Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Valtakunnansyyttäjä ei valita Auerin tuomiosta, ja YTHS aloittaa muutosneuvottelut irtisanomisista. Tulli takavarikoi miljoonia laittomia savukkeita.
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Suomessa passin voimassaoloaika pidennetään kymmeneen vuoteen, mutta alaikäisten passit pysyvät viisivuotisina. Muutos astuu voimaan viimeistään vuoden 2028 alkupuolella. Sisäministeri Mari Rantanen ja Rkp:n Henrik Wickström korostavat uudistuksen hyötyjä kansalaisten arjessa.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Suomessa passin voimassaoloaika pidennetään kymmeneen vuoteen, mutta alaikäisten passit pysyvät viisivuotisina. Muutos astuu voimaan viimeistään vuoden 2028 alkupuolella. Sisäministeri Mari Rantanen ja Rkp:n Henrik Wickström korostavat uudistuksen hyötyjä kansalaisten arjessa.
Aiheesta on julkaistu 2 juttua, 2 eri lähteestä, viimeisin päivitys 28.5.2026 klo 17:45, pääluokka Kotimaa.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Aamulehti, Ilta-Sanomat.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Suomi siirtyy kymmenen vuoden passeihin • Passin voimassaoloaika pidentyy kymmeneen vuoteen.
Suomi saa kymmenen vuoden passit
Suomessa passit voivat jatkossa olla voimassa kymmenen vuotta. Alaikäisten passit pysyvät kuitenkin viisivuotisina. Muutos tulee voimaan viimeistään vuonna 2028. Uudistus helpottaa kansalaisten asiointia ja vähentää poliisin työkuormaa.
Suomessa passin voimassaoloaika pidennetään kymmeneen vuoteen, mutta alaikäisten passit pysyvät viisivuotisina. Muutos astuu voimaan viimeistään vuoden 2028 alkupuolella. Sisäministeri Mari Rantanen ja Rkp:n Henrik Wickström korostavat uudistuksen hyötyjä…
Suomessa passin voimassaoloaika pidennetään kymmeneen vuoteen, ja muutos astuu voimaan viimeistään vuoden 2028 alkupuolella. Passin hakijat asioivat jatkossa henkilökohtaisesti poliisiasemalla. Alaikäisten passit pysyvät viiden vuoden voimassaoloisina.
Tasavallan presidentti Alexander Stubb vieraili Rovaniemellä ja pääsi Hornet-hävittäjän kyytiin. Hän jakoi kokemuksiaan viestipalvelu X:ssä, kiittäen hävittäjälentäjiä heidän työstään. Vierailun aikana Stubb…
Kotimaa
Helsingin Puu-Käpylässä syttyi voimakas tulipalo, joka aiheutti runsaasti savua alueelle. Pelastuslaitos varoittaa asukkaita välttämään liikkumista lähialueella ja sulkemaan ikkunat sekä ovet. Henkilövahingoilta…
Kotimaa
Lappeenrannassa on kadonnut noin 80-vuotias mies, joka nähtiin viimeksi keskiviikkoiltana. Poliisi on käynnistänyt etsinnät ja pyytää havaintoja miehestä, joka on noin 175…
Kotimaa
Valtioneuvoston linna tyhjennetään henkilökunnasta peruskorjauksen ajaksi, joka kestää vuoteen 2030. Istunnot siirtyvät juhlahuoneistoon Eteläesplanadilla. Historiallisesti arvokkaat esineet siirretään Museoviraston huolehdittavaksi.
Kotimaa
Naisten pahoinpitelyt ovat kasvaneet Suomessa viime vuonna yli kymmenen prosenttia edellisvuodesta. Tilastokeskuksen mukaan pahoinpitelyn uhreja oli yhteensä 19 000, mikä on korkein…
Kotimaa • jaetut avainsanat: #Suomi
Helsingin poliisi on käynnistänyt etsinnät kadonneen noin 30-vuotiaan miehen löytämiseksi. Mies on nähty viimeksi Haagassa kello 18, ja hänellä on yllään musta…
Kotimaa
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 27.05.2026 TILANNE Koivun kukinta jatkuu maan pohjoisosissa. Varhaisimmat koivut ovat aloittaneet kukintansa myös Pohjois-Lapissa. Koivun siitepölyä kulkeutuu ilmavirtojen mukana koko maahan. Heinät kukkivat maan etelä- ja keskiosissa. Koivun siitepölymäärät ovat pieniä maan eteläosissa ja vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin maan keskiosissa. Etelä- ja Keski-Lapissa koivun siitepölyä on ilmassa runsaasti ja Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa kohtalaisesti. Pohjois-Lapissa koivun siitepölymäärät ovat pieniä ja kohtalaisia. Heinien siitepölyä on ilmassa vähän maan etelä- ja keskiosissa. Kuusi ja mänty kukkivat maan eteläosissa, ja kukinta on alkanut myös maan keskiosissa. Runsaana esiintyvä havupuiden siitepöly näkyy keltaisena kerroksena pinnoilla, mutta aiheuttaa allergiaoireita vain harvoille. ENNUSTE Koivun kukinta jatkuu maan pohjoisosissa. Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa kukinta on enää heikkoa. Koivun siitepölyä kulkeutuu koko maahan. Heinien kukinta jatkuu maan etelä- ja keskiosissa, ja kukinnan odotetaan alkavan Pohjois-Pohjanmaan eteläosissa viikon sisällä. Koivun siitepölymäärät jäävät maan eteläosissa pieniksi. Maan keskiosissa, Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa määrät ovat pääosin kohtalaisia. Etelä- ja Keski-Lapissa koivun siitepölymäärien odotetaan pysyvän runsaina. Pohjois-Lapissa määrät vaihtelevat pienistä kohtalaisiin. Heinien siitepölyä on ilmassa enimmäkseen vähän maan etelä- ja keskiosissa. Sade laskee ilman siitepölymääriä.