Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Yhdysvallat ja Iran ovat neuvotelleet ja päässeet sopimukseen. Norjan kruununprinsessan Mette-Maritin pojan Marius Borg Höibyn tuomio annetaan tänään.
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Itämerellä jäät katosivat tänä vuonna poikkeuksellisen nopeasti, viimeiset jäät hävisivät Perämereltä 10. toukokuuta. Vain kerran aiemmin, keväällä 2015, jäät ovat sulaneet yhtä nopeasti. Talven aikana jäätä oli kuitenkin enemmän kuin monina edellisinä vuosina, erityisesti helmikuussa.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Itämerellä jäät katosivat tänä vuonna poikkeuksellisen nopeasti, viimeiset jäät hävisivät Perämereltä 10. toukokuuta. Vain kerran aiemmin, keväällä 2015, jäät ovat sulaneet yhtä nopeasti. Talven aikana jäätä oli kuitenkin enemmän kuin monina edellisinä vuosina, erityisesti helmikuussa.
Aiheesta on julkaistu 2 juttua, 2 eri lähteestä, viimeisin päivitys 12.5.2026 klo 11:25, pääluokka Luonto ja ympäristö.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Iltalehti, Yle Uutiset.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Itämeren jäät sulivat ennätyksellisen nopeasti • Itämeren jäätalvi päättyi ennätyksellisen varhain.
Itämeren jäät sulavat nopeasti
Itämerellä jäät sulavat tänä vuonna nopeasti. Viimeiset jäät katosivat Perämereltä 10. toukokuuta. Tämä on tapahtunut vain kerran aiemmin, keväällä 2015. Talvella jäätä oli kuitenkin paljon, erityisesti helmikuussa.
Itämerellä jäät katosivat tänä vuonna poikkeuksellisen nopeasti, viimeiset jäät hävisivät Perämereltä 10. toukokuuta. Vain kerran aiemmin, keväällä 2015, jäät ovat sulaneet yhtä nopeasti. Talven aikana jäätä oli kuitenkin…
Perämereltä ovat sulaneet viimeiset jäät, ja koko Itämeri on nyt jäätön. Ilmatieteen laitoksen mukaan tämän vuoden sulaminen on tapahtunut vain kerran aikaisemmin yhtä varhain. Jäätalven aikana jääpeite oli…
Pohjanmaalle keväällä harhautunut pyöriäinen on kuollut. Vapaakalastaja löysi eläimen huonossa kunnossa, ja se kuoli eläinlääkärin odotellessa. Pyöriäinen on viety tutkittavaksi Ruokavirastoon, ja…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Itämeri
Useita sadealueita liikkuu Suomen yli, mikä tuo helpotusta kuivaan säähän. Sateet keskittyvät erityisesti pohjoiseen ja itään, ja sademäärät vaihtelevat muutamasta millistä kymmeneen…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #IlmatieteenLaitos
Korkeasaaren eläintarhan keisaritamariineille on syntynyt kaksoset, jotka ovat nyt kolmiviikkoisia. Apinaperheeseen kuuluu nyt viisi jäsentä, sillä perheen esikoinen syntyi viime syksynä. Isä…
Luonto ja ympäristö
Viikin tutkimustilalla Helsingissä avattiin lehmien kesäkausi, kun eläimet pääsivät ulkoilemaan tuoreelle ruohoalueelle. Tapahtumassa lehmät juoksentelivat ja pomppivat innokkaasti nurmella. Aiempina vuosina tapahtuma…
Luonto ja ympäristö
Lauantaina Suomessa syttyi useita maastopaloja, joista kaksi sai alkunsa eläimistä. Oulussa orava osui sähkötolppaan ja Kiteellä hanhi törmäsi sähkölinjaan. Pelastuslaitokset saivat useita…
Luonto ja ympäristö
Alkuvuosi on ollut tavanomaista kuivempi, mutta sateet tuovat helpotusta. Koko maahan on odotettavissa vesisateita, ja lämpötilat nousevat. Sateita on jo havaittu laajalti,…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #IlmatieteenLaitos
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 15.06.2026 TILANNE Koivun kukinta jatkuu heikkona Keski- ja Pohjois-Lapissa, ja koivun siitepölyä kulkeutuu Etelä-Lappiin. Heinät kukkivat koko maassa. Koivun siitepölyä on ilmassa vähäisiä määriä Lapissa. Heinien siitepölymäärät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin maan etelä- ja keskiosissa, ja ovat enimmäkseen vähäisiä maan pohjoisosissa. Kuusi ja mänty kukkivat koko maassa. Kukinta lähestyy loppua maan eteläosissa. Runsaana esiintyvä havupuiden siitepöly näkyy keltaisena kerroksena pinnoilla, mutta aiheuttaa allergiaoireita vain harvoille. Sade laskee ilman siitepölymääriä. ENNUSTE Koivun kukinta jatkuu heikkona Keski- ja Pohjois-Lapissa, ja koivun siitepölyä voi kulkeutua Etelä-Lappiin. Heinien kukinta jatkuu koko maassa. Koivun siitepölymäärät jäävät Lapissa vähäisiksi. Heinien siitepölymäärät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin maan etelä- ja keskiosissa, ja ovat vähäisiä maan pohjoisosissa. Sade laskee ilman siitepölymääriä.