Nimipäivä:
Alma
16°C Helsinki

Kategoriat

Hyödyllistä nyt

Päivän kooste
Päivän tilanne
Päivitetty 14:17

Valtakunnansyyttäjä ei valita Auerin tuomiosta, ja YTHS aloittaa muutosneuvottelut irtisanomisista. Tulli takavarikoi miljoonia laittomia savukkeita.


Italiassa hellevaroitus useille kaupungeille

Aihesivu: Italiassa hellevaroitus useille kaupungeille

Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.

Italiassa on annettu hellevaroitus useille kaupungeille, mukaan lukien Rooma. Terveydenhuollon asiantuntijat varoittavat, että helteet voivat aiheuttaa terveysongelmia jopa terveille ihmisille. Viranomaiset kehottavat ihmisiä suojautumaan auringolta.

  • 2 juttua
  • 2 lähdettä
  • Ulkomaat
  • Päivitetty 28.5.2026 klo 13:11
Liittyvät avainsanat
Katso myös
Uusimmat jutut aiheesta

Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.

Viimeisin päivitysvaihe tänään: Päivän tilanne.

Mistä aiheessa on kyse?

Italiassa on annettu hellevaroitus useille kaupungeille, mukaan lukien Rooma. Terveydenhuollon asiantuntijat varoittavat, että helteet voivat aiheuttaa terveysongelmia jopa terveille ihmisille. Viranomaiset kehottavat ihmisiä suojautumaan auringolta.

Aiheesta on julkaistu 2 juttua, 2 eri lähteestä, viimeisin päivitys 28.5.2026 klo 13:11, pääluokka Ulkomaat.

Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Savon Sanomat, Yle Uutiset.

Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Italiassa hellevaroitus useille kaupungeille • Italia kärsii helleaallosta ja varoituksista.

Mitä tiedetään juuri nyt

  • Viimeisin tähän aiheeseen liitetty juttu julkaistiin 28.5.2026 klo 13:11.
  • Koosteessa on nyt 2 juttua 2 eri lähteestä.
  • Aihe kuuluu kategoriaan Ulkomaat.
  • Keskeiset avainsanat juuri nyt: #Italia, #Rooma, #Helle.

Selkokielinen yhteenveto

Italiassa on hellevaroitus

Italiassa on annettu hellevaroitus monille kaupungeille. Varoitus koskee myös Roomaa, Bolognaa, Firenzeä ja Torinoa. Helteet voivat olla vaarallisia myös terveille ihmisille. Ihmisiä kehotetaan suojautumaan auringolta. Euroopassa on ollut ennätyksellinen lämpöaalto.

Tuoreimmat uutiset

Muut aiheet

Piilota / näytä uutisia

Nousevat aiheet


N/A N/A
?°C ?
N/A Tuntuu kuin ?°C

Nykyiset olosuhteet

Tuuli N/A
Puuska N/A
Kosteus N/A
Ilmanpaine N/A
Näkyvyys N/A
Sademäärä (1h) N/A
Pilvisyys N/A
Kastepiste N/A
UV-indeksi (CAMS) N/A

Sade-ennuste (24h)

0 mm Huippu 0.0 mm

Tuntiennuste (24h)

Päiväennuste (8 vrk)

Tilannekartta

Siitepölyn tilannekartta

Ennustekartta

Siitepölyn ennustekartta
L
Leppä
C
Pähkinäpensas
K
Koivu
H
Heinät
P
Pujo
T
Tuoksukki
Vähän
Kohtalaisesti
Runsaasti
Turun yliopiston siitepölytiedote 27.05.2026

TILANNE

Koivun kukinta jatkuu maan pohjoisosissa. Varhaisimmat koivut ovat aloittaneet kukintansa myös Pohjois-Lapissa. Koivun siitepölyä kulkeutuu ilmavirtojen mukana koko maahan. Heinät kukkivat maan etelä- ja keskiosissa.
Koivun siitepölymäärät ovat pieniä maan eteläosissa ja vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin maan keskiosissa. Etelä- ja Keski-Lapissa koivun siitepölyä on ilmassa runsaasti ja Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa kohtalaisesti. Pohjois-Lapissa koivun siitepölymäärät ovat pieniä ja kohtalaisia.
Heinien siitepölyä on ilmassa vähän maan etelä- ja keskiosissa.
Kuusi ja mänty kukkivat maan eteläosissa, ja kukinta on alkanut myös maan keskiosissa. Runsaana esiintyvä havupuiden siitepöly näkyy keltaisena kerroksena pinnoilla, mutta aiheuttaa allergiaoireita vain harvoille.


ENNUSTE

Koivun kukinta jatkuu maan pohjoisosissa. Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa kukinta on enää heikkoa. Koivun siitepölyä kulkeutuu koko maahan. Heinien kukinta jatkuu maan etelä- ja keskiosissa, ja kukinnan odotetaan alkavan Pohjois-Pohjanmaan eteläosissa viikon sisällä.
Koivun siitepölymäärät jäävät maan eteläosissa pieniksi. Maan keskiosissa, Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa määrät ovat pääosin kohtalaisia. Etelä- ja Keski-Lapissa koivun siitepölymäärien odotetaan pysyvän runsaina. Pohjois-Lapissa määrät vaihtelevat pienistä kohtalaisiin.
Heinien siitepölyä on ilmassa enimmäkseen vähän maan etelä- ja keskiosissa.
Sade laskee ilman siitepölymääriä.