Nimipäivä:
Lyydia, Lyyli
12°C Helsinki

Kategoriat

Hyödyllistä nyt

Päivän kooste
Päivän uutiset
Päivitetty 20:01

Antti Lindtman jatkaa SDP:n puheenjohtajana, ja Latviassa drooni putosi järveen räjähtäen. Suomalaiset aktivistit palasivat myös Israelista.


Eri näkemyksiä valkoposkihanhien metsästyksestä

Aihesivu: Eri näkemyksiä valkoposkihanhien metsästyksestä

Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.

MTK ja BirdLife Suomi ovat eri mieltä valkoposkihanhien metsästyksestä. Hallitus valmistelee lakimuutosta, joka mahdollistaisi lintujen metsästyksen suojametsästyksen piiriin. BirdLife Suomi vastustaa ehdotusta, erityisesti keväthuhtikuun metsästysoikeuden vuoksi.

  • 3 juttua
  • 3 lähdettä
  • Luonto ja ympäristö
  • Päivitetty 11.5.2026 klo 17:36
Liittyvät avainsanat
Katso myös
Uusimmat jutut aiheesta

Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.

Viimeisin päivitysvaihe tänään: Päivän uutiset.

Mistä aiheessa on kyse?

MTK ja BirdLife Suomi ovat eri mieltä valkoposkihanhien metsästyksestä. Hallitus valmistelee lakimuutosta, joka mahdollistaisi lintujen metsästyksen suojametsästyksen piiriin. BirdLife Suomi vastustaa ehdotusta, erityisesti keväthuhtikuun metsästysoikeuden vuoksi.

Aiheesta on julkaistu 3 juttua, 3 eri lähteestä, viimeisin päivitys 11.5.2026 klo 17:36, pääluokka Luonto ja ympäristö.

Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti MTV Uutiset, Keskisuomalainen, Savon Sanomat.

Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Eri näkemyksiä valkoposkihanhien metsästyksestä • Hallituksen esitys valkoposkihanhien metsästyksestä • Hallituksen esitys valkoposkihanhien metsästyksestä.

Mitä tiedetään juuri nyt

  • Viimeisin tähän aiheeseen liitetty juttu julkaistiin 11.5.2026 klo 17:36.
  • Koosteessa on nyt 3 juttua 3 eri lähteestä.
  • Aihe kuuluu kategoriaan Luonto ja ympäristö.
  • Keskeiset avainsanat juuri nyt: #WWF, #Valkoposkihanhit, #Luonnonvarakeskus.

Selkokielinen yhteenveto

Eri mielipiteitä hanhien metsästyksestä

MTK ja BirdLife Suomi ovat eri mieltä valkoposkihanhien metsästyksestä. Hallitus haluaa muuttaa lakia, jotta hanhia voitaisiin metsästää. BirdLife Suomi ei hyväksy tätä, koska se sallisi hanhien ampumisen keväällä. Keväällä metsästämisessä on ongelmia, koska se voi vahingoittaa muita lintuja.

Tuoreimmat uutiset

Muut aiheet

Piilota / näytä uutisia

Nousevat aiheet


N/A N/A
?°C ?
N/A Tuntuu kuin ?°C

Nykyiset olosuhteet

Tuuli N/A
Puuska N/A
Kosteus N/A
Ilmanpaine N/A
Näkyvyys N/A
Sademäärä (1h) N/A
Pilvisyys N/A
Kastepiste N/A
UV-indeksi (CAMS) N/A

Sade-ennuste (24h)

0 mm Huippu 0.0 mm

Tuntiennuste (24h)

Päiväennuste (8 vrk)

Tilannekartta

Siitepölyn tilannekartta

Ennustekartta

Siitepölyn ennustekartta
L
Leppä
C
Pähkinäpensas
K
Koivu
H
Heinät
P
Pujo
T
Tuoksukki
Vähän
Kohtalaisesti
Runsaasti
Turun yliopiston siitepölytiedote 22.05.2026

TILANNE

Koivun kukintahuippu on nyt Etelä-Lapissa ja on alkanut Keski-Lapissa. Kukinta jatkuu etelämpänä maan pohjoisosissa ja heikkona maan keskiosissa. Maan eteläosissa koivun kukinta on päättynyt. Heinien kukinta on alkanut maan etelä- ja keskiosissa.
Koivun siitepölymäärät ovat maan eteläosissa vähäisiä, maan keskiosissa kohtalaisia ja maan pohjoisosissa Keski-Lappiin asti runsaita. Myös Pohjois-Lappiin kulkeutuu kohtalaisia määriä siitepölyä.
Heinien siitepölyä on ilmassa maan eteläosissa erittäin vähän, mutta määrät voivat olla korkeampia kukkivien kasvustojen läheisyydessä.


ENNUSTE

Koivun kukinta päättyy maan keskiosissa. Kukinta jatkuu maan pohjoisosissa Keski-Lappiin asti, mistä siitepölyä kulkeutuu etenkin lauantaina Pohjois-Lappiin ja myöhemmin maan  eteläosiin asti. Heinien kukinta voimistuu maan etelä- ja keskiosissa.
Runsaasti siitepölyä tuottavan männyn kukinta alkaa maan eteläosissa.
Koivun siitepölyä on maan eteläosissa vähän. Määrät vaihtelevat maan keskiosista Keski-Lappiin ulottuvalla alueella kohtalaisista runsaisiin. Pohjois-Lapissa määrät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin.
Heinien siitepölyä on ilmassa enimmäkseen vähän maan etelä- ja keskiosissa.
Sade laskee ilman siitepölymääriä.