Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Sofia Virta haastaa Petteri Orpon Vihreiden puheenjohtajaksi, kun taas Yhdysvallat harkitsee uusia iskuja Iraniin. Etelä-Kaliforniassa kemikaaliräjähdys uhkaa suurta…
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Työterveyslaitoksen mukaan vahvistettujen ammattitautitapausten määrä laski merkittävästi vuonna 2023. Työikäisten keskuudessa lasku oli jopa 55 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. COVID-19-infektioiden määrä ammattitautina väheni yli 80 prosenttia.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Työterveyslaitoksen mukaan vahvistettujen ammattitautitapausten määrä laski merkittävästi vuonna 2023. Työikäisten keskuudessa lasku oli jopa 55 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. COVID-19-infektioiden määrä ammattitautina väheni yli 80 prosenttia.
Aiheesta on julkaistu 5 juttua, 3 eri lähteestä, viimeisin päivitys 20.5.2026 klo 13:24, pääluokka Työelämä.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Ilta-Sanomat, Iltalehti, Yle Uutiset.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Ammattitautitapaukset laskussa Suomessa • Huijauspuhelut lisääntyvät Suomessa • Hellevaroitus Itä-Suomessa toukokuussa.
Ammattitaudit vähenevät Suomessa
Suomessa on vähemmän ammattitauteja vuonna 2023. Työikäisten ammattitautitapaukset laskivat 55 prosenttia. Yhteensä kirjattiin 2 602 tapausta, joista 1 298 oli vahvistettuja. COVID-19-infektiot vähenivät yli 80 prosenttia. Naisilla on enemmän ammattitauteja kuin miehillä.
Työterveyslaitoksen mukaan vahvistettujen ammattitautitapausten määrä laski merkittävästi vuonna 2023. Työikäisten keskuudessa lasku oli jopa 55 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. COVID-19-infektioiden määrä ammattitautina väheni yli 80 prosenttia.
Telia varoittaa huijauspuheluista, jotka voivat tulla ulkomailta, erityisesti virastoaikoina. Rikolliset pyrkivät hyödyntämään arjen kiirettä ja saamaan ihmiset haksahtamaan. Telia on estänyt tänä vuonna yli 4,5 miljoonaa huijauspuhelua.
Itä-Suomessa on annettu hellevaroitus, sillä lämpötilat nousevat poikkeuksellisen korkeiksi. Pohjois-Karjalassa mitattiin aamupäivällä 24,7 astetta, ja lämpötilat voivat nousta jopa 30 asteeseen. Länsi-Suomessa sää on viileämpää, ja torstaina lämpötilat…
Ilmatieteenlaitos on antanut hellevaroituksen Pohjois-Karjalaan keskiviikolle. Varoitus on voimassa aamusta puoleenyöhön saakka, ja alueelle odotetaan korkeita lämpötiloja, jotka voivat vaikuttaa kroonisia sairauksia sairastaviin. Joensuussa lämpötila voi nousta +25…
Pohjois-Karjalassa on annettu vuoden ensimmäinen hellevaroitus, ja lämpötilat voivat nousta jopa 30 asteeseen. Meteorologi Elias Paakkanen kertoo, että keskiviikko on todennäköisesti viikon viimeinen hellepäivä. Suomi jakautuu kahteen eri…
Syyhy on vuonna 2023 työikäisten toiseksi yleisin ammattitauti, kertoo Työterveyslaitos. Syyhyepidemia on todennäköinen syy tapausten moninkertaistumiseen, vaikka covid-19-infektiot ovat edelleen yleisimpiä. Tapausmäärät…
Työelämä • jaetut avainsanat: #Työterveyslaitos, #Covid19
VTT, teknologian tutkimuskeskus, irtisanoo 175 työntekijää muutosneuvottelujen seurauksena. Irtisanomiset koskevat sekä tutkimus- että tukitoimintoja, ja kolme liiketoiminta-aluetta yhdistetään kahdeksi. Uusi toimintamalli astuu…
Työelämä
VR on päättänyt muutosneuvottelut logistiikkaliiketoiminnassa ja kunnossapitotoiminnoissa. Neuvotteluiden seurauksena enintään 88 työsuhdetta päättyy, mutta mahdolliset eläköitymiset ja sisäiset siirrot voivat vähentää irtisanottavien…
Työelämä
Opetusalan Ammattijärjestö OAJ on ilmoittanut lakkovaroituksesta kaikille ammattikorkeakouluille. Lakko toteutuu 28. toukokuuta, mikäli työriitaan ei löydy ratkaisua ennen sitä. Työnseisaus koskee pääsykokeiden…
Työelämä
Helsingin seudun liikenteen HSL:n yhteistoimintaneuvottelut ovat päättyneet, ja 38 työntekijän työsuhde päättyy. Alkuperäinen arvio irtisanottavista oli 48, mutta lukumäärää saatiin pienennettyä uudelleensijoittamisella.…
Työelämä
Opetusalan Ammattijärjestön OAJ:n lakko ammattikorkeakouluissa siirtyy. Lakon oli määrä toteutua 28. toukokuuta, mutta se siirretään aikaisintaan 11. kesäkuuta. Työnantajapuoli toivoi lakon siirtoa,…
Työelämä
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 22.05.2026 TILANNE Koivun kukintahuippu on nyt Etelä-Lapissa ja on alkanut Keski-Lapissa. Kukinta jatkuu etelämpänä maan pohjoisosissa ja heikkona maan keskiosissa. Maan eteläosissa koivun kukinta on päättynyt. Heinien kukinta on alkanut maan etelä- ja keskiosissa. Koivun siitepölymäärät ovat maan eteläosissa vähäisiä, maan keskiosissa kohtalaisia ja maan pohjoisosissa Keski-Lappiin asti runsaita. Myös Pohjois-Lappiin kulkeutuu kohtalaisia määriä siitepölyä. Heinien siitepölyä on ilmassa maan eteläosissa erittäin vähän, mutta määrät voivat olla korkeampia kukkivien kasvustojen läheisyydessä. ENNUSTE Koivun kukinta päättyy maan keskiosissa. Kukinta jatkuu maan pohjoisosissa Keski-Lappiin asti, mistä siitepölyä kulkeutuu etenkin lauantaina Pohjois-Lappiin ja myöhemmin maan eteläosiin asti. Heinien kukinta voimistuu maan etelä- ja keskiosissa. Runsaasti siitepölyä tuottavan männyn kukinta alkaa maan eteläosissa. Koivun siitepölyä on maan eteläosissa vähän. Määrät vaihtelevat maan keskiosista Keski-Lappiin ulottuvalla alueella kohtalaisista runsaisiin. Pohjois-Lapissa määrät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin. Heinien siitepölyä on ilmassa enimmäkseen vähän maan etelä- ja keskiosissa. Sade laskee ilman siitepölymääriä.