Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Latviassa Drīdža-järveen syöksynyt drooni räjähti lauantaina. Yhdysvallat suunnittelee mahdollisia uusia sotilaallisia iskuja Iraniin lähiviikkoina, kertovat useat mediat.
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Helatorstaita vietetään 40 päivää pääsiäisen jälkeen, ja se muistuttaa Jeesuksen taivaaseen astumisesta. Päivä on monille toivottu lepopäivä, ja työpaikoilla se tuo tuplapalkan. Harva kuitenkaan muistaa sen taustaa ja merkitystä.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Helatorstaita vietetään 40 päivää pääsiäisen jälkeen, ja se muistuttaa Jeesuksen taivaaseen astumisesta. Päivä on monille toivottu lepopäivä, ja työpaikoilla se tuo tuplapalkan. Harva kuitenkaan muistaa sen taustaa ja merkitystä.
Aiheesta on julkaistu 2 juttua, 2 eri lähteestä, viimeisin päivitys 14.5.2026 klo 12:05, pääluokka Uskonto.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Ilta-Sanomat, Maaseudun Tulevaisuus.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Helatorstai on juhlapäivä • Helatorstaita vietetään tänään.
Helatorstai on juhlapäivä
Helatorstai on tärkeä juhlapäivä, jota vietetään 40 päivää pääsiäisen jälkeen. Se muistuttaa Jeesuksen taivaaseen astumisesta. Monet saavat tänään vapaata, ja työpaikoilla maksetaan tuplapalkkaa. Juhlan taustaa ei kuitenkaan aina muisteta.
Helatorstaita vietetään 40 päivää pääsiäisen jälkeen, ja se muistuttaa Jeesuksen taivaaseen astumisesta. Päivä on monille toivottu lepopäivä, ja työpaikoilla se tuo tuplapalkan. Harva kuitenkaan muistaa sen taustaa ja…
Tänään vietetään helatorstaita, joka juhlistaa Kristuksen taivaaseen astumista. Juhlapäivää on vietetty virallisesti 300-luvulta lähtien, mutta sen merkitys on nykyisin arkipäiväistynyt. Helatorstain ajankohta vaihtelee, sillä se on 40 päivää…
Helatorstaita vietetään tänään, ja se muistuttaa Kristuksen taivaaseenastumisesta. Juhlapäivä on ollut olemassa 300-luvulta lähtien, mutta sen merkitys on vähentynyt nykypäivänä. Helatorstai on…
Uskonto • jaetut avainsanat: #Helatorstai, #Kristus
Päivi Räsänen, kristillisdemokraattien kansanedustaja, nimitetään kunniatohtoriksi Concordian teologisessa seminaarissa Yhdysvalloissa. Tunnustus myönnetään hänelle 15. toukokuuta hänen työskentelystään uskonnonvapauden ja raamatullisten totuuksien puolustajana.…
Uskonto
Helatorstain juhlapäivän merkitys on muuttunut vuosien saatossa. Aiemmin sitä juhlittiin lauantaisin Kristuksen taivaaseenastumisen päivänä, mutta nykyisin se on vapaapäivä ilman erityistä juhlan…
Uskonto • jaetut avainsanat: #Helatorstai
Paavi Leo on ottanut voimakkaasti kantaa sodan oikeuttamiseen kristinuskolla. Hän on puhunut rauhan, köyhien ja siirtolaisten puolesta, ja hänen lausuntonsa ovat herättäneet…
Uskonto
Skeemanunna Melania, Lintulan luostarin pitkäaikainen asukas, on kuollut 92-vuotiaana. Hän vietti viimeiset kuukautensa saattohoidossa syövän vuoksi. Melania asui luostarissa yli 61 vuotta…
Uskonto
Itä-Suomen hallinto-oikeus vahvisti päätöksen, jonka mukaan Jehovan todistajilta evättiin lupa saarnata ovelta ovelle rajavyöhykkeellä.
Uskonto
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 22.05.2026 TILANNE Koivun kukintahuippu on nyt Etelä-Lapissa ja on alkanut Keski-Lapissa. Kukinta jatkuu etelämpänä maan pohjoisosissa ja heikkona maan keskiosissa. Maan eteläosissa koivun kukinta on päättynyt. Heinien kukinta on alkanut maan etelä- ja keskiosissa. Koivun siitepölymäärät ovat maan eteläosissa vähäisiä, maan keskiosissa kohtalaisia ja maan pohjoisosissa Keski-Lappiin asti runsaita. Myös Pohjois-Lappiin kulkeutuu kohtalaisia määriä siitepölyä. Heinien siitepölyä on ilmassa maan eteläosissa erittäin vähän, mutta määrät voivat olla korkeampia kukkivien kasvustojen läheisyydessä. ENNUSTE Koivun kukinta päättyy maan keskiosissa. Kukinta jatkuu maan pohjoisosissa Keski-Lappiin asti, mistä siitepölyä kulkeutuu etenkin lauantaina Pohjois-Lappiin ja myöhemmin maan eteläosiin asti. Heinien kukinta voimistuu maan etelä- ja keskiosissa. Runsaasti siitepölyä tuottavan männyn kukinta alkaa maan eteläosissa. Koivun siitepölyä on maan eteläosissa vähän. Määrät vaihtelevat maan keskiosista Keski-Lappiin ulottuvalla alueella kohtalaisista runsaisiin. Pohjois-Lapissa määrät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin. Heinien siitepölyä on ilmassa enimmäkseen vähän maan etelä- ja keskiosissa. Sade laskee ilman siitepölymääriä.