Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Latviassa Drīdža-järveen syöksynyt drooni räjähti lauantaina. Yhdysvallat suunnittelee mahdollisia uusia sotilaallisia iskuja Iraniin lähiviikkoina, kertovat useat mediat.
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Ensi viikolla Keski-Suomeen odotetaan mahdollisia helteitä, kun lämpimät säät saapuvat alueelle. Erityisesti loppuviikolla lämpötilat voivat nousta hellelukemiin, mutta ennen sitä alueella nähdään myös ukkosia. Meteorologin mukaan alkavan viikon sää on vaihteleva, ja tiistaina on odotettavissa sateita ja ukkoskuuroja.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Ensi viikolla Keski-Suomeen odotetaan mahdollisia helteitä, kun lämpimät säät saapuvat alueelle. Erityisesti loppuviikolla lämpötilat voivat nousta hellelukemiin, mutta ennen sitä alueella nähdään myös ukkosia. Meteorologin mukaan alkavan viikon sää on vaihteleva, ja tiistaina on odotettavissa sateita ja ukkoskuuroja.
Aiheesta on julkaistu 10 juttua, 9 eri lähteestä, viimeisin päivitys 17.5.2026 klo 16:18, pääluokka Luonto ja ympäristö.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Keskisuomalainen, Ilta-Sanomat, Maaseudun Tulevaisuus.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Keski-Suomeen tulee helteitä ja ukkosia • Helleaalto ja ukkoset saapuvat Suomeen • Suomeen saapuvat helteet ja ukkoset.
Keski-Suomeen tulee helteitä ja ukkosia
Ensi viikolla Keski-Suomeen odotetaan helteitä. Lämpötilat voivat nousta korkeiksi erityisesti loppuviikolla. Ennen helteitä alueella nähdään myös ukkosia. Tiistaina on odotettavissa sateita ja ukkoskuuroja.
Ensi viikolla Keski-Suomeen odotetaan mahdollisia helteitä, kun lämpimät säät saapuvat alueelle. Erityisesti loppuviikolla lämpötilat voivat nousta hellelukemiin, mutta ennen sitä alueella nähdään myös ukkosia. Meteorologin mukaan alkavan viikon…
Alkuviikosta Suomeen on odotettavissa hellettä ja ukkosia. Tiistaina helleraja voi rikkoutua kaakkoisosassa, ja voimakkaimmat ukkoset ovat mahdollisia keskiviikkona. Ukkosvaroituksia on annettu laajalle alueelle, jossa voi esiintyä voimakkaita tuulenpuuskia…
Alkuviikolla Suomeen saapuvat ensimmäiset helteet, ja sääennusteet lupaavat myös ukkosta. Lämpötilat nousevat yli 25 asteen Kaakkois-Suomessa tiistaina, ja maan etelä- ja itäosissa voi olla jopa yli 20 astetta.…
Alkuviikolla Suomeen saapuvat vuoden ensimmäiset helteet ja rajuilmat. Lämpötilat nousevat yli 25 asteen Kaakkois-Suomessa tiistaina, ja maan etelä- ja itäosissa odotetaan myös sateita ja ukkosta. Ilmatieteen laitos on…
Suomeen saapuvat alkuviikolla vuoden ensimmäiset helteet ja rajuilmat. Lämpötilat nousevat tiistaina yli 25 asteen Kaakkois-Suomessa ja noin 20 asteeseen Lapissa. Sateet ja ukkonen vaikuttavat maan etelä- ja länsiosiin…
Alkuviikolla Suomeen saapuvat vuoden ensimmäiset helteet ja ukkoset. Meteorologin mukaan ensi viikko on kesäisempi kuin aiemmat viikot, ja hellelukemat ovat mahdollisia. Lämpötilat nousevat myös Lapissa.
Alkuviikolla Suomeen saapuvat vuoden ensimmäiset helteet ja rajuilmat. Ilmatieteen laitoksen mukaan hellelukemat mitataan todennäköisesti tiistaina Kaakkois-Suomessa. Sateet ja ukkonen vaikuttavat maan etelä- ja länsiosiin, ja Itä-Suomessa voi esiintyä…
Alkuviikolla Suomeen saapuvat vuoden ensimmäiset helteet ja rajuilmat. Lämpötila nousee tiistaina Kaakkois-Suomessa yli 25 asteeseen, ja myös Lapissa mitataan korkeita lämpötiloja. Sateita ja ukkosta on odotettavissa maan etelä-…
Alkuviikolla Suomeen saapuvat vuoden ensimmäiset helteet ja rajuilmat. Ilmatieteen laitoksen mukaan hellelukemat mitataan todennäköisesti tiistaina Kaakkois-Suomessa, ja lämpötilat voivat nousta yli 20 asteen maan etelä- ja itäosissa. Tiistaina…
Suomeen saapuvat alkuviikolla vuoden ensimmäiset helteet ja rajuilmat. Ilmatieteen laitoksen mukaan hellelukemat voivat nousta tiistaina Kaakkois-Suomessa yli 20 asteeseen. Sateet ja ukkoset vaikuttavat erityisesti maan etelä- ja länsiosiin.
Meteorologi Pekka Pouta ennustaa hellelukemien rikkoutuvan ensi viikolla etelä- ja kaakkoisosassa Suomea. Lämpötila nousee yli 20 asteeseen laajalti maan alueella. Veden lämpötila…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Sää, #Helle
Suomeen saapuu ensi viikolla lämmintä ja kosteaa ilmaa, mikä voi nostaa lämpötiloja jopa 35 asteeseen. Meteorologi Markus Mäntykannas kertoo, että helleraja voi…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Suomi, #Sää
Suomeen saapuu viikonloppuna sateita, ja päivälämpötilat pysyvät osassa maata alle 20 asteen. Lämpötilat vaihtelevat suurimmassa osassa maata 10–15 asteen välillä, mutta lännessä…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Suomi, #Sää
Ensi viikolla Suomeen on odotettavissa hellettä poutapäivien myötä. Viikonlopun aikana sateet jatkuvat, mutta perjantaina sää selkenee laajalti. Lauantaina itäisessä Suomessa sataa jälleen…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Suomi, #Sää
Perjantaina Suomessa nautitaan aurinkoisista ja lämpimistä säistä, mutta lauantaina matalapaine tuo mukanaan kuurosateita Itä-Suomeen ja Kainuuseen. Päivälämpötilat kohoavat perjantaina 13–18 asteeseen, mutta…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Suomi, #Sää
Utsjoella on alkanut yötön yö, jolloin aurinko paistaa yhtäjaksoisesti yli kaksi kuukautta. Tänä aikana aurinko ei laske horisontin alapuolelle. Seuraava pimeä yö…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Suomi
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 22.05.2026 TILANNE Koivun kukintahuippu on nyt Etelä-Lapissa ja on alkanut Keski-Lapissa. Kukinta jatkuu etelämpänä maan pohjoisosissa ja heikkona maan keskiosissa. Maan eteläosissa koivun kukinta on päättynyt. Heinien kukinta on alkanut maan etelä- ja keskiosissa. Koivun siitepölymäärät ovat maan eteläosissa vähäisiä, maan keskiosissa kohtalaisia ja maan pohjoisosissa Keski-Lappiin asti runsaita. Myös Pohjois-Lappiin kulkeutuu kohtalaisia määriä siitepölyä. Heinien siitepölyä on ilmassa maan eteläosissa erittäin vähän, mutta määrät voivat olla korkeampia kukkivien kasvustojen läheisyydessä. ENNUSTE Koivun kukinta päättyy maan keskiosissa. Kukinta jatkuu maan pohjoisosissa Keski-Lappiin asti, mistä siitepölyä kulkeutuu etenkin lauantaina Pohjois-Lappiin ja myöhemmin maan eteläosiin asti. Heinien kukinta voimistuu maan etelä- ja keskiosissa. Runsaasti siitepölyä tuottavan männyn kukinta alkaa maan eteläosissa. Koivun siitepölyä on maan eteläosissa vähän. Määrät vaihtelevat maan keskiosista Keski-Lappiin ulottuvalla alueella kohtalaisista runsaisiin. Pohjois-Lapissa määrät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin. Heinien siitepölyä on ilmassa enimmäkseen vähän maan etelä- ja keskiosissa. Sade laskee ilman siitepölymääriä.