Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Lindsey Grahamin kuolema vaikuttaa Suomen ja Ukrainan asemaan Yhdysvaltain politiikassa. Torontossa katujuhlassa tapahtunut ampuminen vaati kaksi kuolonuhria.
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Tutkimus laajenee neljään maakuntaan, joissa asukkaat voivat osallistua muistisairauksia ehkäisevään tutkimukseen. Vyöruusurokote saattaa vähentää muistisairauksien riskiä 20–30 prosenttia. Tavoitteena on saada 35 000 osallistujaa, joista 8 000 hyvinvointialueilta.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Tutkimus laajenee neljään maakuntaan, joissa asukkaat voivat osallistua muistisairauksia ehkäisevään tutkimukseen. Vyöruusurokote saattaa vähentää muistisairauksien riskiä 20–30 prosenttia. Tavoitteena on saada 35 000 osallistujaa, joista 8 000 hyvinvointialueilta.
Aiheesta on julkaistu 1 juttua, 1 eri lähteestä, viimeisin päivitys 25.5.2026 klo 09:17, pääluokka Tutkimukset.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Yle Uutiset.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Vyöruusurokote voi ehkäistä muistisairauksia.
Vyöruusurokote voi ehkäistä muistisairauksia
Tutkimus selvittää, voiko vyöruusurokote estää muistisairauksia. Nyt tutkimus laajenee Keski-Suomeen, Kymenlaaksoon, Päijät-Hämeeseen ja Satakuntaan. Mukaan halutaan 35 000 yli 76-vuotiasta. Rokote on ollut käytössä EU:ssa vuodesta 2018.
Tutkimus laajenee neljään maakuntaan, joissa asukkaat voivat osallistua muistisairauksia ehkäisevään tutkimukseen. Vyöruusurokote saattaa vähentää muistisairauksien riskiä 20–30 prosenttia. Tavoitteena on saada 35 000 osallistujaa, joista 8 000 hyvinvointialueilta.
Tuoreen tutkimuksen mukaan suomalaiset ovat kansainvälisesti verrattuna varauksellisia yrittäjyyden suhteen. Epäonnistumisen pelko on kasvanut, mikä estää ihmisiä ryhtymästä yrittäjiksi. Nuoret aikuiset kuitenkin…
Tutkimukset • jaetut avainsanat: #Suomi, #Tutkimus
Suomessa on nyt alle miljoona alaikäistä, mikä on ensimmäinen kerta itsenäisyyden aikana. Tilastokeskuksen mukaan syynä on syntyvyyden lasku, vaikka maahanmuutto on osittain…
Tutkimukset • jaetut avainsanat: #Suomi
Vain 30 prosenttia suomalaisista pitää yrittäjyyttä hyvänä uravaihtoehtona, kertoo tuore tutkimus. Suomalaiset suhtautuvat yrittäjyyteen varauksellisesti verrattuna muihin saman tulotason maihin. Varhaisen vaiheen…
Tutkimukset • jaetut avainsanat: #Suomi, #Tutkimus
Alkoholi, itsemurhat ja huumeet ovat merkittäviä syitä ennenaikaisiin kuolemiin Suomessa. Uuden tutkimuksen mukaan alueelliset erot elinvuosissa ovat suuria, ja ne voivat johtua…
Tutkimukset • jaetut avainsanat: #Suomi
Tuoreen tutkimuksen mukaan ilmansaasteet, kuten typpidioksidi, voivat laukaista migreenikohtauksia. Tutkimuksessa seurattiin 7 000 israelilaista migreenipotilasta kymmenen vuoden ajan. Tulokset osoittavat, että saasteiden…
Tutkimukset • jaetut avainsanat: #Tutkimus
Tuore tutkimus osoittaa, että älykellot voivat auttaa havaitsemaan eteisvärinä-rytmihäiriöitä riskipotilailla. Tutkimuksessa 440 potilasta, joilla oli aivoverenkiertohäiriöiden riski, käytti älykelloja puolen vuoden ajan.…
Tutkimukset • jaetut avainsanat: #Tutkimus
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 10.07.2026 TILANNE Heinien kukinta jatkuu koko maassa ja pujon maan etelä- ja keskiosissa. Heinien siitepölymäärät vaihtelevat matalasta kohtalaisiin. Pujon siitepölymäärät ovat nousseet poutaisimmilla alueilla kohtalaisiksi, etenkin aamupäivisin; Länsirannikolla Satakunnasta pohjoiseen määrät ovat jääneet vielä vähäisiksi. Cladosporium-homesienen itiöpitoisuudet vaihtelevat voimakkaasti ollen maan eteläosien sateisilla alueilla runsaita ja muualla matalia. ENNUSTE Heinien ja pujon kukinta jatkuu; pujon kukinta voimistuu länsirannikolla ja alkaa myös Pohjois-pohjanmaalla. Heinien siitepölymäärät noussevat koko maassa runsaiksi paitsi Keski- ja Pohjois-Lapissa, missä määrät jäävät kohtalaisiksi. Pujon siitepölymäärät nousevat maan etelä- ja keskiosissa ajoittain runsaiksi. Saeet laskevat ilman siitepölymääriä ohimenevästi.