaiden läheltä, jotka eivät kuitenkaan nähneet sitä. Tapahtuma herätti…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Oulu, #Luonto
Ecuadorin Galapagossaarilta on löydetty uusi, erittäin harvinainen mustekalalaji. Tämä golfpallon kokoinen sininen eläin löydettiin yli 1 700 metrin syvyydestä vedenalaisella robotilla. Laji…
Luonto ja ympäristö
Oulussa on havaittu kaikkia Suomen suurpetoja, kuten karhuja, susia, ahmoja ja ilveksiä. Havaintoja on tehty erityisesti kaupungin reuna-alueilla ja metsäalueilla. Tuorein havainto…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Oulu
Lauha ja vähäluminen talvi on vaikuttanut saimaannorpan pesimäolosuhteisiin. Metsähallituksen mukaan 90 prosenttia kuuteista syntyi apukinoksiin tai keinopesään. Kuuttien kuolleisuus on todennäköisesti suurempi…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Luonto
Saimaannorpan pesintä on kärsinyt poikkeuksellisista sääolosuhteista, jotka ovat vaikuttaneet kuuttien syntymiseen. Valtaosa kuuteista syntyi keinopesissä tai apukinoksissa, sillä luonnollisia pesintäpaikkoja ei ollut.…
Luonto ja ympäristö
Kasvukausi etenee normaalisti, ja kevätkylvöistä on enää neljännes tekemättä. Etelä-Suomessa kylvöt ovat lähes valmiit, mutta pohjoisessa vasta alussa. Kuivuus aiheuttaa huolta erityisesti…
Luonto ja ympäristö
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 07.08.2026 TILANNE Heinät kukkivat koko maassa, ja pujo kukkii koko levinneisyysalueellaan maan eteläosista Etelä-Lappiin. Heinien siitepölymäärät voivat rannikkoalueilla nousta ajoittain runsaiksi. Maan etelä- ja keskiosien sisämaa-alueilla siitepölymäärät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin, ja ovat vähäisiä Lapissa, Kainuussa ja Pohjois-Pohjanmaan sisämaa-alueilla. Pujon siitepölymäärät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin maan etelä- ja keskiosissa, ja ovat vähäisiä muualla kukinta-alueella. Sade laskee ilman siitepölymääriä. Alternaria-homesienen itiöitä esiintyy maan eteläosissa runsaasti ja maan keskiosissa kohtalaisesti. Cladosporium- homesienen itiöpitoisuudet ilmassa ovat maan etelä- ja keskiosissa kohtalaisia. ENNUSTE Heinien ja pujon kukinta jatkuu. Heinien siitepölymäärät vaihtelevat maan etelä- ja keskiosien rannikkoalueilla kohtalaisista runsaisiin, ja sisämaa-alueilla vähäisistä kohtalaisiin. Maan pohjoisosissa heinän siitepölymäärien odotetaan jäävän pieniksi. Pujon siitepölyä on ilmassa vähäisistä kohtalaisiin määriä maan etelä- ja keskiosissa. Pohjois-Pohjanmaalla, Kainuussa ja Etelä-Lapissa pujon siitepölyä on ilmassa vähän. Sateet laskevat siitepölymääriä.