Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Euroopan komissio on määrännyt Googlelle lähes miljardin euron sakot, ja Vaasan Ristinummella tapahtui vakava välikohtaus. Lisäksi Lappiin on…
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Oulun taidemuseo on päättänyt pitää Vilho Lammen maalauksen piilossa, koska sen aihe ja nimi ovat ongelmallisia. Intendentti Elina Vieru esittelee vain pienen väriprintin teoksesta, mutta sen kuvaaminen on kielletty. Museon verkkosivuilla ei ole kuvaa maalauksesta.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Oulun taidemuseo on päättänyt pitää Vilho Lammen maalauksen piilossa, koska sen aihe ja nimi ovat ongelmallisia. Intendentti Elina Vieru esittelee vain pienen väriprintin teoksesta, mutta sen kuvaaminen on kielletty. Museon verkkosivuilla ei ole kuvaa maalauksesta.
Aiheesta on julkaistu 1 juttua, 1 eri lähteestä, viimeisin päivitys 28.5.2026 klo 05:00, pääluokka Kulttuuri.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Kaleva.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Oulun taidemuseo piilottaa maalauksen aiheensa vuoksi.
Oulun taidemuseo piilottaa maalausta
Oulun taidemuseo ei näytä Vilho Lammen maalausta. Maalauksessa on alaston tummaihoinen nuori nainen. Intendentti Elina Vieru esittelee vain pienen väriprintin teoksesta. Kuvan ottaminen on kielletty ja verkkosivuilla ei ole kuvaa.
Oulun taidemuseo on päättänyt pitää Vilho Lammen maalauksen piilossa, koska sen aihe ja nimi ovat ongelmallisia. Intendentti Elina Vieru esittelee vain pienen väriprintin teoksesta, mutta sen kuvaaminen on…
Oulusta löytynyt 1600-luvun laivan hylky on nyt muokattu mekoksi Aalto-yliopiston laboratoriossa. Hylky, joka on yksi Pohjois-Suomen vanhimmista laivalöydöistä, on esillä Oulun taidemuseossa.…
Kulttuuri • jaetut avainsanat: #Oulu, #Taidemuseo
Skoda käytti Oulun Toripolliisi-patsasta uuden Epiq-sähköauton mainonnassaan ilman lupaa. Mainonnassa hyödynnettiin suomalaisia maamerkkejä, mikä herätti keskustelua tekijänoikeuksista. Mainoksissa tulisi säilyttää hyvä maku…
Kulttuuri • jaetut avainsanat: #Oulu
Belgialainen elokuva "Nuorena äidiksi" kuvaa nuoria äitejä, jotka kamppailevat uuden elämän haasteiden kanssa. Yksi elokuvan päähenkilöistä lähtee etsimään lapsensa isää, mikä aiheuttaa…
Kulttuuri • jaetut avainsanat: #Oulu
Oulussa on alkanut kansainvälinen arkkitehtuurikilpailu Oulun yliopiston uudesta kampuksesta. Kilpailu on laaja ja voittaja selviää kesällä 2027. Uusi kampus yhdistää yliopiston toiminnot…
Kulttuuri • jaetut avainsanat: #Oulu
Oulun Sonnisaareen luodaan uusi taideteos, joka koostuu punakoivuista ja kalan muotoisista aukioista. Taiteilija Kaisa Salmi suunnittelee teosta, jonka rakennustyöt alkavat kesällä ja…
Kulttuuri • jaetut avainsanat: #Oulu
Hupisaarten kesäteatteri Oulussa saa ensi kesäksi uuden lisäkatsomon, joka parantaa katsojakokemusta. Teatteri tarjoaa monipuolista kulttuuriohjelmaa, joka houkuttelee eri makuja. Uuden katsomon myötä…
Kulttuuri • jaetut avainsanat: #Oulu
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 22.07.2026 TILANNE Heinät kukkivat koko maassa, ja pujo koko sen levinneisyysalueella maan eteläosista Etelä-Lappiin. Heinien siitepölyä on koko maassa Lappia lukuun ottamatta enimmäkseen kohtalaisesti, mutta määrät voivat nousta ajoittain runsaiksi. Lapissa määrät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin. Pujon siitepölyä on maan eteläosissa enimmäkseen kohtalaisesti, ja muualla sen Etelä-Lappiin asti ulottuvalla levinneisyysalueella vähän. Sateet laskevat siitepölymääriä hetkellisesti. ENNUSTE Heinien ja pujon kukinta jatkuu. Heinien siitepölyä on koko maassa Lappia lukuun ottamatta enimmäkseen kohtalaisesti, mutta määrät voivat nousta ajoittain runsaiksi. Lapissa määrät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin. Pujon siitepölyä on ilmassa enimmäkseen kohtalaisesti maan etelä- ja keskiosissa. Pohjois-Pohjanmaalla, Kainuussa ja Etelä-Lapissa määrien odotetaan jäävän vähäisiksi. Kukkivien kasvustojen läheisyydessä määrät voivat olla korkeampia. Sateet laskevat siitepölymääriä hetkellisesti.