Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Pääministeri Orpo tukee Garden Helsinki -hanketta, kun taas Ranska lähettää joukkoja Natoon Suomeen. Pääministeri Petteri Orpo on ilmaissut…
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Suomessa lämpötila nousee maanantaina monin paikoin kahteenkymmeneen asteeseen. Hellelukemiin ei kuitenkaan päästä vielä, mutta tiistaina itäisimmissä maakunnissa voidaan ylittää +25 asteen raja. Lämpimintä on Etelä-Karjalassa, Pohjois-Karjalassa ja Kymenlaaksossa.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Suomessa lämpötila nousee maanantaina monin paikoin kahteenkymmeneen asteeseen. Hellelukemiin ei kuitenkaan päästä vielä, mutta tiistaina itäisimmissä maakunnissa voidaan ylittää +25 asteen raja. Lämpimintä on Etelä-Karjalassa, Pohjois-Karjalassa ja Kymenlaaksossa.
Aiheesta on julkaistu 1 juttua, 1 eri lähteestä, viimeisin päivitys 18.5.2026 klo 07:15, pääluokka Luonto ja ympäristö.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Iltalehti.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Helleaalto saapuu Suomeen ensi yönä.
Helleaalto tulee Suomeen pian
Suomessa on tulossa helleaalto. Maanantaina lämpötila nousee noin kahteenkymmeneen asteeseen. Tiistaina lämpötila voi nousta yli +25 asteen itäisissä maakunnissa. Lämpimintä on Etelä-Karjalassa ja Kymenlaaksossa.
Suomessa lämpötila nousee maanantaina monin paikoin kahteenkymmeneen asteeseen. Hellelukemiin ei kuitenkaan päästä vielä, mutta tiistaina itäisimmissä maakunnissa voidaan ylittää +25 asteen raja. Lämpimintä on Etelä-Karjalassa, Pohjois-Karjalassa ja Kymenlaaksossa.
Ensi viikolla lämpötilat nousevat hellelukemiin etelä- ja keskiosassa Suomea. Alkuviikko on poutainen ja aurinkoinen, mutta tiistaina saapuu matalapaine sateineen. Keskiviikkona sää poutaantuu…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Sää, #IlmatieteenLaitos
Meteorologi Pekka Pouta ennustaa hellelukemien rikkoutuvan ensi viikolla etelä- ja kaakkoisosassa Suomea. Lämpötila nousee yli 20 asteeseen laajalti maan alueella. Veden lämpötila…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Sää, #Helle
Suomeen saapuu viikonloppuna sateita, ja päivälämpötilat pysyvät osassa maata alle 20 asteen. Lämpötilat vaihtelevat suurimmassa osassa maata 10–15 asteen välillä, mutta lännessä…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Suomi, #Sää
Ensi viikolla Suomeen on odotettavissa hellettä poutapäivien myötä. Viikonlopun aikana sateet jatkuvat, mutta perjantaina sää selkenee laajalti. Lauantaina itäisessä Suomessa sataa jälleen…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Suomi, #Sää
Perjantaina Suomessa nautitaan aurinkoisista ja lämpimistä säistä, mutta lauantaina matalapaine tuo mukanaan kuurosateita Itä-Suomeen ja Kainuuseen. Päivälämpötilat kohoavat perjantaina 13–18 asteeseen, mutta…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Suomi, #Sää
Ensi viikolla Keski-Suomeen odotetaan mahdollisia helteitä, kun lämpimät säät saapuvat alueelle. Erityisesti loppuviikolla lämpötilat voivat nousta hellelukemiin, mutta ennen sitä alueella nähdään…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Sää
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 08.07.2026 TILANNE Heinät kukkivat koko maassa ja pujo maan etelä- ja keskiosissa lämpimimmillä kasvupaikoilla. Heinien siitepölymäärät vaihtelevat maan etelä- ja keskiosissa, Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa vähäisistä kohtalaisiin. Lapissa heinän siitepölymäärät ovat vielä vähäisiä. Pujon siitepölymäärät ovat nousseet poutaisimmilla alueilla kohtalaisiksi, etenkin aamupäivisin. Muutoin määrät ovat maan etelä- ja keskiosissa vähäisiä. Cladosporium-homesienen itiöpitoisuudet vaihtelevat voimakkaasti ja viilennyt sää on laskenut määrät nyt vähäisiksi koko maassa. ENNUSTE Heinien kukinta jatkuu koko maassa ja pujon maan etelä- ja keskiosissa. Heinien siitepölymäärät noussevat poutaisimmilla alueilla maan keskiosissa runsaiksi jääden muualla maassa kohtalaisiksi. Lapissa heinien siitepölymäärät jäänevät edelleen vähäisiksi. Pujon siitepölymäärät nousevat maan etelä- ja keskiosissa ajoittain kohtalaisiksi. Pitkäkestoiset sateet laskevat ilmassa olevan siitepölyn määrän nollatasolle, mutta poutasäällä määrät kohoavat jälleen.