Nimipäivä:
Lyydia, Lyyli
16°C Helsinki

Kategoriat

Hyödyllistä nyt

Päivän kooste
Aamun uutiset
Päivitetty 09:15

Sofia Virta haastaa Petteri Orpon Vihreiden puheenjohtajaksi, kun taas Yhdysvallat harkitsee uusia iskuja Iraniin. Etelä-Kaliforniassa kemikaaliräjähdys uhkaa suurta…


Teloitukset nousivat korkeimmalle tasolle 40 vuoteen

Aihesivu: Teloitukset nousivat korkeimmalle tasolle 40 vuoteen

Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.

Ihmisoikeusjärjestö Amnesty raportoi, että teloitusten määrä maailmassa kasvoi viime vuonna 2 707:ään, mikä on korkein luku sitten vuoden 1981. Teloitusten määrä nousi 78 prosenttia verrattuna edelliseen vuoteen. Raportti kattaa 17 maata.

  • 7 juttua
  • 7 lähdettä
  • Ulkomaat
  • Päivitetty 18.5.2026 klo 11:47
Liittyvät avainsanat
Katso myös
Uusimmat jutut aiheesta

Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.

Aamun uutiset Päivän tilanne Päivän uutiset Arkisto
Viimeisin päivitysvaihe tänään: Aamun uutiset.

Mistä aiheessa on kyse?

Ihmisoikeusjärjestö Amnesty raportoi, että teloitusten määrä maailmassa kasvoi viime vuonna 2 707:ään, mikä on korkein luku sitten vuoden 1981. Teloitusten määrä nousi 78 prosenttia verrattuna edelliseen vuoteen. Raportti kattaa 17 maata.

Aiheesta on julkaistu 7 juttua, 7 eri lähteestä, viimeisin päivitys 18.5.2026 klo 11:47, pääluokka Ulkomaat.

Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Lapin Kansa, Ilkka-Pohjalainen, Kaleva.

Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Teloitukset nousivat korkeimmalle tasolle 40 vuoteen • Teloitusten määrä nousi ennätyslukemiin • Teloitusten määrä nousi korkeimmalle tasolle.

Mitä tiedetään juuri nyt

  • Viimeisin tähän aiheeseen liitetty juttu julkaistiin 18.5.2026 klo 11:47.
  • Koosteessa on nyt 7 juttua 7 eri lähteestä.
  • Aihe kuuluu kategoriaan Ulkomaat.
  • Keskeiset avainsanat juuri nyt: #Amnesty, #Iran, #Teloitukset.

Selkokielinen yhteenveto

Teloituksia on nyt paljon

Amnesty kertoo, että teloitusten määrä on noussut. Viime vuonna teloitettiin 2 707 ihmistä. Tämä on eniten sitten vuoden 1981. Teloituksia tapahtui 17 maassa. Nousua on 78 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Tuoreimmat uutiset

Muut aiheet

Piilota / näytä uutisia

Nousevat aiheet


N/A N/A
?°C ?
N/A Tuntuu kuin ?°C

Nykyiset olosuhteet

Tuuli N/A
Puuska N/A
Kosteus N/A
Ilmanpaine N/A
Näkyvyys N/A
Sademäärä (1h) N/A
Pilvisyys N/A
Kastepiste N/A
UV-indeksi (CAMS) N/A

Sade-ennuste (24h)

0 mm Huippu 0.0 mm

Tuntiennuste (24h)

Päiväennuste (8 vrk)

Tilannekartta

Siitepölyn tilannekartta

Ennustekartta

Siitepölyn ennustekartta
L
Leppä
C
Pähkinäpensas
K
Koivu
H
Heinät
P
Pujo
T
Tuoksukki
Vähän
Kohtalaisesti
Runsaasti
Turun yliopiston siitepölytiedote 22.05.2026

TILANNE

Koivun kukintahuippu on nyt Etelä-Lapissa ja on alkanut Keski-Lapissa. Kukinta jatkuu etelämpänä maan pohjoisosissa ja heikkona maan keskiosissa. Maan eteläosissa koivun kukinta on päättynyt. Heinien kukinta on alkanut maan etelä- ja keskiosissa.
Koivun siitepölymäärät ovat maan eteläosissa vähäisiä, maan keskiosissa kohtalaisia ja maan pohjoisosissa Keski-Lappiin asti runsaita. Myös Pohjois-Lappiin kulkeutuu kohtalaisia määriä siitepölyä.
Heinien siitepölyä on ilmassa maan eteläosissa erittäin vähän, mutta määrät voivat olla korkeampia kukkivien kasvustojen läheisyydessä.


ENNUSTE

Koivun kukinta päättyy maan keskiosissa. Kukinta jatkuu maan pohjoisosissa Keski-Lappiin asti, mistä siitepölyä kulkeutuu etenkin lauantaina Pohjois-Lappiin ja myöhemmin maan  eteläosiin asti. Heinien kukinta voimistuu maan etelä- ja keskiosissa.
Runsaasti siitepölyä tuottavan männyn kukinta alkaa maan eteläosissa.
Koivun siitepölyä on maan eteläosissa vähän. Määrät vaihtelevat maan keskiosista Keski-Lappiin ulottuvalla alueella kohtalaisista runsaisiin. Pohjois-Lapissa määrät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin.
Heinien siitepölyä on ilmassa enimmäkseen vähän maan etelä- ja keskiosissa.
Sade laskee ilman siitepölymääriä.