Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
K-ryhmän rekka on herättänyt huomiota Khamenein hautajaisissa, kun taas S-Pankki on käynnistänyt ostotarjouksen Oma Säästöpankista. Kaupan logo näkyi…
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Raskaudenkeskeytysten määrä Suomessa kasvoi jälleen. Viime vuonna tehtiin lähes 9 100 keskeytystä, mikä on lähes neljä prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. THL:n asiantuntija pitää tilannetta huolestuttavana, sillä myös uusintakeskeytysten osuus on kasvanut.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Raskaudenkeskeytysten määrä Suomessa kasvoi jälleen. Viime vuonna tehtiin lähes 9 100 keskeytystä, mikä on lähes neljä prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. THL:n asiantuntija pitää tilannetta huolestuttavana, sillä myös uusintakeskeytysten osuus on kasvanut.
Aiheesta on julkaistu 1 juttua, 1 eri lähteestä, viimeisin päivitys 11.5.2026 klo 11:12, pääluokka Hyvinvointi.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Ilta-Sanomat.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Aborttien määrä kasvoi kolmatta vuotta peräkkäin.
Aborttien määrä kasvoi kolmatta vuotta peräkkäin
Suomessa aborttien määrä on kasvanut kolmatta vuotta peräkkäin. Viime vuonna tehtiin lähes 9 100 raskaudenkeskeytystä. Tämä on lähes neljä prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Myös uusintakeskeytysten määrä on noussut. Tarkkoja syitä kasvulle ei tiedetä.
Raskaudenkeskeytysten määrä Suomessa kasvoi jälleen. Viime vuonna tehtiin lähes 9 100 keskeytystä, mikä on lähes neljä prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. THL:n asiantuntija pitää tilannetta huolestuttavana, sillä myös uusintakeskeytysten…
Suomessa tehtiin viime vuonna yli 9 000 raskaudenkeskeytystä, mikä on lähes neljän prosentin kasvu edellisvuodesta. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on huolissaan…
Hyvinvointi • jaetut avainsanat: #THL, #Abortti
Nuorten naisten mielialalääkkeiden käyttö on lähes kaksinkertaistunut kymmenessä vuodessa. Kela raportoi, että viime vuonna 11,5 prosenttia 18–29-vuotiaista naisista käytti SSRI-lääkkeitä. Miehillä osuus…
Hyvinvointi
Suomessa on todettu salmonellaepidemia, joka on sairastuttanut 32 ihmistä maalis-huhtikuussa. Tartuntoja on havaittu eri puolilla maata, ja osa potilaista on vaatinut sairaalahoitoa.
Hyvinvointi • jaetut avainsanat: #THL
Viikko alkaa aurinkoisena ja lämpimänä, mutta sää muuttuu pian. Alkuviikosta lämpötilat nousevat monin paikoin 15 asteeseen.
Hyvinvointi
Suomessa satoja työikäisiä kuolee vuosittain sydän- ja verisuonitauteihin. Kardiologian professori Tuomas Kiviniemi arvioi, että kuolleisuus on jopa kaksinkertainen verrattuna Ruotsiin ja Tanskaan.
Hyvinvointi • jaetut avainsanat: #terveydenhuolto
Kaksi Suomessa asuvaa henkilöä on mahdollisesti altistunut hantavirukselle, kertoo THL. Sosiaali- ja terveysministeriö valmistelee muutosta tartuntatautiasetukseen, joka luokittelee Andes-viruksen aiheuttaman taudin yleisvaaralliseksi…
Hyvinvointi • jaetut avainsanat: #THL
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 08.07.2026 TILANNE Heinät kukkivat koko maassa ja pujo maan etelä- ja keskiosissa lämpimimmillä kasvupaikoilla. Heinien siitepölymäärät vaihtelevat maan etelä- ja keskiosissa, Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa vähäisistä kohtalaisiin. Lapissa heinän siitepölymäärät ovat vielä vähäisiä. Pujon siitepölymäärät ovat nousseet poutaisimmilla alueilla kohtalaisiksi, etenkin aamupäivisin. Muutoin määrät ovat maan etelä- ja keskiosissa vähäisiä. Cladosporium-homesienen itiöpitoisuudet vaihtelevat voimakkaasti ja viilennyt sää on laskenut määrät nyt vähäisiksi koko maassa. ENNUSTE Heinien kukinta jatkuu koko maassa ja pujon maan etelä- ja keskiosissa. Heinien siitepölymäärät noussevat poutaisimmilla alueilla maan keskiosissa runsaiksi jääden muualla maassa kohtalaisiksi. Lapissa heinien siitepölymäärät jäänevät edelleen vähäisiksi. Pujon siitepölymäärät nousevat maan etelä- ja keskiosissa ajoittain kohtalaisiksi. Pitkäkestoiset sateet laskevat ilmassa olevan siitepölyn määrän nollatasolle, mutta poutasäällä määrät kohoavat jälleen.