Nimipäivä:
Ritva
13°C Helsinki

Kategoriat

Hyödyllistä nyt

Päivän kooste
Päivän uutiset
Päivitetty 20:02

Venäläinen alus loukkasi Suomen ilmatilaa, ja marja-alan kartellipaljastus tuo huolta kilpailutilanteesta. Terveystalo vähentää henkilöstöään muutosneuvottelujen jälkeen. Venäläinen alus…


Uganda sulki rajan Kongoon ebolan vuoksi

Aihesivu: Uganda sulki rajan Kongoon ebolan vuoksi

Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.

Uganda on sulkenut rajansa Kongon demokraattiseen tasavaltaan ebolaepidemian takia. Kaikki Kongosta saapuvat matkustajat joutuvat 21 päivän karanteeniin. Ugandassa on rekisteröity seitsemän ebolatapausta ja Kongossa yli 900 epäiltyä tapausta.

  • 2 juttua
  • 2 lähdettä
  • Ulkomaat
  • Päivitetty 27.5.2026 klo 18:30
Liittyvät avainsanat
Katso myös
Uusimmat jutut aiheesta

Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.

Viimeisin päivitysvaihe tänään: Päivän uutiset.

Mistä aiheessa on kyse?

Uganda on sulkenut rajansa Kongon demokraattiseen tasavaltaan ebolaepidemian takia. Kaikki Kongosta saapuvat matkustajat joutuvat 21 päivän karanteeniin. Ugandassa on rekisteröity seitsemän ebolatapausta ja Kongossa yli 900 epäiltyä tapausta.

Aiheesta on julkaistu 2 juttua, 2 eri lähteestä, viimeisin päivitys 27.5.2026 klo 18:30, pääluokka Ulkomaat.

Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Savon Sanomat, Yle Uutiset.

Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Uganda sulki rajan Kongoon ebolan vuoksi • Uganda sulki rajansa ebolaepidemian vuoksi.

Mitä tiedetään juuri nyt

  • Viimeisin tähän aiheeseen liitetty juttu julkaistiin 27.5.2026 klo 18:30.
  • Koosteessa on nyt 2 juttua 2 eri lähteestä.
  • Aihe kuuluu kategoriaan Ulkomaat.
  • Keskeiset avainsanat juuri nyt: #Uganda, #Ebola, #Kongo.

Selkokielinen yhteenveto

Uganda sulki rajan ebolan takia

Uganda on sulkenut rajan Kongoon, koska siellä on ebolaepidemia. Kaikki, jotka tulevat Kongosta, joutuvat karanteeniin 21 päiväksi. Ugandassa on seitsemän ebolatapausta. Kongossa on yli 900 epäiltyä tapausta ja yli 220 kuollut.

Tuoreimmat uutiset

Muut aiheet

Piilota / näytä uutisia

Nousevat aiheet


N/A N/A
?°C ?
N/A Tuntuu kuin ?°C

Nykyiset olosuhteet

Tuuli N/A
Puuska N/A
Kosteus N/A
Ilmanpaine N/A
Näkyvyys N/A
Sademäärä (1h) N/A
Pilvisyys N/A
Kastepiste N/A
UV-indeksi (CAMS) N/A

Sade-ennuste (24h)

0 mm Huippu 0.0 mm

Tuntiennuste (24h)

Päiväennuste (8 vrk)

Tilannekartta

Siitepölyn tilannekartta

Ennustekartta

Siitepölyn ennustekartta
L
Leppä
C
Pähkinäpensas
K
Koivu
H
Heinät
P
Pujo
T
Tuoksukki
Vähän
Kohtalaisesti
Runsaasti
Turun yliopiston siitepölytiedote 27.05.2026

TILANNE

Koivun kukinta jatkuu maan pohjoisosissa. Varhaisimmat koivut ovat aloittaneet kukintansa myös Pohjois-Lapissa. Koivun siitepölyä kulkeutuu ilmavirtojen mukana koko maahan. Heinät kukkivat maan etelä- ja keskiosissa.
Koivun siitepölymäärät ovat pieniä maan eteläosissa ja vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin maan keskiosissa. Etelä- ja Keski-Lapissa koivun siitepölyä on ilmassa runsaasti ja Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa kohtalaisesti. Pohjois-Lapissa koivun siitepölymäärät ovat pieniä ja kohtalaisia.
Heinien siitepölyä on ilmassa vähän maan etelä- ja keskiosissa.
Kuusi ja mänty kukkivat maan eteläosissa, ja kukinta on alkanut myös maan keskiosissa. Runsaana esiintyvä havupuiden siitepöly näkyy keltaisena kerroksena pinnoilla, mutta aiheuttaa allergiaoireita vain harvoille.


ENNUSTE

Koivun kukinta jatkuu maan pohjoisosissa. Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa kukinta on enää heikkoa. Koivun siitepölyä kulkeutuu koko maahan. Heinien kukinta jatkuu maan etelä- ja keskiosissa, ja kukinnan odotetaan alkavan Pohjois-Pohjanmaan eteläosissa viikon sisällä.
Koivun siitepölymäärät jäävät maan eteläosissa pieniksi. Maan keskiosissa, Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa määrät ovat pääosin kohtalaisia. Etelä- ja Keski-Lapissa koivun siitepölymäärien odotetaan pysyvän runsaina. Pohjois-Lapissa määrät vaihtelevat pienistä kohtalaisiin.
Heinien siitepölyä on ilmassa enimmäkseen vähän maan etelä- ja keskiosissa.
Sade laskee ilman siitepölymääriä.