Nimipäivä:
Lyydia, Lyyli
15°C Helsinki

Kategoriat

Hyödyllistä nyt

Päivän kooste
Päivän tilanne
Päivitetty 14:16

Latviassa Drīdža-järveen syöksynyt drooni räjähti lauantaina. Yhdysvallat suunnittelee mahdollisia uusia sotilaallisia iskuja Iraniin lähiviikkoina, kertovat useat mediat.


Petteri Orpo lupaa Ruotsille osan viisuvoitosta

Aihesivu: Petteri Orpo lupaa Ruotsille osan viisuvoitosta

Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.

Pääministeri Petteri Orpo on kommentoinut Euroviisuja Ruotsin lehdelle, lupaamalla pientä osaa voitosta. Hän mainitsi, että Suomen viisuedustaja Linda Lampeniuksella on sekä Suomen että Ruotsin kansalaisuus. Orpo muistelee lapsuuttaan, jolloin Ruotsi voitti aina, mutta nyt Suomi kilpailee voitosta.

  • 2 juttua
  • 1 lähdettä
  • Politiikka
  • Päivitetty 16.5.2026 klo 22:12
Liittyvät avainsanat
Katso myös
Uusimmat jutut aiheesta

Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.

Viimeisin päivitysvaihe tänään: Päivän tilanne.

Mistä aiheessa on kyse?

Pääministeri Petteri Orpo on kommentoinut Euroviisuja Ruotsin lehdelle, lupaamalla pientä osaa voitosta. Hän mainitsi, että Suomen viisuedustaja Linda Lampeniuksella on sekä Suomen että Ruotsin kansalaisuus. Orpo muistelee lapsuuttaan, jolloin Ruotsi voitti aina, mutta nyt Suomi kilpailee voitosta.

Aiheesta on julkaistu 2 juttua, 1 eri lähteestä, viimeisin päivitys 16.5.2026 klo 22:12, pääluokka Politiikka.

Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Ilta-Sanomat.

Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Petteri Orpo lupaa Ruotsille osan viisuvoitosta • Petteri Orpo julkaisi videon.

Mitä tiedetään juuri nyt

  • Viimeisin tähän aiheeseen liitetty juttu julkaistiin 16.5.2026 klo 22:12.
  • Koosteessa on nyt 2 juttua 1 eri lähteestä.
  • Aihe kuuluu kategoriaan Politiikka.
  • Keskeiset avainsanat juuri nyt: #PetteriOrpo, #Euroviisut, #LindaLampenius.

Selkokielinen yhteenveto

Orpo lupaa Ruotsille osan voitosta

Pääministeri Petteri Orpo on puhunut Euroviisuista. Hän lupaa Ruotsille pienen osan voitosta. Linda Lampenius edustaa Suomea, mutta hänellä on myös Ruotsin kansalaisuus. Orpo muistelee, että lapsena Ruotsi voitti aina, mutta nyt Suomi kilpailee voitosta. Hän julkaisi myös videon, jossa kannustaa kilpailijoita.

Tuoreimmat uutiset

Muut aiheet

Piilota / näytä uutisia

Nousevat aiheet


N/A N/A
?°C ?
N/A Tuntuu kuin ?°C

Nykyiset olosuhteet

Tuuli N/A
Puuska N/A
Kosteus N/A
Ilmanpaine N/A
Näkyvyys N/A
Sademäärä (1h) N/A
Pilvisyys N/A
Kastepiste N/A
UV-indeksi (CAMS) N/A

Sade-ennuste (24h)

0 mm Huippu 0.0 mm

Tuntiennuste (24h)

Päiväennuste (8 vrk)

Tilannekartta

Siitepölyn tilannekartta

Ennustekartta

Siitepölyn ennustekartta
L
Leppä
C
Pähkinäpensas
K
Koivu
H
Heinät
P
Pujo
T
Tuoksukki
Vähän
Kohtalaisesti
Runsaasti
Turun yliopiston siitepölytiedote 22.05.2026

TILANNE

Koivun kukintahuippu on nyt Etelä-Lapissa ja on alkanut Keski-Lapissa. Kukinta jatkuu etelämpänä maan pohjoisosissa ja heikkona maan keskiosissa. Maan eteläosissa koivun kukinta on päättynyt. Heinien kukinta on alkanut maan etelä- ja keskiosissa.
Koivun siitepölymäärät ovat maan eteläosissa vähäisiä, maan keskiosissa kohtalaisia ja maan pohjoisosissa Keski-Lappiin asti runsaita. Myös Pohjois-Lappiin kulkeutuu kohtalaisia määriä siitepölyä.
Heinien siitepölyä on ilmassa maan eteläosissa erittäin vähän, mutta määrät voivat olla korkeampia kukkivien kasvustojen läheisyydessä.


ENNUSTE

Koivun kukinta päättyy maan keskiosissa. Kukinta jatkuu maan pohjoisosissa Keski-Lappiin asti, mistä siitepölyä kulkeutuu etenkin lauantaina Pohjois-Lappiin ja myöhemmin maan  eteläosiin asti. Heinien kukinta voimistuu maan etelä- ja keskiosissa.
Runsaasti siitepölyä tuottavan männyn kukinta alkaa maan eteläosissa.
Koivun siitepölyä on maan eteläosissa vähän. Määrät vaihtelevat maan keskiosista Keski-Lappiin ulottuvalla alueella kohtalaisista runsaisiin. Pohjois-Lapissa määrät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin.
Heinien siitepölyä on ilmassa enimmäkseen vähän maan etelä- ja keskiosissa.
Sade laskee ilman siitepölymääriä.