Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Teollisuus kasvoi kesäkuussa merkittävästi, kun taas Saara Arvan murhatapaus jatkuu oikeudessa. Lisäksi yli puolet varhaiskasvatuksen asiakkaista on maksuttomia.
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Pohjois-Karjalassa on havaittu karhuja, jotka kaivavat kevätkyntöjä nurmipelloilta. Ne etsivät erityisesti myyriä ja kasvinjuuria ravinnokseen. Tämä ilmiö on herättänyt huomiota alueella.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Pohjois-Karjalassa on havaittu karhuja, jotka kaivavat kevätkyntöjä nurmipelloilta. Ne etsivät erityisesti myyriä ja kasvinjuuria ravinnokseen. Tämä ilmiö on herättänyt huomiota alueella.
Aiheesta on julkaistu 1 juttua, 1 eri lähteestä, viimeisin päivitys 13.5.2026 klo 21:00, pääluokka Luonto ja ympäristö.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Maaseudun Tulevaisuus.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Karhut kaivavat myyriä Itä-Suomessa.
Karhut kaivavat myyriä pelloilta
Pohjois-Karjalassa karhut kaivavat nurmipelloilta. Ne etsivät myyriä ja kasvinjuuria syötäväksi. Tämä tapahtuu keväällä, kun karhut heräävät talviuniltaan. Ilmiö on saanut paljon huomiota alueella.
Pohjois-Karjalassa on havaittu karhuja, jotka kaivavat kevätkyntöjä nurmipelloilta. Ne etsivät erityisesti myyriä ja kasvinjuuria ravinnokseen. Tämä ilmiö on herättänyt huomiota alueella.
Antti kokeili ensimmäistä kertaa etäkommunikointia karhujen kanssa mökkinsä lähellä Joensuun Enossa. Hän kutsui karhuja huutamalla, ja emo, joka oli pentujensa kanssa, vastasi…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Karhu, #Luonto
Hallitus on päättänyt laajentaa kalastusrajoituksia Saimaalla suojellakseen saimaannorppia. Verkkokalastuskieltoaika pitenee heinäkuulle, mikäli norppakannan kasvu ei täytä vaatimuksia. Asetus astuu voimaan ylihuomenna.
Luonto ja ympäristö
Pohjanmaalle keväällä harhautunut pyöriäinen on kuollut. Vapaakalastaja löysi eläimen huonossa kunnossa, ja se kuoli eläinlääkärin odotellessa. Pyöriäinen on viety tutkittavaksi Ruokavirastoon, ja…
Luonto ja ympäristö
Suomen ympäristökeskuksen Syken raportti korostaa, että tuuli- ja aurinkovoimahankkeiden luontovaikutusten arviointia on uudistettava. Raportin mukaan uusiutuvan energian sijoittaminen metsäisille alueille voi aiheuttaa…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Luonto
Sonkajärvellä liikkunut karhu on lopetettu poliisin määräyksestä. Karhu teki toistuvia vierailuja asuntojen pihoilla, mikä aiheutti turvallisuusuhkia alueen asukkaille. Poliisi yritti karkottaa eläintä,…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Karhu
Lauantaina Suomessa syttyi useita maastopaloja, joista kaksi sai alkunsa eläimistä. Oulussa orava osui sähkötolppaan ja Kiteellä hanhi törmäsi sähkölinjaan. Pelastuslaitokset saivat useita…
Luonto ja ympäristö
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 07.08.2026 TILANNE Heinät kukkivat koko maassa, ja pujo kukkii koko levinneisyysalueellaan maan eteläosista Etelä-Lappiin. Heinien siitepölymäärät voivat rannikkoalueilla nousta ajoittain runsaiksi. Maan etelä- ja keskiosien sisämaa-alueilla siitepölymäärät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin, ja ovat vähäisiä Lapissa, Kainuussa ja Pohjois-Pohjanmaan sisämaa-alueilla. Pujon siitepölymäärät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin maan etelä- ja keskiosissa, ja ovat vähäisiä muualla kukinta-alueella. Sade laskee ilman siitepölymääriä. Alternaria-homesienen itiöitä esiintyy maan eteläosissa runsaasti ja maan keskiosissa kohtalaisesti. Cladosporium- homesienen itiöpitoisuudet ilmassa ovat maan etelä- ja keskiosissa kohtalaisia. ENNUSTE Heinien ja pujon kukinta jatkuu. Heinien siitepölymäärät vaihtelevat maan etelä- ja keskiosien rannikkoalueilla kohtalaisista runsaisiin, ja sisämaa-alueilla vähäisistä kohtalaisiin. Maan pohjoisosissa heinän siitepölymäärien odotetaan jäävän pieniksi. Pujon siitepölyä on ilmassa vähäisistä kohtalaisiin määriä maan etelä- ja keskiosissa. Pohjois-Pohjanmaalla, Kainuussa ja Etelä-Lapissa pujon siitepölyä on ilmassa vähän. Sateet laskevat siitepölymääriä.