Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Liettuan puolustusneuvosto on päättänyt ostaa yli 900 Patrian panssariajoneuvoa.
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Liettua on päättänyt ostaa 936 panssaroitua ajoneuvoa Patria-yhtiöltä. Presidentti Gitanas Nauséda ilmoitti, että vuoteen 2030 mennessä hankitaan yhteensä 300 ajoneuvoa. Liettua vaatii, että osa ajoneuvojen tuotannosta tapahtuu maassa, mikä vahvistaa puolustuskykyä.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Liettua on päättänyt ostaa 936 panssaroitua ajoneuvoa Patria-yhtiöltä. Presidentti Gitanas Nauséda ilmoitti, että vuoteen 2030 mennessä hankitaan yhteensä 300 ajoneuvoa. Liettua vaatii, että osa ajoneuvojen tuotannosta tapahtuu maassa, mikä vahvistaa puolustuskykyä.
Aiheesta on julkaistu 4 juttua, 4 eri lähteestä, viimeisin päivitys 27.5.2026 klo 13:56, pääluokka Ulkomaat.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Ilta-Sanomat, Iltalehti, Savon Sanomat.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Liettua hankkii 936 panssaroitua ajoneuvoa • Liettua tilaa ajoneuvoja Patrialta • Liettua hankkii yli 900 panssariajoneuvoa.
Liettua ostaa panssaroituja ajoneuvoja
Liettua hankkii 936 panssaroitua ajoneuvoa Patria-yhtiöltä. Presidentti Gitanas Nauséda sanoo, että vuoteen 2030 mennessä maahan tulee 300 ajoneuvoa. Liettua haluaa, että osa ajoneuvojen tuotannosta tehdään Liettuassa. Tämä vahvistaa maan puolustuskykyä.
Liettua on päättänyt ostaa 936 panssaroitua ajoneuvoa Patria-yhtiöltä. Presidentti Gitanas Nauséda ilmoitti, että vuoteen 2030 mennessä hankitaan yhteensä 300 ajoneuvoa. Liettua vaatii, että osa ajoneuvojen tuotannosta tapahtuu maassa,…
Liettua on tilannut yli 936 panssariajoneuvoa suomalaiselta Patrialta. Presidentti Gitanas Nauseda ilmoitti, että 300 ajoneuvoa saadaan vuoteen 2030 mennessä. Hankkeeseen liittyy myös teknologiasiirto paikallisille kumppaneille.
Liettuan puolustusneuvosto on päättänyt ostaa yli 900 Patrian panssariajoneuvoa. Presidentti Gitanas Nauseda ilmoitti, että 300 ajoneuvoa pyritään hankkimaan vuoteen 2030 mennessä. Kaupan ehtona on, että ajoneuvojen valmistuksesta osa…
Liettua on päättänyt ostaa Suomesta 936 panssaroitua ajoneuvoa. Kaupan yksityiskohdista kertoi Liettuan presidentti Gitanas Nausėda. Ensimmäiset 300 ajoneuvoa on määrä toimittaa vuoteen 2030 mennessä.
Suomi on päättänyt myydä Liettualle 936 Patrian panssariajoneuvoa. Kauppa on merkittävä askel maiden välisissä puolustussuhteissa. Liettuan presidentti on vahvistanut tiedon kaupasta.
Ulkomaat • jaetut avainsanat: #Liettua, #Patria
Norjan valtio on allekirjoittanut puitesopimuksen Patrian kanssa, joka koskee 6x6-panssariajoneuvojen hankintaa. Sopimus mahdollistaa sarjahankinnan tuotteelle, joka on kehitetty Hämeenlinnassa. Tämä yhteistyö vahvistaa…
Ulkomaat • jaetut avainsanat: #Patria, #Panssariajoneuvo
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump ilmoitti, että hänen terveystarkastuksensa sujui erinomaisesti. Hän kiitti lääkäreitä ja henkilökuntaa Truth Social -alustallaan. Trumpin terveydentila on herättänyt…
Ulkomaat
Ranskassa on raportoitu seitsemästä kuolemantapauksesta, jotka liittyvät käynnissä olevaan helleaaltoon. Lämpötilat ovat nousseet jopa 36 asteeseen, ja kuolemat ovat tapahtuneet pääasiassa hukkumisten…
Ulkomaat
Belgiassa junan ja koulubussin törmäyksessä on kuollut useita ihmisiä. Onnettomuus tapahtui, kun bussi ajoi tasoristeykseen puomien ollessa alhaalla. Kuljettaja yritti jarruttaa, mutta…
Ulkomaat
Venäjän presidentti Vladimir Putin on allekirjoittanut lain, joka sallii sotilaallisen voimankäytön kansalaisten suojelemiseksi ulkomailla. Lain mukaan Venäjä voi lähettää sotilaitaan suojelemaan kansalaisia,…
Ulkomaat
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 27.05.2026 TILANNE Koivun kukinta jatkuu maan pohjoisosissa. Varhaisimmat koivut ovat aloittaneet kukintansa myös Pohjois-Lapissa. Koivun siitepölyä kulkeutuu ilmavirtojen mukana koko maahan. Heinät kukkivat maan etelä- ja keskiosissa. Koivun siitepölymäärät ovat pieniä maan eteläosissa ja vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin maan keskiosissa. Etelä- ja Keski-Lapissa koivun siitepölyä on ilmassa runsaasti ja Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa kohtalaisesti. Pohjois-Lapissa koivun siitepölymäärät ovat pieniä ja kohtalaisia. Heinien siitepölyä on ilmassa vähän maan etelä- ja keskiosissa. Kuusi ja mänty kukkivat maan eteläosissa, ja kukinta on alkanut myös maan keskiosissa. Runsaana esiintyvä havupuiden siitepöly näkyy keltaisena kerroksena pinnoilla, mutta aiheuttaa allergiaoireita vain harvoille. ENNUSTE Koivun kukinta jatkuu maan pohjoisosissa. Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa kukinta on enää heikkoa. Koivun siitepölyä kulkeutuu koko maahan. Heinien kukinta jatkuu maan etelä- ja keskiosissa, ja kukinnan odotetaan alkavan Pohjois-Pohjanmaan eteläosissa viikon sisällä. Koivun siitepölymäärät jäävät maan eteläosissa pieniksi. Maan keskiosissa, Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa määrät ovat pääosin kohtalaisia. Etelä- ja Keski-Lapissa koivun siitepölymäärien odotetaan pysyvän runsaina. Pohjois-Lapissa määrät vaihtelevat pienistä kohtalaisiin. Heinien siitepölyä on ilmassa enimmäkseen vähän maan etelä- ja keskiosissa. Sade laskee ilman siitepölymääriä.