Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Pääministeri Orpo tukee Garden Helsinki -hanketta, kun taas Ranska lähettää joukkoja Natoon Suomeen. Pääministeri Petteri Orpo on ilmaissut…
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Alkuviikolla Suomeen saapuu runsaita sateita, jotka voivat tuoda mukanaan jopa kuukauden sademäärät Länsi-Lappiin. Meteorologin mukaan sademäärät voivat vaihdella 20–40 millimetriin. Kaikkialla maassa ei kuitenkaan ole odotettavissa suuria sateita.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Alkuviikolla Suomeen saapuu runsaita sateita, jotka voivat tuoda mukanaan jopa kuukauden sademäärät Länsi-Lappiin. Meteorologin mukaan sademäärät voivat vaihdella 20–40 millimetriin. Kaikkialla maassa ei kuitenkaan ole odotettavissa suuria sateita.
Aiheesta on julkaistu 1 juttua, 1 eri lähteestä, viimeisin päivitys 11.5.2026 klo 05:29, pääluokka Luonto ja ympäristö.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Iltalehti.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Suomeen saapuu voimakas sadesumppu.
Suomeen tulee paljon sadetta
Alkuviikolla Suomeen tulee paljon sadetta. Länsi-Lapissa voi sataa jopa koko kuukauden verran vettä muutamassa päivässä. Sateet alkavat maanantaina ja jatkuvat torstaihin asti. Pohjoisessa voi sataa 20–40 millimetriä vettä.
Alkuviikolla Suomeen saapuu runsaita sateita, jotka voivat tuoda mukanaan jopa kuukauden sademäärät Länsi-Lappiin. Meteorologin mukaan sademäärät voivat vaihdella 20–40 millimetriin. Kaikkialla maassa ei kuitenkaan ole odotettavissa suuria sateita.
Huhtikuu 2023 oli maailmanlaajuisesti poikkeuksellisen lämmin, ja se jakaa kolmannen sijan kuumimpien kuukausien listalla. Euroopan unionin ilmastopalvelu Copernicus raportoi, että huhtikuu oli…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Suomi
Suomeen on saapunut yli puoli miljoonaa valkoposkihanhia toukokuun alussa. Tämä määrä on ennätyksellinen, sillä näin suurta osuutta Barentsinmeren kannasta ei ole aiemmin…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Suomi
Pohjanmaalle keväällä harhautunut pyöriäinen on kuollut. Vapaakalastaja löysi eläimen huonossa kunnossa, ja se kuoli eläinlääkärin odotellessa. Pyöriäinen on viety tutkittavaksi Ruokavirastoon, ja…
Luonto ja ympäristö
Korkeasaaren eläintarhan keisaritamariineille on syntynyt kaksoset, jotka ovat nyt kolmiviikkoisia. Apinaperheeseen kuuluu nyt viisi jäsentä, sillä perheen esikoinen syntyi viime syksynä. Isä…
Luonto ja ympäristö
Rauman satamassa on havaittu uusi vieraslaji, petokatka, joka uhkaa vesiekosysteemejä. Laji on aggressiivinen kilpailija ja voi vähentää alkuperäislajien määrää. Petokatkoja on toistaiseksi…
Luonto ja ympäristö
Alkuviikosta sää kylmenee ja sateita on luvassa eri puolilla Suomea. Tiistaina sadealue leviää Varsinais-Suomesta Pohjanmaan kautta Koillismaalle. Lämpötilat vaihtelevat suuresti eri alueilla,…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Sateet
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 08.07.2026 TILANNE Heinät kukkivat koko maassa ja pujo maan etelä- ja keskiosissa lämpimimmillä kasvupaikoilla. Heinien siitepölymäärät vaihtelevat maan etelä- ja keskiosissa, Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa vähäisistä kohtalaisiin. Lapissa heinän siitepölymäärät ovat vielä vähäisiä. Pujon siitepölymäärät ovat nousseet poutaisimmilla alueilla kohtalaisiksi, etenkin aamupäivisin. Muutoin määrät ovat maan etelä- ja keskiosissa vähäisiä. Cladosporium-homesienen itiöpitoisuudet vaihtelevat voimakkaasti ja viilennyt sää on laskenut määrät nyt vähäisiksi koko maassa. ENNUSTE Heinien kukinta jatkuu koko maassa ja pujon maan etelä- ja keskiosissa. Heinien siitepölymäärät noussevat poutaisimmilla alueilla maan keskiosissa runsaiksi jääden muualla maassa kohtalaisiksi. Lapissa heinien siitepölymäärät jäänevät edelleen vähäisiksi. Pujon siitepölymäärät nousevat maan etelä- ja keskiosissa ajoittain kohtalaisiksi. Pitkäkestoiset sateet laskevat ilmassa olevan siitepölyn määrän nollatasolle, mutta poutasäällä määrät kohoavat jälleen.