Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Teollisuus kasvoi kesäkuussa merkittävästi, kun taas Saara Arvan murhatapaus jatkuu oikeudessa. Lisäksi yli puolet varhaiskasvatuksen asiakkaista on maksuttomia.
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Suomessa nautitaan vielä kesäisistä lämpötiloista, mutta sunnuntaina sää viilenee. Länsi- ja Etelä-Euroopassa helle on ollut erityisen voimakasta, ja Espanjassa mitattiin jopa 38 asteen lämpötiloja. Helleaalto leviää laajemmalle Eurooppaan, eikä helpotusta ole näkyvissä.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Suomessa nautitaan vielä kesäisistä lämpötiloista, mutta sunnuntaina sää viilenee. Länsi- ja Etelä-Euroopassa helle on ollut erityisen voimakasta, ja Espanjassa mitattiin jopa 38 asteen lämpötiloja. Helleaalto leviää laajemmalle Eurooppaan, eikä helpotusta ole näkyvissä.
Aiheesta on julkaistu 1 juttua, 1 eri lähteestä, viimeisin päivitys 23.5.2026 klo 20:01, pääluokka Luonto ja ympäristö.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Ilta-Sanomat.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Euroopassa kärsitään tukalasta helleaallosta.
Euroopassa on hellettä
Suomessa on vielä kesäisiä lämpötiloja, mutta sää kylmenee pian. Länsi- ja Etelä-Euroopassa on ollut todella kuumaa. Espanjassa mitattiin jopa 38 astetta. Helle jatkuu ja leviää muualle Eurooppaan.
Suomessa nautitaan vielä kesäisistä lämpötiloista, mutta sunnuntaina sää viilenee. Länsi- ja Etelä-Euroopassa helle on ollut erityisen voimakasta, ja Espanjassa mitattiin jopa 38 asteen lämpötiloja. Helleaalto leviää laajemmalle Eurooppaan,…
Euroopan keskipitkien sääennusteiden keskuksen uusi kuukausiennuste ennustaa viilenemistä Suomessa ensi viikolla. Helteinen ilmamassa väistyy ja tilalle tulee viileämpää ilmaa. Sateet voivat vaihdella…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Suomi, #Sää
Suomessa viikonloppuna nautitaan sekä aurinkoisista että sateisista säistä. Perjantaina illalla itä- ja eteläosissa voi esiintyä sadekuuroja, mutta lauantaina sää kirkastuu. Alkuviikosta Lappiin…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Suomi, #Sää
Suomen kasvihuonepäästöt vähenivät viime vuonna 7 prosenttia, kertoo Tilastokeskus. Päästöjen kokonaismäärä oli 36,5 miljoonaa tonnia, ja suurin päästölähde oli energiasektori, joka kattoi…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Suomi
Ensi viikolla Suomeen saapuu kolea ja puuskainen pohjoistuuli, joka vaikuttaa usean päivän ajan. Matalapaine tuo mukanaan sateita erityisesti itään ja pohjoiseen, kun…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Suomi, #Sää
Euroopassa on kehittymässä vaarallinen helleaalto, joka vaikuttaa erityisesti Länsi- ja Etelä-Eurooppaan. Meteorologi Markus Mäntykannas varoittaa lomalaisia liikkumisen välttämisestä kuumina päivinä. Suomessa vastaavaa…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Helle, #Sää
Tänään Suomessa nautitaan aurinkoisesta säästä, ja lämpötilat nousevat jopa 25 asteeseen etelässä. Sateet ovat väistyneet, ja sää on pääasiassa poutainen. Sunnuntaina sää…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Suomi, #Sää
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 07.08.2026 TILANNE Heinät kukkivat koko maassa, ja pujo kukkii koko levinneisyysalueellaan maan eteläosista Etelä-Lappiin. Heinien siitepölymäärät voivat rannikkoalueilla nousta ajoittain runsaiksi. Maan etelä- ja keskiosien sisämaa-alueilla siitepölymäärät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin, ja ovat vähäisiä Lapissa, Kainuussa ja Pohjois-Pohjanmaan sisämaa-alueilla. Pujon siitepölymäärät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin maan etelä- ja keskiosissa, ja ovat vähäisiä muualla kukinta-alueella. Sade laskee ilman siitepölymääriä. Alternaria-homesienen itiöitä esiintyy maan eteläosissa runsaasti ja maan keskiosissa kohtalaisesti. Cladosporium- homesienen itiöpitoisuudet ilmassa ovat maan etelä- ja keskiosissa kohtalaisia. ENNUSTE Heinien ja pujon kukinta jatkuu. Heinien siitepölymäärät vaihtelevat maan etelä- ja keskiosien rannikkoalueilla kohtalaisista runsaisiin, ja sisämaa-alueilla vähäisistä kohtalaisiin. Maan pohjoisosissa heinän siitepölymäärien odotetaan jäävän pieniksi. Pujon siitepölyä on ilmassa vähäisistä kohtalaisiin määriä maan etelä- ja keskiosissa. Pohjois-Pohjanmaalla, Kainuussa ja Etelä-Lapissa pujon siitepölyä on ilmassa vähän. Sateet laskevat siitepölymääriä.