Nimipäivä:
Tuukka, Touko
11°C Helsinki

Kategoriat

Hyödyllistä nyt

Päivän kooste
Päivän uutiset
Päivitetty 20:01

Antti Lindtman jatkaa SDP:n puheenjohtajana, ja Latviassa drooni putosi järveen räjähtäen. Suomalaiset aktivistit palasivat myös Israelista.


Liputuspäivä juhlistaa J. V. Snellmania

Aihesivu: Liputuspäivä juhlistaa J. V. Snellmania

Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.

Toukokuun 12. Päivänä vietetään J. V. Snellmanin päivää, joka on vakiintunut liputuspäiväksi Suomessa. Johan Vilhelm Snellman oli merkittävä filosofi ja valtiomies, joka vaikutti suomen kielen asemaan 1800-luvulla. Hänen saavutuksiinsa kuuluu muun muassa kieliasetuksen säätäminen ja Suomen markan saaminen lailliseksi rahayksiköksi.

  • 3 juttua
  • 3 lähdettä
  • Kulttuuri
  • Päivitetty 12.5.2026 klo 08:00
Liittyvät avainsanat
Katso myös
Uusimmat jutut aiheesta

Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.

Aamun uutiset Päivän tilanne Päivän uutiset Arkisto
Viimeisin päivitysvaihe tänään: Päivän uutiset.

Mistä aiheessa on kyse?

Toukokuun 12. Päivänä vietetään J. V. Snellmanin päivää, joka on vakiintunut liputuspäiväksi Suomessa. Johan Vilhelm Snellman oli merkittävä filosofi ja valtiomies, joka vaikutti suomen kielen asemaan 1800-luvulla. Hänen saavutuksiinsa kuuluu muun muassa kieliasetuksen säätäminen ja Suomen markan saaminen lailliseksi rahayksiköksi.

Aiheesta on julkaistu 3 juttua, 3 eri lähteestä, viimeisin päivitys 12.5.2026 klo 08:00, pääluokka Kulttuuri.

Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Aamulehti, Iltalehti, Ilta-Sanomat.

Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Liputuspäivä juhlistaa J. V. Snellmania • Liputuspäivä juhlistaa J. V. Snellmania • J. V. Snellmanin päivä juhlistaa suomalaisuutta.

Mitä tiedetään juuri nyt

  • Viimeisin tähän aiheeseen liitetty juttu julkaistiin 12.5.2026 klo 08:00.
  • Koosteessa on nyt 3 juttua 3 eri lähteestä.
  • Aihe kuuluu kategoriaan Kulttuuri.
  • Keskeiset avainsanat juuri nyt: #Liputuspäivä, #Snellman, #Suomalaisuus.

Selkokielinen yhteenveto

Liputuspäivä juhlistaa Snellmania

Toukokuun 12. Päivänä on J. V. Snellmanin päivä. Silloin liputetaan Suomessa. Snellman oli tärkeä filosofi ja valtiomies. Hän vaikutti suomen kieleen ja sai sen tasavertaiseksi ruotsin kanssa. Hän myös teki Suomen markasta laillisen rahayksikön.

Tuoreimmat uutiset

Muut aiheet

Piilota / näytä uutisia

Nousevat aiheet


N/A N/A
?°C ?
N/A Tuntuu kuin ?°C

Nykyiset olosuhteet

Tuuli N/A
Puuska N/A
Kosteus N/A
Ilmanpaine N/A
Näkyvyys N/A
Sademäärä (1h) N/A
Pilvisyys N/A
Kastepiste N/A
UV-indeksi (CAMS) N/A

Sade-ennuste (24h)

0 mm Huippu 0.0 mm

Tuntiennuste (24h)

Päiväennuste (8 vrk)

Tilannekartta

Siitepölyn tilannekartta

Ennustekartta

Siitepölyn ennustekartta
L
Leppä
C
Pähkinäpensas
K
Koivu
H
Heinät
P
Pujo
T
Tuoksukki
Vähän
Kohtalaisesti
Runsaasti
Turun yliopiston siitepölytiedote 22.05.2026

TILANNE

Koivun kukintahuippu on nyt Etelä-Lapissa ja on alkanut Keski-Lapissa. Kukinta jatkuu etelämpänä maan pohjoisosissa ja heikkona maan keskiosissa. Maan eteläosissa koivun kukinta on päättynyt. Heinien kukinta on alkanut maan etelä- ja keskiosissa.
Koivun siitepölymäärät ovat maan eteläosissa vähäisiä, maan keskiosissa kohtalaisia ja maan pohjoisosissa Keski-Lappiin asti runsaita. Myös Pohjois-Lappiin kulkeutuu kohtalaisia määriä siitepölyä.
Heinien siitepölyä on ilmassa maan eteläosissa erittäin vähän, mutta määrät voivat olla korkeampia kukkivien kasvustojen läheisyydessä.


ENNUSTE

Koivun kukinta päättyy maan keskiosissa. Kukinta jatkuu maan pohjoisosissa Keski-Lappiin asti, mistä siitepölyä kulkeutuu etenkin lauantaina Pohjois-Lappiin ja myöhemmin maan  eteläosiin asti. Heinien kukinta voimistuu maan etelä- ja keskiosissa.
Runsaasti siitepölyä tuottavan männyn kukinta alkaa maan eteläosissa.
Koivun siitepölyä on maan eteläosissa vähän. Määrät vaihtelevat maan keskiosista Keski-Lappiin ulottuvalla alueella kohtalaisista runsaisiin. Pohjois-Lapissa määrät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin.
Heinien siitepölyä on ilmassa enimmäkseen vähän maan etelä- ja keskiosissa.
Sade laskee ilman siitepölymääriä.