Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Toukokuu oli Ukrainassa siviileille tuhoisin kuukausi neljään vuoteen, kertoo YK. Yhdysvallat on surmannut venezuelalaisen Tren de Aragua -rikollisjärjestön…
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Nordea ennustaa Euroopan keskuspankin aloittavan koronnostot kesäkuun kokouksessa. Pääanalyytikko Jan von Gerich arvioi, että ohjauskorkoa nostetaan neljä kertaa 0,25 prosenttiyksikköä. Nostopaineita lisäävät Lähi-idän konfliktit ja inflaatio Euroopassa.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Nordea ennustaa Euroopan keskuspankin aloittavan koronnostot kesäkuun kokouksessa. Pääanalyytikko Jan von Gerich arvioi, että ohjauskorkoa nostetaan neljä kertaa 0,25 prosenttiyksikköä. Nostopaineita lisäävät Lähi-idän konfliktit ja inflaatio Euroopassa.
Aiheesta on julkaistu 1 juttua, 1 eri lähteestä, viimeisin päivitys 12.5.2026 klo 00:01, pääluokka Talous.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Kauppalehti.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa EKP:n koronnostot alkavat kesäkuussa.
EKP nostaa korkoja kesäkuussa
Nordea ennustaa, että Euroopan keskuspankki alkaa nostaa korkoja kesäkuussa. Korkoa nostetaan neljä kertaa, ja jokaisella kerralla se nousee 0,25 prosenttia. Tämä tarkoittaa, että talletuskorko nousee kolmeen prosenttiin. Nostot johtuvat myös Lähi-idän konflikteista ja inflaatiosta.
Nordea ennustaa Euroopan keskuspankin aloittavan koronnostot kesäkuun kokouksessa. Pääanalyytikko Jan von Gerich arvioi, että ohjauskorkoa nostetaan neljä kertaa 0,25 prosenttiyksikköä. Nostopaineita lisäävät Lähi-idän konfliktit ja inflaatio Euroopassa.
Nordea ennustaa neljää koronnostoa vuoden loppuun mennessä, mikä nostaisi talletuskorkoa 3 prosenttiin. Tällä hetkellä talletuskorko on 2 prosenttia, ja EKP:n ohjauskorot nousevat…
Talous • jaetut avainsanat: #Nordea, #EKP
Suomen valtion velanhallintastrategian uudistus on viivästynyt, mikä on aiheuttanut veronmaksajille suuria kustannuksia. Koronvaihtojohdannaisten käyttö korkokulujen hallinnassa toimi aiemmin hyvin, mutta korkojen nousu…
Talous • jaetut avainsanat: #Korot
Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV on saanut useita yhteydenottoja, joissa iäkkäät ja muistisairaat kuluttajat kertovat painostavasta myynnistä aurinkopaneeleja tarjoavasta Seron-yrityksestä. Kuluttajat eivät aina…
Talous
Valtion velanhoidossa käytetyt johdannaiset ovat tuottaneet suuria tappioita veronmaksajille. Korkojen nousu on johtanut ylimääräisiin korkokuluihin, joiden arvioidaan olevan lähes 1,4 miljardia euroa…
Talous • jaetut avainsanat: #Korot
Mari Pantsar teki äkillisen sijoitusliikkeen, myyden lähes puolet osakkeistaan. Hän on sijoittanut yli kolmekymmentä vuotta ja omistaa viiden suomalaisen yrityksen osakkeita. Pantsar…
Talous • jaetut avainsanat: #Nordea
Saudi Aramcon nettotulos nousi yli 33 miljardiin dollariin ensimmäisellä vuosineljänneksellä. Öljyn hinnan nousu ja myynnin kasvu ovat vaikuttaneet positiivisesti yhtiön talouteen. Öljyputki…
Talous
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 12.06.2026 TILANNE Koivun kukinta jatkuu heikkona Keski- ja Pohjois-Lapissa, ja koivun siitepölyä kulkeutuu Etelä-Lappiin. Heinät kukkivat koko maassa. Koivun siitepölyä on ilmassa vähän Lapissa. Heinien siitepölymäärät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin maan etelä- ja keskiosissa, ja ovat enimmäkseen vähäisiä maan pohjoisosissa. Kuusi ja mänty kukkivat koko maassa. Kukinta lähestyy loppua maan eteläosissa. Runsaana esiintyvä havupuiden siitepöly näkyy keltaisena kerroksena pinnoilla, mutta aiheuttaa allergiaoireita vain harvoille. Sade laskee ilman siitepölymääriä. ENNUSTE Koivun kukinta jatkuu heikkona Keski- ja Pohjois-Lapissa. Heinien kukinta jatkuu koko maassa. Koivun siitepölymäärät jäävät Keski- ja Pohjois-Lapissa vähäisiksi. Heinien siitepölymäärät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin maan etelä- ja keskiosissa, ja ovat vähäisiä maan pohjoisosissa. Sade laskee ilman siitepölymääriä.