Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
S-Pankki on ilmoittanut tekevänsä ostotarjouksen Oma Säästöpankista. Naisten osuus suomalaisissa pörssiyhtiöissä hallitusten jäsenistä on noussut 37 prosenttiin, mikä…
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Tiistaina Suomessa koetaan ensimmäinen hellepäivä tänä vuonna. Lämpötilan arvioidaan nousevan yli 25 asteen, erityisesti Lappeenrannassa. Viikon aikana on myös odotettavissa ukkoskuuroja, joten auringolta suojautumiseen kannattaa kiinnittää huomiota.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Tiistaina Suomessa koetaan ensimmäinen hellepäivä tänä vuonna. Lämpötilan arvioidaan nousevan yli 25 asteen, erityisesti Lappeenrannassa. Viikon aikana on myös odotettavissa ukkoskuuroja, joten auringolta suojautumiseen kannattaa kiinnittää huomiota.
Aiheesta on julkaistu 1 juttua, 1 eri lähteestä, viimeisin päivitys 18.5.2026 klo 11:08, pääluokka Luonto ja ympäristö.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti MTV Uutiset.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Suomessa alkaa hellejakso ja ukkoset.
Suomessa alkaa hellejakso
Tiistaina Suomessa on ensimmäinen hellepäivä. Lämpötila nousee yli 25 asteen. Lappeenrannassa voi mitata hellelukeman. Viikolla on myös ukkoskuuroja. Auringolta kannattaa suojautua, kun UV-indeksi on korkea.
Tiistaina Suomessa koetaan ensimmäinen hellepäivä tänä vuonna. Lämpötilan arvioidaan nousevan yli 25 asteen, erityisesti Lappeenrannassa. Viikon aikana on myös odotettavissa ukkoskuuroja, joten auringolta suojautumiseen kannattaa kiinnittää huomiota.
Utsjoella on alkanut yötön yö, jolloin aurinko paistaa yhtäjaksoisesti yli kaksi kuukautta. Tänä aikana aurinko ei laske horisontin alapuolelle. Seuraava pimeä yö…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Suomi
Ilveskannan määrä on kasvanut Suomessa, erityisesti poronhoitoalueen ulkopuolella. Vuoden 2025 loppusyksyllä ilveskannan arvioitiin olevan noin 3 070–3 700 yksilöä, mikä on noin…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Suomi
Tiistaina Suomeen saapuu helle, kun lämpötilat nousevat jopa +27 asteeseen. Alkuviikolla sää on pääosin aurinkoinen, mutta tiistaina odotetaan myös ukkos- ja sadekuuroja.…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Suomi, #Helle
Suomessa lämpötila nousee maanantaina monin paikoin kahteenkymmeneen asteeseen. Hellelukemiin ei kuitenkaan päästä vielä, mutta tiistaina itäisimmissä maakunnissa voidaan ylittää +25 asteen raja.…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Suomi, #Helle
Meteorologi Pekka Pouta ennustaa hellelukemien rikkoutuvan ensi viikolla etelä- ja kaakkoisosassa Suomea. Lämpötila nousee yli 20 asteeseen laajalti maan alueella. Veden lämpötila…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Helle, #Suomi
Utsjoella on alkanut yötön yö, jolloin aurinko paistaa jatkuvasti yli kaksi kuukautta. Tänä aikana aurinko ei laske horisontin alapuolelle. Yötön yö ulottuu…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Suomi
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 08.07.2026 TILANNE Heinät kukkivat koko maassa ja pujo maan etelä- ja keskiosissa lämpimimmillä kasvupaikoilla. Heinien siitepölymäärät vaihtelevat maan etelä- ja keskiosissa, Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa vähäisistä kohtalaisiin. Lapissa heinän siitepölymäärät ovat vielä vähäisiä. Pujon siitepölymäärät ovat nousseet poutaisimmilla alueilla kohtalaisiksi, etenkin aamupäivisin. Muutoin määrät ovat maan etelä- ja keskiosissa vähäisiä. Cladosporium-homesienen itiöpitoisuudet vaihtelevat voimakkaasti ja viilennyt sää on laskenut määrät nyt vähäisiksi koko maassa. ENNUSTE Heinien kukinta jatkuu koko maassa ja pujon maan etelä- ja keskiosissa. Heinien siitepölymäärät noussevat poutaisimmilla alueilla maan keskiosissa runsaiksi jääden muualla maassa kohtalaisiksi. Lapissa heinien siitepölymäärät jäänevät edelleen vähäisiksi. Pujon siitepölymäärät nousevat maan etelä- ja keskiosissa ajoittain kohtalaisiksi. Pitkäkestoiset sateet laskevat ilmassa olevan siitepölyn määrän nollatasolle, mutta poutasäällä määrät kohoavat jälleen.