Nimipäivä:
Tuukka, Touko
12°C Helsinki

Kategoriat

Hyödyllistä nyt

Päivän kooste
Päivän uutiset
Päivitetty 20:01

Antti Lindtman jatkaa SDP:n puheenjohtajana, ja Latviassa drooni putosi järveen räjähtäen. Suomalaiset aktivistit palasivat myös Israelista.


Valkoposkihanhet söivät kuminaa

Aihesivu: Valkoposkihanhet söivät kuminaa

Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.

Valkoposkihanhet ovat tuhonneet maaninkalaisen Heikki Väänäsen kuminapellon alle viikossa. 11 hehtaarin viljelyala on tyhjentynyt, kun tuhannet linnut saapuivat alueelle. Väänänen on yrittänyt häätää lintuja, mutta ne palaavat jatkuvasti takaisin.

  • 2 juttua
  • 2 lähdettä
  • Luonto ja ympäristö
  • Päivitetty 9.5.2026 klo 18:28
Liittyvät avainsanat
Katso myös
Uusimmat jutut aiheesta

Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.

Aamun uutiset Päivän tilanne Päivän uutiset Arkisto
Viimeisin päivitysvaihe tänään: Päivän uutiset.

Mistä aiheessa on kyse?

Valkoposkihanhet ovat tuhonneet maaninkalaisen Heikki Väänäsen kuminapellon alle viikossa. 11 hehtaarin viljelyala on tyhjentynyt, kun tuhannet linnut saapuivat alueelle. Väänänen on yrittänyt häätää lintuja, mutta ne palaavat jatkuvasti takaisin.

Aiheesta on julkaistu 2 juttua, 2 eri lähteestä, viimeisin päivitys 9.5.2026 klo 18:28, pääluokka Luonto ja ympäristö.

Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Iltalehti, Maaseudun Tulevaisuus.

Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Valkoposkihanhet söivät kuminaa • Valkoposkihanhet syövät kuminaa.

Mitä tiedetään juuri nyt

  • Viimeisin tähän aiheeseen liitetty juttu julkaistiin 9.5.2026 klo 18:28.
  • Koosteessa on nyt 2 juttua 2 eri lähteestä.
  • Aihe kuuluu kategoriaan Luonto ja ympäristö.
  • Keskeiset avainsanat juuri nyt: #Valkoposkihanhi, #HeikkiVäänänen, #Kuminaviljely.

Selkokielinen yhteenveto

Valkoposkihanhet söivät kuminaa

Valkoposkihanhet ovat syöneet Heikki Väänäsen kuminapellon tyhjäksi. Pellolla oli 11 hehtaaria kuminaa, ja linnut tulivat tuhansittain. Väänänen on yrittänyt häätää lintuja, mutta ne palaavat aina takaisin. Hän toivoo suojametsästyksen sallimista.

Tuoreimmat uutiset

Muut aiheet

Piilota / näytä uutisia

Nousevat aiheet


N/A N/A
?°C ?
N/A Tuntuu kuin ?°C

Nykyiset olosuhteet

Tuuli N/A
Puuska N/A
Kosteus N/A
Ilmanpaine N/A
Näkyvyys N/A
Sademäärä (1h) N/A
Pilvisyys N/A
Kastepiste N/A
UV-indeksi (CAMS) N/A

Sade-ennuste (24h)

0 mm Huippu 0.0 mm

Tuntiennuste (24h)

Päiväennuste (8 vrk)

Tilannekartta

Siitepölyn tilannekartta

Ennustekartta

Siitepölyn ennustekartta
L
Leppä
C
Pähkinäpensas
K
Koivu
H
Heinät
P
Pujo
T
Tuoksukki
Vähän
Kohtalaisesti
Runsaasti
Turun yliopiston siitepölytiedote 22.05.2026

TILANNE

Koivun kukintahuippu on nyt Etelä-Lapissa ja on alkanut Keski-Lapissa. Kukinta jatkuu etelämpänä maan pohjoisosissa ja heikkona maan keskiosissa. Maan eteläosissa koivun kukinta on päättynyt. Heinien kukinta on alkanut maan etelä- ja keskiosissa.
Koivun siitepölymäärät ovat maan eteläosissa vähäisiä, maan keskiosissa kohtalaisia ja maan pohjoisosissa Keski-Lappiin asti runsaita. Myös Pohjois-Lappiin kulkeutuu kohtalaisia määriä siitepölyä.
Heinien siitepölyä on ilmassa maan eteläosissa erittäin vähän, mutta määrät voivat olla korkeampia kukkivien kasvustojen läheisyydessä.


ENNUSTE

Koivun kukinta päättyy maan keskiosissa. Kukinta jatkuu maan pohjoisosissa Keski-Lappiin asti, mistä siitepölyä kulkeutuu etenkin lauantaina Pohjois-Lappiin ja myöhemmin maan  eteläosiin asti. Heinien kukinta voimistuu maan etelä- ja keskiosissa.
Runsaasti siitepölyä tuottavan männyn kukinta alkaa maan eteläosissa.
Koivun siitepölyä on maan eteläosissa vähän. Määrät vaihtelevat maan keskiosista Keski-Lappiin ulottuvalla alueella kohtalaisista runsaisiin. Pohjois-Lapissa määrät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin.
Heinien siitepölyä on ilmassa enimmäkseen vähän maan etelä- ja keskiosissa.
Sade laskee ilman siitepölymääriä.