Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Kansliapäälliköt esittävät, että Suomen kuntien määrää tulisi vähentää, sillä pienimmät kunnat eivät selviydy tehtävistään väestön ikääntyessä ja väkiluvun…
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Perjantaina 29. toukokuuta voimaan astuva laki kieltää 17-vuotiailta poikkeusluvalla ajavilta ajamisen yöllä. Kielto koskee kaikkia nuoria, ja se on osa liikenneturvallisuuden parantamista, sillä lähes 40 prosenttia nuorten liikennekuolemista tapahtui yöaikaan. Poliisi alkaa valvoa kieltoa heti lain voimaan astuttua.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Perjantaina 29. toukokuuta voimaan astuva laki kieltää 17-vuotiailta poikkeusluvalla ajavilta ajamisen yöllä. Kielto koskee kaikkia nuoria, ja se on osa liikenneturvallisuuden parantamista, sillä lähes 40 prosenttia nuorten liikennekuolemista tapahtui yöaikaan. Poliisi alkaa valvoa kieltoa heti lain voimaan astuttua.
Aiheesta on julkaistu 2 juttua, 1 eri lähteestä, viimeisin päivitys 28.5.2026 klo 09:32, pääluokka Liikenne.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Iltalehti.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Yöllinen ajokielto 17-vuotiaille alkaa • 17-vuotiaiden yöllinen ajokielto voimaan.
Yöllinen ajokielto 17-vuotiaille alkaa
Uusi laki alkaa perjantaina 29. toukokuuta. Se kieltää 17-vuotiailta ajamisen yöllä. Kielto koskee kaikkia, joilla on poikkeuslupa. Poliisi valvoo kieltoa ja sakottaa, jos nuori ajaa yöllä. Tämä laki parantaa liikenneturvallisuutta.
Perjantaina 29. toukokuuta voimaan astuva laki kieltää 17-vuotiailta poikkeusluvalla ajavilta ajamisen yöllä. Kielto koskee kaikkia nuoria, ja se on osa liikenneturvallisuuden parantamista, sillä lähes 40 prosenttia nuorten liikennekuolemista…
Perjantaina 29. toukokuuta astuu voimaan yöllinen ajokielto 17-vuotiaille, joilla on poikkeuslupa. Kielto koskee ajamista henkilöautoilla aikavälillä 00–05. Rajoitus on osa liikenneturvallisuuden parantamista nuorten keskuudessa.
Matkustajalaiva M/S Sergei ajoi karille Heinävedellä tiistaina, kun se oli palaamassa Valamon luostarista. Aluksessa oli 27 matkustajaa ja kaksi miehistön jäsentä, mutta…
Liikenne
Keuruulla tapahtui moottoripyörän ulosajo, jossa menehtyi yksi henkilö ja toinen loukkaantui. Onnettomuus tapahtui Mäntäntiellä Pirttilahdentien risteyksen lähellä. Poliisi tutkii onnettomuuden syitä ja…
Liikenne
Vaasassa tapahtui liikenneonnettomuus, jossa autoilija törmäsi nuoreen pyöräilijään suojatiellä ja jatkoi matkaa. Pyöräilijä loukkasi polvensa onnettomuudessa. Poliisi pyytää autoilijaa ja mahdollisia silminnäkijöitä…
Liikenne • jaetut avainsanat: #Poliisi
Kokkolassa tapahtui onnettomuus, jossa henkilöauto törmäsi pyöräilijään perjantaina 15.5. Pyöräilijä loukkaantui, mutta autoilija poistui paikalta ennen yhteystietojen vaihtoa. Poliisi pyytää autoilijaa ja…
Liikenne • jaetut avainsanat: #Poliisi
Belgiassa tapahtui traaginen onnettomuus, jossa juna törmäsi koulubussiin. Onnettomuudessa kuoli neljä ihmistä, joista kaksi oli lapsia. Bussin kuljettaja ja koululaisten saattaja myös…
Liikenne
Valtatie 5 on suljettu Paltamossa rekan ja henkilöauton törmäyksen vuoksi. Onnettomuudessa oli osallisena kaksi henkilöä, joista toinen vietiin jatkohoitoon. Poliisi tutkii onnettomuuden…
Liikenne
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 27.05.2026 TILANNE Koivun kukinta jatkuu maan pohjoisosissa. Varhaisimmat koivut ovat aloittaneet kukintansa myös Pohjois-Lapissa. Koivun siitepölyä kulkeutuu ilmavirtojen mukana koko maahan. Heinät kukkivat maan etelä- ja keskiosissa. Koivun siitepölymäärät ovat pieniä maan eteläosissa ja vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin maan keskiosissa. Etelä- ja Keski-Lapissa koivun siitepölyä on ilmassa runsaasti ja Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa kohtalaisesti. Pohjois-Lapissa koivun siitepölymäärät ovat pieniä ja kohtalaisia. Heinien siitepölyä on ilmassa vähän maan etelä- ja keskiosissa. Kuusi ja mänty kukkivat maan eteläosissa, ja kukinta on alkanut myös maan keskiosissa. Runsaana esiintyvä havupuiden siitepöly näkyy keltaisena kerroksena pinnoilla, mutta aiheuttaa allergiaoireita vain harvoille. ENNUSTE Koivun kukinta jatkuu maan pohjoisosissa. Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa kukinta on enää heikkoa. Koivun siitepölyä kulkeutuu koko maahan. Heinien kukinta jatkuu maan etelä- ja keskiosissa, ja kukinnan odotetaan alkavan Pohjois-Pohjanmaan eteläosissa viikon sisällä. Koivun siitepölymäärät jäävät maan eteläosissa pieniksi. Maan keskiosissa, Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa määrät ovat pääosin kohtalaisia. Etelä- ja Keski-Lapissa koivun siitepölymäärien odotetaan pysyvän runsaina. Pohjois-Lapissa määrät vaihtelevat pienistä kohtalaisiin. Heinien siitepölyä on ilmassa enimmäkseen vähän maan etelä- ja keskiosissa. Sade laskee ilman siitepölymääriä.