Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Euroopan komissio on määrännyt Googlelle lähes miljardin euron sakot, ja Vaasan Ristinummella tapahtui vakava välikohtaus. Lisäksi Lappiin on…
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Oululainen historioitsija ja professori Matti Lackman on kuollut 78-vuotiaana. Hän oli tunnettu jääkäriliikettä käsittelevästä tutkimuksestaan, joka julkaistiin vuonna 2000. Lackman toimi myös Oulu-opiston rehtorina ja oli aktiivinen Oulun historiaseurassa.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Oululainen historioitsija ja professori Matti Lackman on kuollut 78-vuotiaana. Hän oli tunnettu jääkäriliikettä käsittelevästä tutkimuksestaan, joka julkaistiin vuonna 2000. Lackman toimi myös Oulu-opiston rehtorina ja oli aktiivinen Oulun historiaseurassa.
Aiheesta on julkaistu 1 juttua, 1 eri lähteestä, viimeisin päivitys 27.5.2026 klo 18:54, pääluokka Kotimaa.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Kaleva.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Historiantutkija Matti Lackman on kuollut.
Matti Lackman on kuollut
Oululainen historioitsija Matti Lackman on kuollut 78-vuotiaana. Hän syntyi Simossa ja toimi Oulu-opiston rehtorina vuosina 1983–2013. Lackman tunnettiin jääkäriliikettä käsittelevästä tutkimuksestaan. Hän oli myös mukana Oulun historiaseurassa vuosikymmeniä.
Oululainen historioitsija ja professori Matti Lackman on kuollut 78-vuotiaana. Hän oli tunnettu jääkäriliikettä käsittelevästä tutkimuksestaan, joka julkaistiin vuonna 2000. Lackman toimi myös Oulu-opiston rehtorina ja oli aktiivinen Oulun…
Tasavallan presidentti Alexander Stubb vieraili Rovaniemellä ja pääsi Hornet-hävittäjän kyytiin. Hän jakoi kokemuksiaan viestipalvelu X:ssä, kiittäen hävittäjälentäjiä heidän työstään. Vierailun aikana Stubb…
Kotimaa
Helsingin Kalasatamassa syttyi lauantai-iltana suuri tulipalo, jonka epäillään alkaneen parvekkeella olleesta kaasugrillistä. Palon sammutustyöt kestivät useita tunteja, ja rakennuksen ylimmät kerrokset kärsivät…
Kotimaa
Lahdessa leikkipuistosta löydettiin tiistaina kuollut mies. Päiväkodin työntekijät tekivät löydön, ja asiasta on uutisoitu laajasti. Poliisi tutkii tapausta.
Kotimaa
Oululaisen Pulla-Pirtin perustaja Antero Räinä on kuollut 88-vuotiaana. Hän oli aktiivisesti mukana leipomon toiminnassa aina viime hetkiinsä saakka. Pulla-Pirtti on perustettu vuonna…
Kotimaa • jaetut avainsanat: #Oulu
Helsingin poliisi pyytää havaintoja kadonneesta 28-vuotiaasta miehestä. Mies on nähty Vuosaaressa ja hänellä on päällään HIFK:n punainen takki tai huppari. Poliisi toivoo…
Kotimaa
Hiukkavaaraan suunnitellaan uutta asumispalvelujen yksikköä mielenterveyskuntoutujille. Hoivarakentajat ja Attendo hakevat tonttia kaupungilta, ja rakentaminen voisi alkaa ennen talvea. Valmistuminen on odotettavissa reilun…
Kotimaa • jaetut avainsanat: #Oulu
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 22.07.2026 TILANNE Heinät kukkivat koko maassa, ja pujo koko sen levinneisyysalueella maan eteläosista Etelä-Lappiin. Heinien siitepölyä on koko maassa Lappia lukuun ottamatta enimmäkseen kohtalaisesti, mutta määrät voivat nousta ajoittain runsaiksi. Lapissa määrät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin. Pujon siitepölyä on maan eteläosissa enimmäkseen kohtalaisesti, ja muualla sen Etelä-Lappiin asti ulottuvalla levinneisyysalueella vähän. Sateet laskevat siitepölymääriä hetkellisesti. ENNUSTE Heinien ja pujon kukinta jatkuu. Heinien siitepölyä on koko maassa Lappia lukuun ottamatta enimmäkseen kohtalaisesti, mutta määrät voivat nousta ajoittain runsaiksi. Lapissa määrät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin. Pujon siitepölyä on ilmassa enimmäkseen kohtalaisesti maan etelä- ja keskiosissa. Pohjois-Pohjanmaalla, Kainuussa ja Etelä-Lapissa määrien odotetaan jäävän vähäisiksi. Kukkivien kasvustojen läheisyydessä määrät voivat olla korkeampia. Sateet laskevat siitepölymääriä hetkellisesti.