Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Teollisuus kasvoi kesäkuussa merkittävästi, kun taas Saara Arvan murhatapaus jatkuu oikeudessa. Lisäksi yli puolet varhaiskasvatuksen asiakkaista on maksuttomia.
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Hyvinkääläinen Luca Lemström, 16, teki yllättävän löydön metsässä retkeillessään. Hän huomasi pienen metsäkauriin vasan, joka oli kietoutunut käpyjen ja lehtien sekaan. Luca toimi viisaasti ja jätti eläimen rauhaan, kun sen emo palasi paikalle.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Hyvinkääläinen Luca Lemström, 16, teki yllättävän löydön metsässä retkeillessään. Hän huomasi pienen metsäkauriin vasan, joka oli kietoutunut käpyjen ja lehtien sekaan. Luca toimi viisaasti ja jätti eläimen rauhaan, kun sen emo palasi paikalle.
Aiheesta on julkaistu 1 juttua, 1 eri lähteestä, viimeisin päivitys 13.5.2026 klo 19:01, pääluokka Luonto ja ympäristö.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Iltalehti.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Nuori löysi metsästä vasan kerän.
Nuori löysi vasan metsästä
Luca Lemström, 16, oli metsässä retkellä. Hän huomasi pienen metsäkauriin vasan, joka oli kietoutunut käpyihin. Luca ei häirinnyt vasa, vaan antoi sen olla. Vasa oli juuri syntynyt, ja sen emo tuli takaisin sen luo.
Hyvinkääläinen Luca Lemström, 16, teki yllättävän löydön metsässä retkeillessään. Hän huomasi pienen metsäkauriin vasan, joka oli kietoutunut käpyjen ja lehtien sekaan. Luca toimi viisaasti ja jätti eläimen rauhaan,…
Hallitus on päättänyt laajentaa kalastusrajoituksia Saimaalla suojellakseen saimaannorppia. Verkkokalastuskieltoaika pitenee heinäkuulle, mikäli norppakannan kasvu ei täytä vaatimuksia. Asetus astuu voimaan ylihuomenna.
Luonto ja ympäristö
Pohjanmaalle keväällä harhautunut pyöriäinen on kuollut. Vapaakalastaja löysi eläimen huonossa kunnossa, ja se kuoli eläinlääkärin odotellessa. Pyöriäinen on viety tutkittavaksi Ruokavirastoon, ja…
Luonto ja ympäristö
Suomen ympäristökeskuksen Syken raportti korostaa, että tuuli- ja aurinkovoimahankkeiden luontovaikutusten arviointia on uudistettava. Raportin mukaan uusiutuvan energian sijoittaminen metsäisille alueille voi aiheuttaa…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Luonto
Lauantaina Suomessa syttyi useita maastopaloja, joista kaksi sai alkunsa eläimistä. Oulussa orava osui sähkötolppaan ja Kiteellä hanhi törmäsi sähkölinjaan. Pelastuslaitokset saivat useita…
Luonto ja ympäristö
Ahdesalon tila on rakentanut uuden kosteikon, joka kattaa 53 hehtaarin alueen. Kosteikon tarkoituksena on suodattaa valumavedet ja houkutella vesilintuja sekä hyönteisiä. Tämä…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Luonto
MTK ja BirdLife Suomi ovat eri mieltä valkoposkihanhien metsästyksestä. Hallitus valmistelee lakimuutosta, joka mahdollistaisi lintujen metsästyksen suojametsästyksen piiriin. BirdLife Suomi vastustaa ehdotusta,…
Luonto ja ympäristö
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 10.08.2026 TILANNE Heinät kukkivat koko maassa, ja pujo kukkii koko levinneisyysalueellaan maan eteläosista Etelä-Lappiin. Heinien siitepölymäärät vaihtelevat rannikkoalueilla kohtalaisista runsaisiin. Maan etelä- ja keskiosien sisämaa-alueilla siitepölymäärät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin, ja ovat vähäisiä Lapissa, Kainuussa ja Pohjois-Pohjanmaan sisämaa-alueilla. Pujon siitepölymäärät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin koko maassa Lappia lukuun ottamatta, Etelä-Lapissa siitepölyä on vähän. Sade laskee ilman siitepölymääriä. Cladosporium- ja Alternaria-homesienten itiöitä on ilmassa kohtalaisesti maan eteläosissa. ENNUSTE Heinien ja pujon kukinta jatkuu. Heinien siitepölymäärät vaihtelevat rannikkoalueilla kohtalaisista runsaisiin. Maan etelä- ja keskiosien sisämaa-alueilla siitepölyä on enimmäkseen vähän, mutta määrät voivat nousta ajoittain kohtalaisiksi. Lapissa, Kainuussa ja Pohjois-Pohjanmaan sisämaa-alueilla määrien odotetaan jäävän vähäisiksi. Pujon siitepölyä on ilmassa vähäisistä kohtalaisiin määriä koko maassa Lappia lukuun ottamatta. Etelä-Lapissa pujon siitepölyä on ilmassa vähän. Sade laskee siitepölymääriä.