Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Pääministeri Orpo tukee Garden Helsinki -hanketta, kun taas Ranska lähettää joukkoja Natoon Suomeen. Pääministeri Petteri Orpo on ilmaissut…
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Tiistaina Suomeen virtaa kesäisen lämmintä ilmaa, ja lämpötila nousee hellelukemiin erityisesti maan itäosassa. Samalla etelästä saapuva matalapaine tuo mukanaan ukkosherkkää säätä. Ukkoskuuroja voi esiintyä erityisesti länsiosassa ja pohjoisessa.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Tiistaina Suomeen virtaa kesäisen lämmintä ilmaa, ja lämpötila nousee hellelukemiin erityisesti maan itäosassa. Samalla etelästä saapuva matalapaine tuo mukanaan ukkosherkkää säätä. Ukkoskuuroja voi esiintyä erityisesti länsiosassa ja pohjoisessa.
Aiheesta on julkaistu 1 juttua, 1 eri lähteestä, viimeisin päivitys 18.5.2026 klo 21:15, pääluokka Luonto ja ympäristö.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Maaseudun Tulevaisuus.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Helleaalto saapuu Suomeen, ukkosta luvassa.
Helleaalto tulee Suomeen, ukkosta tulee
Tiistaina Suomeen tulee lämmintä ilmaa, ja lämpötila nousee helteisiin lukemiin. Erityisesti maan itäosassa on helteistä. Etelästä tulee myös matalapaine, joka tuo ukkosia. Ukkoskuuroja voi olla lännessä ja pohjoisessa.
Tiistaina Suomeen virtaa kesäisen lämmintä ilmaa, ja lämpötila nousee hellelukemiin erityisesti maan itäosassa. Samalla etelästä saapuva matalapaine tuo mukanaan ukkosherkkää säätä. Ukkoskuuroja voi esiintyä erityisesti länsiosassa ja pohjoisessa.
Tiistaina Suomeen saapuu helle, kun lämpötilat nousevat jopa +27 asteeseen. Alkuviikolla sää on pääosin aurinkoinen, mutta tiistaina odotetaan myös ukkos- ja sadekuuroja.…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Suomi, #Helle
Suomessa lämpötila nousee maanantaina monin paikoin kahteenkymmeneen asteeseen. Hellelukemiin ei kuitenkaan päästä vielä, mutta tiistaina itäisimmissä maakunnissa voidaan ylittää +25 asteen raja.…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Suomi, #Helle
Meteorologi Pekka Pouta ennustaa hellelukemien rikkoutuvan ensi viikolla etelä- ja kaakkoisosassa Suomea. Lämpötila nousee yli 20 asteeseen laajalti maan alueella. Veden lämpötila…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Sää, #Helle
Ensi viikolla Suomeen on odotettavissa hellettä poutapäivien myötä. Viikonlopun aikana sateet jatkuvat, mutta perjantaina sää selkenee laajalti. Lauantaina itäisessä Suomessa sataa jälleen…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Suomi, #Sää
Perjantaina Suomessa nautitaan aurinkoisista ja lämpimistä säistä, mutta lauantaina matalapaine tuo mukanaan kuurosateita Itä-Suomeen ja Kainuuseen. Päivälämpötilat kohoavat perjantaina 13–18 asteeseen, mutta…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Suomi, #Sää
Suomen ilveskanta on kasvanut muualla maassa, vaikka poronhoitoalueella se on laskenut merkittävästi. Luonnonvarakeskuksen mukaan koko maan ilveskannan arvio on syksyllä 2025 noin…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Suomi
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 08.07.2026 TILANNE Heinät kukkivat koko maassa ja pujo maan etelä- ja keskiosissa lämpimimmillä kasvupaikoilla. Heinien siitepölymäärät vaihtelevat maan etelä- ja keskiosissa, Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa vähäisistä kohtalaisiin. Lapissa heinän siitepölymäärät ovat vielä vähäisiä. Pujon siitepölymäärät ovat nousseet poutaisimmilla alueilla kohtalaisiksi, etenkin aamupäivisin. Muutoin määrät ovat maan etelä- ja keskiosissa vähäisiä. Cladosporium-homesienen itiöpitoisuudet vaihtelevat voimakkaasti ja viilennyt sää on laskenut määrät nyt vähäisiksi koko maassa. ENNUSTE Heinien kukinta jatkuu koko maassa ja pujon maan etelä- ja keskiosissa. Heinien siitepölymäärät noussevat poutaisimmilla alueilla maan keskiosissa runsaiksi jääden muualla maassa kohtalaisiksi. Lapissa heinien siitepölymäärät jäänevät edelleen vähäisiksi. Pujon siitepölymäärät nousevat maan etelä- ja keskiosissa ajoittain kohtalaisiksi. Pitkäkestoiset sateet laskevat ilmassa olevan siitepölyn määrän nollatasolle, mutta poutasäällä määrät kohoavat jälleen.