Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Trump syyttää Kiinaa vaalivaikuttamisesta, kun taas vakava onnettomuus sulki tien Virroilla. Poliisi tutkii myös työpaikkakiusaamisväitteitä.
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Uusi ajokorttilaki tuli voimaan, ja se tuo mukanaan muutoksia 17-vuotiaille kuljettajille. Yöaikainen ajaminen on nyt kielletty keskiyön ja aamuviiden välillä, ja rikkomuksesta seuraa sakko ja ajokielto. Lisäksi auton luovuttajalla on vastuu alaikäisen kuljettajan toiminnasta.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Uusi ajokorttilaki tuli voimaan, ja se tuo mukanaan muutoksia 17-vuotiaille kuljettajille. Yöaikainen ajaminen on nyt kielletty keskiyön ja aamuviiden välillä, ja rikkomuksesta seuraa sakko ja ajokielto. Lisäksi auton luovuttajalla on vastuu alaikäisen kuljettajan toiminnasta.
Aiheesta on julkaistu 6 juttua, 5 eri lähteestä, viimeisin päivitys 29.5.2026 klo 10:34, pääluokka Liikenne.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Lapin Kansa, Ilta-Sanomat, Kaleva.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Uusi ajokorttilaki astui voimaan • Uusi ajokorttilaki rajoittaa alaikäisten yöajoa • Uusi ajokorttilaki voimaan yöllä ajaville.
Uusi ajokorttilaki on voimassa
Uusi ajokorttilaki on nyt voimassa. Se koskee 17-vuotiaita, jotka ajavat henkilöautoja. Yöllä ajaminen on kielletty keskiyön ja aamuviiden välillä. Jos nuori ajaa silloin, hän saa sakon ja ajokiellon. Myös auton antaja on vastuussa.
Uusi ajokorttilaki tuli voimaan, ja se tuo mukanaan muutoksia 17-vuotiaille kuljettajille. Yöaikainen ajaminen on nyt kielletty keskiyön ja aamuviiden välillä, ja rikkomuksesta seuraa sakko ja ajokielto. Lisäksi auton…
Uudistunut ajokorttilaki kieltää 17-vuotiailta henkilöautolla ajamisen puolenyön ja aamuviiden välillä. Lakimuutoksen tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta, mutta se herättää huolta nuorten keskuudessa. Mikkeliläinen Linda Haimilahti kokee lain epäreiluksi, sillä…
Uusi ajokorttilaki astui voimaan, ja se tuo mukanaan muutoksia alaikäisten ajamiseen. Yöaikainen ajaminen on kielletty keskiyön ja aamuviiden välillä, ja rikkomuksista seuraa sakko ja ajokielto. Laki koskee kaikkia…
Uusi ajokorttilaki tuli voimaan ja tuo mukanaan tiukennuksia alaikäisten ajamiseen. Yöaikainen ajaminen on kielletty keskiyön ja aamuviiden välillä, ja rikkomuksesta seuraa sakko ja ajokielto. Laki tuo myös muutoksia…
Uusi ajokorttilaki astui voimaan ja tuo mukanaan muutoksia ajamiseen liittyen. Yöaikainen ajaminen on kielletty keskiyön ja aamuviiden välillä. Samalla Venäjän drooni osui kerrostaloon Romaniassa, aiheuttaen tulipalon.
Uusi ajokorttilaki astui voimaan, ja se tuo mukanaan muutoksia 17-vuotiaille kuljettajille, kuten yöaikaisen ajamisen kiellon. Lisäksi ajokortin vanhenemista koskevat käytännöt helpottuvat, ja lupia voi esittää sähköisesti. Samalla Venäjän…
Uusi ajokorttilaki astuu voimaan toukokuun lopussa ja tuo mukanaan useita muutoksia ajokortin hankintaan. 17-vuotiaat eivät saa enää ajaa yöaikaan, ja teoriakokeessa vilpistä…
Liikenne • jaetut avainsanat: #Ajokorttilaki
Uusi ajokorttilaki on tullut voimaan ja se tuo mukanaan muutoksia ajamiseen. 17-vuotiailta kiellettiin yöaikainen ajaminen keskiyön ja aamuviiden välillä. Lisäksi vanhentuneita ajokortteja…
Liikenne • jaetut avainsanat: #Ajokorttilaki
17-vuotias kuljettaja ajoi poikkeusluvalla 173 km/h nopeudella, vaikka sallittu raja oli 100 km/h. Uuden ajokorttilain myötä poikkeusluvalla ajavien nuorten on pysyttävä pois…
Liikenne • jaetut avainsanat: #Liikenne, #Nuoret
Alle 18-vuotiaat eivät saa ajaa autoa yöaikaan uuden lain myötä. Laki astuu voimaan perjantaina ja sen tavoitteena on vähentää nuorten liikenneonnettomuuksia. Poliisi…
Liikenne • jaetut avainsanat: #Liikenne, #Nuoret
Mopojen määrä on vähentynyt lähes puoleen kymmenessä vuodessa, mutta ne ovat edelleen tärkeitä nuorille. Mopot tarjoavat liikkumismahdollisuuksia ja yhteisöllisyyttä, erityisesti alueilla, joissa…
Liikenne • jaetut avainsanat: #Nuoret, #Liikenne
Matkustajalaiva M/S Sergei ajoi karille Heinävedellä tiistaina, kun se oli palaamassa Valamon luostarista. Aluksessa oli 27 matkustajaa ja kaksi miehistön jäsentä, mutta…
Liikenne
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 17.07.2026 TILANNE Heinien kukinta jatkuu koko maassa. Pujon kukinta on edennyt Etelä-Lappiin asti. Heinien siitepölymäärät vaihtelevat kohtalaisista runsaisiin maan etelä- ja keskiosissa sekä Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa. Lapissa määrät vaihtelevati vähäisestä kohtalaiseen. Pujon siitepölymäärät vaihtelevat kohtalaisista runsaisiin maan etelä- ja keskiosissa; Pohjanmaalla ja maan pohjoisosissa Etelä-Lappiin asti määrät ovat toistaiseksi jääneet vähäisiksi. Cladosporium- ja Alternaria homeitiömäärät ovat jääneet mataliksi. ENNUSTE Heinien jatkuu ja pujon kukinta voimistuu. Heinien siitepölymäärät ovat maan etelä ja keskiosissa runsaita, maan pohjoisosissa vaihtelevat kohtalaisesta vähäisiin. Pujon siitepölymäärät nousevat maan etelä-osissa ajoittain runsaiksi, ja jäävät maan keskiosissa kohtalaisiksi. Pohjois-Pohjanmaallla, Kainuussa ja Etelä-Lapissa määrät jäävät vähäisiksi. Kukkivien kasvustojen läheisyydessä määrät voivat olla korkeampia. Sadekuurot laskevat siitepölymääriä hetkellisesti.