Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Pääministeri Orpo tukee Garden Helsinki -hanketta, kun taas Ranska lähettää joukkoja Natoon Suomeen. Pääministeri Petteri Orpo on ilmaissut…
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Lauantaina Suomessa rikottiin vuoden lämpötilaennätys, kun lämpötila nousi monin paikoin yli 20 asteen. Sunnuntaina sää viilenee, eikä kesäisiä lämpötiloja ole odotettavissa alkavalla viikolla. Erityisesti Lapissa lämpötila laskee pakkaselle yön aikana.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Lauantaina Suomessa rikottiin vuoden lämpötilaennätys, kun lämpötila nousi monin paikoin yli 20 asteen. Sunnuntaina sää viilenee, eikä kesäisiä lämpötiloja ole odotettavissa alkavalla viikolla. Erityisesti Lapissa lämpötila laskee pakkaselle yön aikana.
Aiheesta on julkaistu 1 juttua, 1 eri lähteestä, viimeisin päivitys 2.5.2026 klo 16:47, pääluokka Luonto ja ympäristö.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Maaseudun Tulevaisuus.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Kesäiset lämpötilat vaihtuvat viileämmiksi.
Kesäiset päivät vaihtuvat viileiksi
Lauantaina Suomessa oli todella lämmintä. Lämpötila nousi monilla paikoilla yli 20 asteen. Sunnuntaina sää muuttuu viileämmäksi, eikä kesäisiä päiviä ole tulossa. Lapissa lämpötila voi laskea pakkaselle yön aikana.
Lauantaina Suomessa rikottiin vuoden lämpötilaennätys, kun lämpötila nousi monin paikoin yli 20 asteen. Sunnuntaina sää viilenee, eikä kesäisiä lämpötiloja ole odotettavissa alkavalla viikolla. Erityisesti Lapissa lämpötila laskee pakkaselle…
Vappupäivä oli kevään lämpimin, mutta lämpötila alkaa laskea. Lauantaina lämpötilat nousevat eteläisessä Suomessa 20–22 asteeseen, kun taas pohjoisessa on viileämpää. Sunnuntaina sää…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Sää, #Suomi
Forecan ennusteen mukaan Suomeen saapuu lämpimiä kevätilmoja vappupäivän jälkeen. Toukokuun alussa lämpötilat voivat nousta jopa +20 asteeseen, vaikka alkuviikosta sää on vielä…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Sää, #Kevät
Mäntsälässä mitattiin lauantaina 22 asteen lämpötila, joka on kuluvan vuoden korkein. Lämpötila nousi puoli kahden aikaan jo 22,9 asteeseen, mikä tarkoittaa, että…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Sää
Vappua vietetään monin paikoin Suomessa yli 20 asteen lämpötiloissa. Korkein mitattu lämpötila on 21,2 astetta Salon Kiikalassa. Aurinko paistaa lähes koko maassa,…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Kevät
Huhtikuu oli Suomessa tavanomaista lämpimämpi ja aurinkoisempi. Erityisesti maan keski- ja pohjoisosassa lämpötilat nousivat korkeiksi, ja sademäärät olivat alhaisia. Pohjois-Karjalassa ja muualla…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Sää
Suomessa on odotettavissa poikkeuksellisen lämpimiä vappupäiviä, kun lämpötilat voivat nousta yli 20 asteen. Lämmin ilmamassa kattaa laajan alueen, erityisesti Kotkan, Vaasan ja…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Suomi, #Lämpötila
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 08.07.2026 TILANNE Heinät kukkivat koko maassa ja pujo maan etelä- ja keskiosissa lämpimimmillä kasvupaikoilla. Heinien siitepölymäärät vaihtelevat maan etelä- ja keskiosissa, Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa vähäisistä kohtalaisiin. Lapissa heinän siitepölymäärät ovat vielä vähäisiä. Pujon siitepölymäärät ovat nousseet poutaisimmilla alueilla kohtalaisiksi, etenkin aamupäivisin. Muutoin määrät ovat maan etelä- ja keskiosissa vähäisiä. Cladosporium-homesienen itiöpitoisuudet vaihtelevat voimakkaasti ja viilennyt sää on laskenut määrät nyt vähäisiksi koko maassa. ENNUSTE Heinien kukinta jatkuu koko maassa ja pujon maan etelä- ja keskiosissa. Heinien siitepölymäärät noussevat poutaisimmilla alueilla maan keskiosissa runsaiksi jääden muualla maassa kohtalaisiksi. Lapissa heinien siitepölymäärät jäänevät edelleen vähäisiksi. Pujon siitepölymäärät nousevat maan etelä- ja keskiosissa ajoittain kohtalaisiksi. Pitkäkestoiset sateet laskevat ilmassa olevan siitepölyn määrän nollatasolle, mutta poutasäällä määrät kohoavat jälleen.