Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
SDP:n kannatus on laskenut, kun taas Kokoomus nousee. Turussa tapahtui traaginen liikenneonnettomuus, jossa pikkulapsi kuoli bussin alle. Kokoomus…
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Lapin liitto on hakenut valtioneuvostolta Natura-poikkeamaa Viiankiaavalle suunnitellulle kaivoshankkeelle. Hallitus hyväksyi vaihemaakuntakaavaehdotuksen äänin 10–5, ja se etenee nyt valtioneuvoston käsittelyyn. Kaivoshanke on herättänyt vastustusta suojellun alueen vuoksi.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Lapin liitto on hakenut valtioneuvostolta Natura-poikkeamaa Viiankiaavalle suunnitellulle kaivoshankkeelle. Hallitus hyväksyi vaihemaakuntakaavaehdotuksen äänin 10–5, ja se etenee nyt valtioneuvoston käsittelyyn. Kaivoshanke on herättänyt vastustusta suojellun alueen vuoksi.
Aiheesta on julkaistu 2 juttua, 2 eri lähteestä, viimeisin päivitys 13.5.2026 klo 16:35, pääluokka Luonto ja ympäristö.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Keskisuomalainen, Savon Sanomat.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Lapin liitto hakee Natura-poikkeamaa kaivokselle • Lapin liitto hakee Natura-poikkeamaa kaivokselle.
Lapin liitto hakee poikkeamaa kaivokselle
Lapin liitto hakee poikkeamaa Viiankiaavalle. Tämä liittyy kaivoshankkeeseen Sodankylässä. Hallitus hyväksyi kaavaehdotuksen äänin 10–5. Ehdotus menee nyt valtioneuvostoon. Kaivoshanke on saanut vastustusta suojellun alueen takia.
Lapin liitto on hakenut valtioneuvostolta Natura-poikkeamaa Viiankiaavalle suunnitellulle kaivoshankkeelle. Hallitus hyväksyi vaihemaakuntakaavaehdotuksen äänin 10–5, ja se etenee nyt valtioneuvoston käsittelyyn. Kaivoshanke on herättänyt vastustusta suojellun alueen vuoksi.
Lapin liitto on hakenut valtioneuvostolta Natura-poikkeamaa Viiankiaavalle suunnitellulle kaivoshankkeelle. Hallitus hyväksyi vaihemaakuntakaavaehdotuksen äänin 10–5, ja se etenee seuraavaksi valtioneuvoston käsittelyyn. Kaivoshanke on herättänyt vastustusta suojellun alueen vuoksi.
Lapin liiton hallitus on hyväksynyt Sakatin kaivoshankkeen vaihemaakuntakaavaehdotuksen äänestyksen jälkeen. Seuraavaksi kaava siirtyy valtioneuvoston käsittelyyn, joka arvioi sen toteutettavuutta yleisen edun perusteella.…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #LapinLiitto, #Kaivos
Hallitus on päättänyt laajentaa kalastusrajoituksia Saimaalla suojellakseen saimaannorppia. Verkkokalastuskieltoaika pitenee heinäkuulle, mikäli norppakannan kasvu ei täytä vaatimuksia. Asetus astuu voimaan ylihuomenna.
Luonto ja ympäristö
Pohjanmaalle keväällä harhautunut pyöriäinen on kuollut. Vapaakalastaja löysi eläimen huonossa kunnossa, ja se kuoli eläinlääkärin odotellessa. Pyöriäinen on viety tutkittavaksi Ruokavirastoon, ja…
Luonto ja ympäristö
Viikin tutkimustilalla Helsingissä avattiin lehmien kesäkausi, kun eläimet pääsivät ulkoilemaan tuoreelle ruohoalueelle. Tapahtumassa lehmät juoksentelivat ja pomppivat innokkaasti nurmella. Aiempina vuosina tapahtuma…
Luonto ja ympäristö
Lauantaina Suomessa syttyi useita maastopaloja, joista kaksi sai alkunsa eläimistä. Oulussa orava osui sähkötolppaan ja Kiteellä hanhi törmäsi sähkölinjaan. Pelastuslaitokset saivat useita…
Luonto ja ympäristö
MTK ja BirdLife Suomi ovat eri mieltä valkoposkihanhien metsästyksestä. Hallitus valmistelee lakimuutosta, joka mahdollistaisi lintujen metsästyksen suojametsästyksen piiriin. BirdLife Suomi vastustaa ehdotusta,…
Luonto ja ympäristö
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 03.06.2026 TILANNE Koivun kukinta jatkuu maan keski- ja pohjoisosissa ja lähestyy loppuaan maan eteläosissa. Heinät kukkivat maan etelä- ja keskiosissa ja ovat aloittaneet kukinnan Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa. Koivun siitepölymäärät ovat vähäisiä maan eteläosissa ja vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin maan keskiosissa, Pohjois-pohjanmaalla ja Kainuussa. Lapissa määrät vaihtelevat kohtalaisista runsaaseen. Heinien siitepölyä on ilmassa enimmäkseen vähän maan etelä- ja keskiosissa. Kuusi ja mänty kukkivat maan etelä- ja keskiosissa, ja kukinta on alkanut myös Etelä-Lapissa. Runsaana esiintyvä havupuiden siitepöly näkyy keltaisena kerroksena pinnoilla, mutta aiheuttaa allergiaoireita vain harvoille. Sade laskee ilman siitepölymääriä. ENNUSTE Koivun kukinta jatkuu maan pohjoisosissa, heikkenee maan keskiosissa ja päättyy maan eteläosissa. Heinien kukinta jatkuu maan etelä- ja keskiosissa, Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa. Heinien kukinnan odotetaan alkavan Etelä-Lapissa viikon sisällä. Koivun siitepölymäärät jäävät maan etelä- ja keskiosissa, Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa enimmäkseen vähäisiksi. Lapissa määrät ovat enimmäkseen kohtalaisia, mutta voivat nousta ajoittain runsaiksi. Heinien siitepölyä on ilmassa enimmäkseen vähäisiä määriä maan etelä- ja keskiosissa. Sade laskee ilman siitepölymääriä.