Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Pääministeri Orpo tukee Garden Helsinki -hanketta, kun taas Ranska lähettää joukkoja Natoon Suomeen. Pääministeri Petteri Orpo on ilmaissut…
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Vappupäivä oli kevään lämpimin, mutta lämpötila alkaa laskea. Lauantaina lämpötilat nousevat eteläisessä Suomessa 20–22 asteeseen, kun taas pohjoisessa on viileämpää. Sunnuntaina sää muuttuu, ja lämpimin ilma väistyy sateiden myötä.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Vappupäivä oli kevään lämpimin, mutta lämpötila alkaa laskea. Lauantaina lämpötilat nousevat eteläisessä Suomessa 20–22 asteeseen, kun taas pohjoisessa on viileämpää. Sunnuntaina sää muuttuu, ja lämpimin ilma väistyy sateiden myötä.
Aiheesta on julkaistu 1 juttua, 1 eri lähteestä, viimeisin päivitys 2.5.2026 klo 05:01, pääluokka Luonto ja ympäristö.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Iltalehti.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Lämpötila kohoaa vielä lauantaina.
Lauantaina on vielä lämmintä
Vappupäivänä oli kevään lämpimin päivä. Lauantaina eteläisessä Suomessa on vielä lämmintä, jopa 20–22 astetta. Pohjoisessa on viileämpää, ja siellä voi sataa. Sunnuntaina lämpötila laskee ja sää muuttuu sateiseksi.
Vappupäivä oli kevään lämpimin, mutta lämpötila alkaa laskea. Lauantaina lämpötilat nousevat eteläisessä Suomessa 20–22 asteeseen, kun taas pohjoisessa on viileämpää. Sunnuntaina sää muuttuu, ja lämpimin ilma väistyy sateiden…
Vappupäivänä Suomeen ennustetaan jopa 20 asteen lämpötiloja. Alkuviikon koleat säät vaihtuvat aurinkoisemmiksi, ja lämpötilat nousevat etelä- ja keskiosassa 15–20 asteeseen. Pohjoisessa lämpötilat…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Sää, #Foreca
Forecan ennusteen mukaan Suomeen saapuu lämpimiä kevätilmoja vappupäivän jälkeen. Toukokuun alussa lämpötilat voivat nousta jopa +20 asteeseen, vaikka alkuviikosta sää on vielä…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Foreca, #Sää
Vappua vietetään monin paikoin Suomessa yli 20 asteen lämpötiloissa. Korkein mitattu lämpötila on 21,2 astetta Salon Kiikalassa. Aurinko paistaa lähes koko maassa,…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Kevät
Huhtikuu oli Suomessa tavanomaista lämpimämpi ja aurinkoisempi. Erityisesti maan keski- ja pohjoisosassa lämpötilat nousivat korkeiksi, ja sademäärät olivat alhaisia. Pohjois-Karjalassa ja muualla…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Sää
Suomessa on odotettavissa poikkeuksellisen lämpimiä vappupäiviä, kun lämpötilat voivat nousta yli 20 asteen. Lämmin ilmamassa kattaa laajan alueen, erityisesti Kotkan, Vaasan ja…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Suomi, #Foreca
Suomessa on tällä hetkellä poikkeuksellisen kuivaa, mikä huolestuttaa asiantuntijoita. Pohjavesien pinnat ovat matalammalla kuin normaalisti, erityisesti Savossa, Karjalassa, Keski-Suomessa ja Pirkanmaalla. Kuivuus…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Suomi
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 08.07.2026 TILANNE Heinät kukkivat koko maassa ja pujo maan etelä- ja keskiosissa lämpimimmillä kasvupaikoilla. Heinien siitepölymäärät vaihtelevat maan etelä- ja keskiosissa, Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa vähäisistä kohtalaisiin. Lapissa heinän siitepölymäärät ovat vielä vähäisiä. Pujon siitepölymäärät ovat nousseet poutaisimmilla alueilla kohtalaisiksi, etenkin aamupäivisin. Muutoin määrät ovat maan etelä- ja keskiosissa vähäisiä. Cladosporium-homesienen itiöpitoisuudet vaihtelevat voimakkaasti ja viilennyt sää on laskenut määrät nyt vähäisiksi koko maassa. ENNUSTE Heinien kukinta jatkuu koko maassa ja pujon maan etelä- ja keskiosissa. Heinien siitepölymäärät noussevat poutaisimmilla alueilla maan keskiosissa runsaiksi jääden muualla maassa kohtalaisiksi. Lapissa heinien siitepölymäärät jäänevät edelleen vähäisiksi. Pujon siitepölymäärät nousevat maan etelä- ja keskiosissa ajoittain kohtalaisiksi. Pitkäkestoiset sateet laskevat ilmassa olevan siitepölyn määrän nollatasolle, mutta poutasäällä määrät kohoavat jälleen.