Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Valtakunnansyyttäjä ei valita Auerin tuomiosta, ja YTHS aloittaa muutosneuvottelut irtisanomisista. Tulli takavarikoi miljoonia laittomia savukkeita.
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Amnesty Internationalin mukaan Iranissa on heikentynyt kansalaisten ihmisoikeustilanne sodan seurauksena. Tuhansia ihmisiä on pidätetty ja kymmeniä teloitettu. Tilanne on pahentunut Yhdysvaltojen ja Israelin iskujen myötä helmikuussa.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Amnesty Internationalin mukaan Iranissa on heikentynyt kansalaisten ihmisoikeustilanne sodan seurauksena. Tuhansia ihmisiä on pidätetty ja kymmeniä teloitettu. Tilanne on pahentunut Yhdysvaltojen ja Israelin iskujen myötä helmikuussa.
Aiheesta on julkaistu 2 juttua, 2 eri lähteestä, viimeisin päivitys 28.5.2026 klo 12:59, pääluokka Ulkomaat.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Savon Sanomat, Yle Uutiset.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Iranissa ihmisoikeudet heikentyneet sodan myötä • Iranin ihmisoikeudet heikentyneet sodan myötä.
Iranissa ihmisoikeudet heikkenevät
Iranissa on nyt huono tilanne ihmisoikeuksien suhteen. Amnesty International kertoo, että tuhansia ihmisiä on pidätetty ja kymmeniä on teloitettu. Tämä on tapahtunut sodan aikana, joka alkoi helmikuussa. Pidätettyjen joukossa on mielenosoittajia ja toimittajia.
Amnesty Internationalin mukaan Iranissa on heikentynyt kansalaisten ihmisoikeustilanne sodan seurauksena. Tuhansia ihmisiä on pidätetty ja kymmeniä teloitettu. Tilanne on pahentunut Yhdysvaltojen ja Israelin iskujen myötä helmikuussa.
Amnesty Internationalin mukaan Iranissa on tapahtunut merkittäviä ihmisoikeusloukkauksia sodan alettua. Tuhansia ihmisiä on pidätetty ja kymmeniä teloitettu. Pidätettyjen joukossa on mielenosoittajia, toimittajia ja vähemmistöjen edustajia.
Iranissa ihmisoikeudet ovat heikentyneet sodan myötä, Amnesty International raportoi. Viranomaiset ovat pidättäneet yli 6 500 ihmistä ja teloittaneet kymmeniä. Sotatilanteen varjolla hallitus…
Ulkomaat • jaetut avainsanat: #Iran, #AmnestyInternational
Iranin vallankumouskaartin mukaan sodan todennäköisyys Yhdysvaltojen kanssa on pieni, johtuen vihollisen heikentymisestä. Iran on kuitenkin valmis puolustautumaan mahdollisia hyökkäyksiä vastaan. Neuvottelut sodan…
Ulkomaat • jaetut avainsanat: #Iran, #Sota
Iranin vallankumouskaartin mukaan todennäköisyys sodan alkamiseen Yhdysvaltojen kanssa on pieni. Kaarti mainitsee syynä vihollisen heikentymisen, mutta varoittaa silti valmiudestaan puolustautua. Neuvottelut sodan…
Ulkomaat • jaetut avainsanat: #Iran, #Sota
Norjan kuningatar Sonja on joutunut sairaalaan sydänvaivojen takia. Hän kärsii eteisvärinästä ja sydämen vajaatoiminnasta, ja on tarkkailussa Oslossa sijaitsevassa Rikshospitalet-sairaalassa. Kuningattaren kerrottiin…
Ulkomaat
Venäläisen sotilasilma-aluksen epäillään loukanneen Suomen ilmatilaa keskiviikkona. Loukkaus tapahtui ukkosta väistettäessä Suomenlahdella Porkkalan edustalla. Ilmavoimat reagoi tilanteeseen operatiivisella lennolla.
Ulkomaat
Laosissa viisi luolaan jäänyttä kullanetsijää on löydetty elossa ja turvassa. Kahta muuta etsittiin vielä keskiviikkoiltana. Pelastustyöt ovat kestäneet jo viikon, ja aikaa…
Ulkomaat
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 27.05.2026 TILANNE Koivun kukinta jatkuu maan pohjoisosissa. Varhaisimmat koivut ovat aloittaneet kukintansa myös Pohjois-Lapissa. Koivun siitepölyä kulkeutuu ilmavirtojen mukana koko maahan. Heinät kukkivat maan etelä- ja keskiosissa. Koivun siitepölymäärät ovat pieniä maan eteläosissa ja vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin maan keskiosissa. Etelä- ja Keski-Lapissa koivun siitepölyä on ilmassa runsaasti ja Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa kohtalaisesti. Pohjois-Lapissa koivun siitepölymäärät ovat pieniä ja kohtalaisia. Heinien siitepölyä on ilmassa vähän maan etelä- ja keskiosissa. Kuusi ja mänty kukkivat maan eteläosissa, ja kukinta on alkanut myös maan keskiosissa. Runsaana esiintyvä havupuiden siitepöly näkyy keltaisena kerroksena pinnoilla, mutta aiheuttaa allergiaoireita vain harvoille. ENNUSTE Koivun kukinta jatkuu maan pohjoisosissa. Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa kukinta on enää heikkoa. Koivun siitepölyä kulkeutuu koko maahan. Heinien kukinta jatkuu maan etelä- ja keskiosissa, ja kukinnan odotetaan alkavan Pohjois-Pohjanmaan eteläosissa viikon sisällä. Koivun siitepölymäärät jäävät maan eteläosissa pieniksi. Maan keskiosissa, Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa määrät ovat pääosin kohtalaisia. Etelä- ja Keski-Lapissa koivun siitepölymäärien odotetaan pysyvän runsaina. Pohjois-Lapissa määrät vaihtelevat pienistä kohtalaisiin. Heinien siitepölyä on ilmassa enimmäkseen vähän maan etelä- ja keskiosissa. Sade laskee ilman siitepölymääriä.