Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Britanniassa valitaan uusi pääministeri heinäkuussa, kun taas Soste aloittaa muutosneuvottelut mahdollisista irtisanomisista. Lisäksi Yhdysvallat ja Iran edistyvät rauhanneuvotteluissa.
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Hämeenlinnan Eräs-teatterissa ensi viikolla nähdään Sirkka Turkan runokokoelmaan perustuva esitys. Teos yhdistää runoutta, musiikkia ja teatteria, ja sen esittävät Kaija Pakarinen, Tapani Rinne ja Riku Saastamoisen. Esitys on kiertänyt Suomea vuodesta 2024 ja saanut kiitosta innovatiivisesta lähestymistavastaan.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Hämeenlinnan Eräs-teatterissa ensi viikolla nähdään Sirkka Turkan runokokoelmaan perustuva esitys. Teos yhdistää runoutta, musiikkia ja teatteria, ja sen esittävät Kaija Pakarinen, Tapani Rinne ja Riku Saastamoisen. Esitys on kiertänyt Suomea vuodesta 2024 ja saanut kiitosta innovatiivisesta lähestymistavastaan.
Aiheesta on julkaistu 1 juttua, 1 eri lähteestä, viimeisin päivitys 3.5.2026 klo 17:00, pääluokka Kulttuuri.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Hämeen Sanomat.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Sirkka Turkan runot esitetään teatterissa.
Sirkka Turkan runot näyttämölle
Hämeenlinnan Eräs-teatterissa esitetään ensi viikolla Sirkka Turkan runoista tehty esitys. Esitys yhdistää runoja, musiikkia ja teatteria. Näyttelijät ovat Kaija Pakarinen ja Tapani Rinne. Esitys on kiertänyt Suomea vuodesta 2024 ja saanut hyvää palautetta.
Hämeenlinnan Eräs-teatterissa ensi viikolla nähdään Sirkka Turkan runokokoelmaan perustuva esitys. Teos yhdistää runoutta, musiikkia ja teatteria, ja sen esittävät Kaija Pakarinen, Tapani Rinne ja Riku Saastamoisen. Esitys on…
Katutaiteilija Banksy on vahvistanut, että Lontoossa sijaitseva uusi patsas on hänen tekemänsä. Veistos kuvaa miestä, joka kantaa kasvonsa peittävää lippua, ja se…
Kulttuuri
Aalto Puutio, 24, on saanut Vuoden 2025 uusi kuvajournalisti -palkinnon Kuvajournalismi 2025 -kilpailussa. Palkinnon myöntänyt tuomaristo kehui Puution kuvia oivaltaviksi ja kauniiksi,…
Kulttuuri
Hämeen Sanomien julkaisemissa kuvissa esitellään Hämeenlinnan teatterin merkittäviä hetkiä ja näyttelijöitä 1990-luvulta koronavuosiin. Kuvissa näkyvät muun muassa suositut esitykset kuten Ladies' Night…
Kulttuuri • jaetut avainsanat: #Teatteri
Venetsian biennaalin kansainvälinen tuomaristo on eronnut Venäjän osallistumisen vuoksi. Tuomaristo oli aiemmin ilmoittanut boikotoivansa palkintojenjakoa maiden, joiden johtajia on määrätty pidätettäväksi, mukaan…
Kulttuuri
Laukku-Leenan tarina, joka on tuttu monille, saa nyt uuden elämän teatterissa. Esitys tuo esiin kulkurin elämän ja kokemukset, joita harva on tuntenut.…
Kulttuuri • jaetut avainsanat: #Teatteri
Tommi Liski on käsikirjoittanut ja ohjannut näytelmän Laukku-Leenasta. Roolissa nähdään Tuike Oja, joka on kotoisin Forssasta. Esitys on kiertue-esitys ja keskittyy Laukku-Leenan…
Kulttuuri • jaetut avainsanat: #Teatteri
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 22.06.2026 TILANNE Koivun kukinta on päättynyt myös Pohjois-Lapissa. Heinät kukkivat koko maassa. Pohjois-Norjasta voi kulkeutua pieniä määriä koivun siitepölyä Pohjois-Lappiin. Koivun siitepölymäärät jäävät erittäin vähäisiksi Pohjois-Lapissa. Heinän siitepölymäärät vaihtelevat kohtalaisesta runsaaseen maan etelä- ja keskiosissa. Maan pohjoisosissa siitepölyä on enimmäkseen vähän, mutta määrät voivat nousta Pohjois-Pohjanmaalla, Kainuussa ja Etelä-Lapissa paikoin kohtalaisiksi. Kuusi ja mänty kukkivat Keski- ja Pohjois-Lapissa. Runsaana esiintyvä havupuiden siitepöly näkyy keltaisena kerroksena pinnoilla, mutta aiheuttaa allergiaoireita vain harvoille. Sade laskee ilmassa olevan siitepölyn määriä. ENNUSTE Koivun kukinta on päättynyt koko maassa. Heinien kukinta jatkuu koko maassa. Pohjois-Norjasta voi kulkeutua pieniä määriä koivun siitepölyä Pohjois-Lappiin. Koivun siitepölymäärät jäävät Pohjois-Lapissa hyvin pieniksi. Heinän siitepölymäärät vaihtelevat maan etelä- ja keskiosissa kohtalaisesta runsaaseen, ja Pohjois-Pohjanmaalla, Kainuussa sekä Etelä-Lapissa vähäisestä kohtalaiseen. Keski- ja Pohjois-Lapissa siitepölymäärät ovat enimmäkseen vähäisiä. Sade laskee ilmassa olevan siitepölyn määrää.