Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Pääministeri Orpo tukee Garden Helsinki -hanketta, kun taas Ranska lähettää joukkoja Natoon Suomeen. Pääministeri Petteri Orpo on ilmaissut…
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Tanska aikoo lopettaa porsaiden kirurgisen kastraation vuoden 2030 alusta. Samalla Suomessa suunnitellaan kastraatiokiellon peruuttamista, joka on voimassa vuoteen 2035 asti. Muutokset liittyvät eläinten hyvinvointiin ja tuotantotapoihin.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Tanska aikoo lopettaa porsaiden kirurgisen kastraation vuoden 2030 alusta. Samalla Suomessa suunnitellaan kastraatiokiellon peruuttamista, joka on voimassa vuoteen 2035 asti. Muutokset liittyvät eläinten hyvinvointiin ja tuotantotapoihin.
Aiheesta on julkaistu 1 juttua, 1 eri lähteestä, viimeisin päivitys 11.5.2026 klo 05:00, pääluokka Luonto ja ympäristö.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Maaseudun Tulevaisuus.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Tanska luopuu porsaiden kirurgisesta kastraatiosta.
Tanska lopettaa porsaiden kastraation
Tanska aikoo luopua porsaiden kirurgisesta kastraatiosta vuonna 2030. Tämä tarkoittaa, että porsaita ei enää leikata kirurgisesti. Suomessa halutaan peruuttaa kastraatiokielto, joka on voimassa vuoteen 2035. Muutokset liittyvät eläinten hyvinvointiin ja tuotantotapoihin.
Tanska aikoo lopettaa porsaiden kirurgisen kastraation vuoden 2030 alusta. Samalla Suomessa suunnitellaan kastraatiokiellon peruuttamista, joka on voimassa vuoteen 2035 asti. Muutokset liittyvät eläinten hyvinvointiin ja tuotantotapoihin.
Pohjanmaalle keväällä harhautunut pyöriäinen on kuollut. Vapaakalastaja löysi eläimen huonossa kunnossa, ja se kuoli eläinlääkärin odotellessa. Pyöriäinen on viety tutkittavaksi Ruokavirastoon, ja…
Luonto ja ympäristö
Korkeasaaren eläintarhan keisaritamariineille on syntynyt kaksoset, jotka ovat nyt kolmiviikkoisia. Apinaperheeseen kuuluu nyt viisi jäsentä, sillä perheen esikoinen syntyi viime syksynä. Isä…
Luonto ja ympäristö
Rauman satamassa on havaittu uusi vieraslaji, petokatka, joka uhkaa vesiekosysteemejä. Laji on aggressiivinen kilpailija ja voi vähentää alkuperäislajien määrää. Petokatkoja on toistaiseksi…
Luonto ja ympäristö
Viikin tutkimustilalla Helsingissä avattiin lehmien kesäkausi, kun eläimet pääsivät ulkoilemaan tuoreelle ruohoalueelle. Tapahtumassa lehmät juoksentelivat ja pomppivat innokkaasti nurmella. Aiempina vuosina tapahtuma…
Luonto ja ympäristö
Huhtikuu 2023 oli maailmanlaajuisesti poikkeuksellisen lämmin, ja se jakaa kolmannen sijan kuumimpien kuukausien listalla. Euroopan unionin ilmastopalvelu Copernicus raportoi, että huhtikuu oli…
Luonto ja ympäristö
Lauantaina Suomessa syttyi useita maastopaloja, joista kaksi sai alkunsa eläimistä. Oulussa orava osui sähkötolppaan ja Kiteellä hanhi törmäsi sähkölinjaan. Pelastuslaitokset saivat useita…
Luonto ja ympäristö
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 08.07.2026 TILANNE Heinät kukkivat koko maassa ja pujo maan etelä- ja keskiosissa lämpimimmillä kasvupaikoilla. Heinien siitepölymäärät vaihtelevat maan etelä- ja keskiosissa, Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa vähäisistä kohtalaisiin. Lapissa heinän siitepölymäärät ovat vielä vähäisiä. Pujon siitepölymäärät ovat nousseet poutaisimmilla alueilla kohtalaisiksi, etenkin aamupäivisin. Muutoin määrät ovat maan etelä- ja keskiosissa vähäisiä. Cladosporium-homesienen itiöpitoisuudet vaihtelevat voimakkaasti ja viilennyt sää on laskenut määrät nyt vähäisiksi koko maassa. ENNUSTE Heinien kukinta jatkuu koko maassa ja pujon maan etelä- ja keskiosissa. Heinien siitepölymäärät noussevat poutaisimmilla alueilla maan keskiosissa runsaiksi jääden muualla maassa kohtalaisiksi. Lapissa heinien siitepölymäärät jäänevät edelleen vähäisiksi. Pujon siitepölymäärät nousevat maan etelä- ja keskiosissa ajoittain kohtalaisiksi. Pitkäkestoiset sateet laskevat ilmassa olevan siitepölyn määrän nollatasolle, mutta poutasäällä määrät kohoavat jälleen.