Nimipäivä:
Alma
16°C Helsinki

Kategoriat

Hyödyllistä nyt

Päivän kooste
Päivän tilanne
Päivitetty 14:17

Valtakunnansyyttäjä ei valita Auerin tuomiosta, ja YTHS aloittaa muutosneuvottelut irtisanomisista. Tulli takavarikoi miljoonia laittomia savukkeita.


Tutkijat löysivät uuden mustekalalajin

Aihesivu: Tutkijat löysivät uuden mustekalalajin

Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.

Ecuadorin Galapagossaarilta on löydetty uusi, erittäin harvinainen mustekalalaji. Tämä golfpallon kokoinen sininen eläin löydettiin yli 1 700 metrin syvyydestä vedenalaisella robotilla. Laji on ollut tunnettu vuodesta 2015, mutta sen tutkimus viivästyi logistisista syistä.

  • 4 juttua
  • 4 lähdettä
  • Luonto ja ympäristö
  • Päivitetty 28.5.2026 klo 17:33
Liittyvät avainsanat
Katso myös
Uusimmat jutut aiheesta

Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.

Viimeisin päivitysvaihe tänään: Päivän tilanne.

Mistä aiheessa on kyse?

Ecuadorin Galapagossaarilta on löydetty uusi, erittäin harvinainen mustekalalaji. Tämä golfpallon kokoinen sininen eläin löydettiin yli 1 700 metrin syvyydestä vedenalaisella robotilla. Laji on ollut tunnettu vuodesta 2015, mutta sen tutkimus viivästyi logistisista syistä.

Aiheesta on julkaistu 4 juttua, 4 eri lähteestä, viimeisin päivitys 28.5.2026 klo 17:33, pääluokka Luonto ja ympäristö.

Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Yle Uutiset, Savon Sanomat, MTV Uutiset.

Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Tutkijat löysivät uuden mustekalalajin • Uusi mustekalalaji löydettiin Galápagossaarilta • Uusi mustekalalaji löydettiin Galapagossaarilta.

Mitä tiedetään juuri nyt

  • Viimeisin tähän aiheeseen liitetty juttu julkaistiin 28.5.2026 klo 17:33.
  • Koosteessa on nyt 4 juttua 4 eri lähteestä.
  • Aihe kuuluu kategoriaan Luonto ja ympäristö.
  • Keskeiset avainsanat juuri nyt: #Mustekala, #Tutkimus, #Microeledone.

Selkokielinen yhteenveto

Uusi mustekalalaji löytyi

Tutkijat ovat löytäneet uuden mustekalalajin Ecuadorin Galapagossaarilta. Tämä pieni, sininen mustekala on vain golfpallon kokoinen. Laji löydettiin ensimmäisen kerran vuonna 2015, mutta sen tutkimus alkoi vasta vuonna 2022. Mustekala elää syvällä meressä, ja se on erittäin harvinainen näky.

Tuoreimmat uutiset

Muut aiheet

Piilota / näytä uutisia

Nousevat aiheet


N/A N/A
?°C ?
N/A Tuntuu kuin ?°C

Nykyiset olosuhteet

Tuuli N/A
Puuska N/A
Kosteus N/A
Ilmanpaine N/A
Näkyvyys N/A
Sademäärä (1h) N/A
Pilvisyys N/A
Kastepiste N/A
UV-indeksi (CAMS) N/A

Sade-ennuste (24h)

0 mm Huippu 0.0 mm

Tuntiennuste (24h)

Päiväennuste (8 vrk)

Tilannekartta

Siitepölyn tilannekartta

Ennustekartta

Siitepölyn ennustekartta
L
Leppä
C
Pähkinäpensas
K
Koivu
H
Heinät
P
Pujo
T
Tuoksukki
Vähän
Kohtalaisesti
Runsaasti
Turun yliopiston siitepölytiedote 27.05.2026

TILANNE

Koivun kukinta jatkuu maan pohjoisosissa. Varhaisimmat koivut ovat aloittaneet kukintansa myös Pohjois-Lapissa. Koivun siitepölyä kulkeutuu ilmavirtojen mukana koko maahan. Heinät kukkivat maan etelä- ja keskiosissa.
Koivun siitepölymäärät ovat pieniä maan eteläosissa ja vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin maan keskiosissa. Etelä- ja Keski-Lapissa koivun siitepölyä on ilmassa runsaasti ja Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa kohtalaisesti. Pohjois-Lapissa koivun siitepölymäärät ovat pieniä ja kohtalaisia.
Heinien siitepölyä on ilmassa vähän maan etelä- ja keskiosissa.
Kuusi ja mänty kukkivat maan eteläosissa, ja kukinta on alkanut myös maan keskiosissa. Runsaana esiintyvä havupuiden siitepöly näkyy keltaisena kerroksena pinnoilla, mutta aiheuttaa allergiaoireita vain harvoille.


ENNUSTE

Koivun kukinta jatkuu maan pohjoisosissa. Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa kukinta on enää heikkoa. Koivun siitepölyä kulkeutuu koko maahan. Heinien kukinta jatkuu maan etelä- ja keskiosissa, ja kukinnan odotetaan alkavan Pohjois-Pohjanmaan eteläosissa viikon sisällä.
Koivun siitepölymäärät jäävät maan eteläosissa pieniksi. Maan keskiosissa, Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa määrät ovat pääosin kohtalaisia. Etelä- ja Keski-Lapissa koivun siitepölymäärien odotetaan pysyvän runsaina. Pohjois-Lapissa määrät vaihtelevat pienistä kohtalaisiin.
Heinien siitepölyä on ilmassa enimmäkseen vähän maan etelä- ja keskiosissa.
Sade laskee ilman siitepölymääriä.