Nimipäivä:
Riikka
22°C Helsinki

Kategoriat

Hyödyllistä nyt

Päivän kooste
Päivän uutiset
Päivitetty 20:01

Helsingin Kalasatamassa on kadonnut noin 70-vuotias nainen. Ella Varis, joka irtisanoutui poliisista, kertoo saaneensa useita kanteluita kollegoiltaan.


Suomen kielessä vihta ja vasta jakavat mielipiteitä

Aihesivu: Suomen kielessä vihta ja vasta jakavat mielipiteitä

Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.

Suomalaiset käyttävät kahta eri sanaa saunassa: vihta ja vasta. Tampereen yliopiston dosentti Mikko K. Heikkilä tutkii sanojen alkuperää ja niiden jakautumista Suomessa. Tavoitteena on päivittää vuoden 1932 vihta-vasta-kartta nykyaikaan.

  • 1 juttua
  • 1 lähdettä
  • Tutkimukset
  • Päivitetty 5.5.2026 klo 10:04
Liittyvät avainsanat
Katso myös
Uusimmat jutut aiheesta

Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.

Aamun uutiset Päivän tilanne Päivän uutiset Arkisto
Viimeisin päivitysvaihe tänään: Päivän uutiset.

Mistä aiheessa on kyse?

Suomalaiset käyttävät kahta eri sanaa saunassa: vihta ja vasta. Tampereen yliopiston dosentti Mikko K. Heikkilä tutkii sanojen alkuperää ja niiden jakautumista Suomessa. Tavoitteena on päivittää vuoden 1932 vihta-vasta-kartta nykyaikaan.

Aiheesta on julkaistu 1 juttua, 1 eri lähteestä, viimeisin päivitys 5.5.2026 klo 10:04, pääluokka Tutkimukset.

Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Yle Uutiset.

Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Suomen kielessä vihta ja vasta jakavat mielipiteitä.

Mitä tiedetään juuri nyt

  • Viimeisin tähän aiheeseen liitetty juttu julkaistiin 5.5.2026 klo 10:04.
  • Koosteessa on nyt 1 juttua 1 eri lähteestä.
  • Aihe kuuluu kategoriaan Tutkimukset.
  • Keskeiset avainsanat juuri nyt: #Vihta, #Vasta, #SuomenKieli.

Selkokielinen yhteenveto

Vihta ja vasta jakavat suomalaisia

Suomessa käytetään kahta sanaa saunassa: vihta ja vasta. Tampereen yliopiston tutkija Mikko K. Heikkilä selvittää, miksi nämä sanat jakavat mielipiteitä. Hänellä on kolme selitystä sanojen alkuperälle. Nyt halutaan tietää, kumpaa sanaa sinä käytät.

Tuoreimmat uutiset

Muut aiheet

Piilota / näytä uutisia

Nousevat aiheet

Luetuimmat juuri nyt


N/A N/A
?°C ?
N/A Tuntuu kuin ?°C

Nykyiset olosuhteet

Tuuli N/A
Puuska N/A
Kosteus N/A
Ilmanpaine N/A
Näkyvyys N/A
Sademäärä (1h) N/A
Pilvisyys N/A
Kastepiste N/A
UV-indeksi (CAMS) N/A

Sade-ennuste (24h)

0 mm Huippu 0.0 mm

Tuntiennuste (24h)

Päiväennuste (8 vrk)

Tilannekartta

Siitepölyn tilannekartta

Ennustekartta

Siitepölyn ennustekartta
L
Leppä
C
Pähkinäpensas
K
Koivu
H
Heinät
P
Pujo
T
Tuoksukki
Vähän
Kohtalaisesti
Runsaasti
Turun yliopiston siitepölytiedote 17.07.2026

TILANNE

Heinien kukinta jatkuu koko maassa. Pujon kukinta on edennyt Etelä-Lappiin asti.
Heinien siitepölymäärät vaihtelevat kohtalaisista runsaisiin maan etelä- ja keskiosissa sekä Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa. Lapissa määrät vaihtelevati vähäisestä kohtalaiseen.
Pujon siitepölymäärät vaihtelevat kohtalaisista runsaisiin maan etelä- ja keskiosissa; Pohjanmaalla ja maan pohjoisosissa Etelä-Lappiin asti määrät ovat toistaiseksi jääneet vähäisiksi.
Cladosporium- ja Alternaria homeitiömäärät ovat jääneet mataliksi.


ENNUSTE

Heinien jatkuu ja pujon kukinta voimistuu.
Heinien siitepölymäärät ovat maan etelä ja keskiosissa runsaita, maan pohjoisosissa vaihtelevat kohtalaisesta vähäisiin.
Pujon siitepölymäärät nousevat maan etelä-osissa ajoittain runsaiksi, ja jäävät maan keskiosissa kohtalaisiksi. Pohjois-Pohjanmaallla, Kainuussa ja Etelä-Lapissa määrät jäävät vähäisiksi. Kukkivien kasvustojen läheisyydessä määrät voivat olla korkeampia.
Sadekuurot laskevat siitepölymääriä hetkellisesti.