Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Latviassa Drīdža-järveen syöksynyt drooni räjähti lauantaina. Yhdysvallat suunnittelee mahdollisia uusia sotilaallisia iskuja Iraniin lähiviikkoina, kertovat useat mediat.
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Puolustusvoimat on ottanut käyttöön reserviläiset droonikoulutuksessa. Koulutuksessa käytetään Parrot Anafi -nelikopteridroonia, jonka ohjaaminen on helppoa ja nopeaa oppia. Varusmiesten taustat auttavat oppimisessa, sillä monet heistä ovat tottuneet pelaamaan videopelejä.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Puolustusvoimat on ottanut käyttöön reserviläiset droonikoulutuksessa. Koulutuksessa käytetään Parrot Anafi -nelikopteridroonia, jonka ohjaaminen on helppoa ja nopeaa oppia. Varusmiesten taustat auttavat oppimisessa, sillä monet heistä ovat tottuneet pelaamaan videopelejä.
Aiheesta on julkaistu 4 juttua, 4 eri lähteestä, viimeisin päivitys 19.5.2026 klo 19:12, pääluokka Politiikka.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Lapin Kansa, Hämeen Sanomat, Savon Sanomat.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Puolustusvoimat kouluttaa reserviläisiä • Puolustusvoimat kouluttaa reserviläisiä drooneilla • Puolustusvoimat kouluttaa reserviläisiä drooneilla.
Puolustusvoimat kouluttaa reserviläisiä
Puolustusvoimat käyttää reserviläisiä droonikoulutuksessa. Koulutuksessa käytetään Parrot Anafi -droonia. Drooni on helppo ohjata ja sen oppii nopeasti. Varusmiehet ovat usein tottuneet pelaamaan videopelejä, mikä auttaa oppimisessa.
Puolustusvoimat on ottanut käyttöön reserviläiset droonikoulutuksessa. Koulutuksessa käytetään Parrot Anafi -nelikopteridroonia, jonka ohjaaminen on helppoa ja nopeaa oppia. Varusmiesten taustat auttavat oppimisessa, sillä monet heistä ovat tottuneet pelaamaan…
Maanpuolustuskoulutus perustaa Tikkakoskelle miehittämättömän sotilasilmailun osaamiskeskuksen. Droonikursseille on paljon kiinnostusta, ja reserviläiset toimivat kouluttajina. Koulutuksessa mukana on varusmiehiä ja Puolustusvoimien henkilökuntaa.
Tikkakoskelle perustetaan uusi osaamiskeskus miehittämättömälle sotilasilmailulle. Maanpuolustuskoulutuksen droonikursseille on runsaasti kiinnostusta, ja reserviläiset toimivat kouluttajina. Koulutuksessa mukana on varusmiehiä ja Puolustusvoimien henkilökuntaa.
Puolustusvoimat on ottanut reserviläiset mukaan droonikoulutukseen, joka järjestetään Tikkakoskella. Maanpuolustuskoulutuksen (MPK) droonikursseille on paljon kiinnostusta, ja koulutuksessa on mukana varusmiehiä sekä muita reserviläisiä. Kouluttajina toimivat reserviläiset, jotka ovat…
Puolustusvoimat on lisännyt valvontatoimia Kaakkois-Suomessa. Hävittäjiä on havaittu lentävän alueella, mutta tarkkoja syitä valvonnan tehostamiselle ei ole vielä kerrottu. Alueella on myös…
Politiikka • jaetut avainsanat: #Puolustusvoimat, #Drooni
Rajavartiolaitos vähentää tulevaisuudessa kouluttamiensa varusmiesten määrää yli puoleen. Uudistus johtuu poikkeusolojen tehtävien kehittymisestä. Toisesta saapumiserästä luovutaan kokonaan.
Politiikka • jaetut avainsanat: #Puolustusvoimat
Viime perjantaina julkaistu vaaratiedote drooneista herätti kysymyksiä, vaikka Suomessa ei ole havaittu ilmatilan loukkauksia. Toukokuussa Latviaan putosi drooneja, jotka vahingoittivat öljysäiliöitä. Puolustusvoimat…
Politiikka • jaetut avainsanat: #Drooni, #Puolustusvoimat
Eduskunnan puolustusvaliokunta kokoontuu tiistaina tarkastelemaan viime viikon drooniuhkaa. Kokouksessa keskustellaan uhasta, vaaratiedottamisesta ja Venäjän hyökkäyssodan viimeaikaisista tapahtumista. Mukana ovat puolustusministeri, sisäministeri ja…
Politiikka
Eduskuntapuolueet ovat hylänneet ehdotuksen, joka olisi yhdistänyt Lapin ja Oulun yhdeksi vaalialueeksi. Hallitus suunnitteli vaalijärjestelmän muutosta, mutta asiantuntijoilta ja alueilta saatu palaute…
Politiikka
Puolustusvaliokunta kritisoi uuden vaaratiedotejärjestelmän viivästymistä. Valiokunta sai selvityksen drooniuhasta, joka ei tavoittanut kaikkia kansalaisia. Puheenjohtaja Heikki Autto korosti, että viranomaisten on parannettava…
Politiikka
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 22.05.2026 TILANNE Koivun kukintahuippu on nyt Etelä-Lapissa ja on alkanut Keski-Lapissa. Kukinta jatkuu etelämpänä maan pohjoisosissa ja heikkona maan keskiosissa. Maan eteläosissa koivun kukinta on päättynyt. Heinien kukinta on alkanut maan etelä- ja keskiosissa. Koivun siitepölymäärät ovat maan eteläosissa vähäisiä, maan keskiosissa kohtalaisia ja maan pohjoisosissa Keski-Lappiin asti runsaita. Myös Pohjois-Lappiin kulkeutuu kohtalaisia määriä siitepölyä. Heinien siitepölyä on ilmassa maan eteläosissa erittäin vähän, mutta määrät voivat olla korkeampia kukkivien kasvustojen läheisyydessä. ENNUSTE Koivun kukinta päättyy maan keskiosissa. Kukinta jatkuu maan pohjoisosissa Keski-Lappiin asti, mistä siitepölyä kulkeutuu etenkin lauantaina Pohjois-Lappiin ja myöhemmin maan eteläosiin asti. Heinien kukinta voimistuu maan etelä- ja keskiosissa. Runsaasti siitepölyä tuottavan männyn kukinta alkaa maan eteläosissa. Koivun siitepölyä on maan eteläosissa vähän. Määrät vaihtelevat maan keskiosista Keski-Lappiin ulottuvalla alueella kohtalaisista runsaisiin. Pohjois-Lapissa määrät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin. Heinien siitepölyä on ilmassa enimmäkseen vähän maan etelä- ja keskiosissa. Sade laskee ilman siitepölymääriä.