Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Yhdysvallat toteutti laajan iskun Iraniin, kun taas Humppilassa hoivakoti palaa. Ukrainan presidentti Zelenskyi tapaa Trumpin Naton huippukokouksessa.
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Lauantaina sää on pääosin lämmin, mutta puuskaiset tuulet viilentävät ilmaa. Etelä- ja keskiosassa lämpötila voi nousta yli 20 asteeseen, mutta tuuli tekee siitä viileämmän. Pohjois-Suomessa varoitetaan voimakkaista puuskista, ja maastopalovaroitus on voimassa laajalla alueella.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Lauantaina sää on pääosin lämmin, mutta puuskaiset tuulet viilentävät ilmaa. Etelä- ja keskiosassa lämpötila voi nousta yli 20 asteeseen, mutta tuuli tekee siitä viileämmän. Pohjois-Suomessa varoitetaan voimakkaista puuskista, ja maastopalovaroitus on voimassa laajalla alueella.
Aiheesta on julkaistu 2 juttua, 2 eri lähteestä, viimeisin päivitys 2.5.2026 klo 01:34, pääluokka Luonto ja ympäristö.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Keskisuomalainen, Savon Sanomat.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Lauantai on lämmin, tuuli puuskaista • Lauantaina lämmin, mutta tuuli puuskaista.
Lauantai on lämmin, tuuli puuskaista
Lauantaina on lämmin sää, mutta tuuli puhaltaa puuskittain. Etelä- ja keskiosassa lämpötila voi nousta yli 20 asteeseen. Tuuli voi kuitenkin tehdä siitä viileämmän. Pohjoisessa varoitetaan voimakkaista tuulista. Maastopalovaroitus on voimassa, joten tulipalot voivat levitä nopeasti.
Lauantaina sää on pääosin lämmin, mutta puuskaiset tuulet viilentävät ilmaa. Etelä- ja keskiosassa lämpötila voi nousta yli 20 asteeseen, mutta tuuli tekee siitä viileämmän. Pohjois-Suomessa varoitetaan voimakkaista puuskista,…
Lauantaina lämpötila nousee yli 20 asteeseen etelä- ja keskiosassa Suomea. Kuitenkin puuskaiset tuulet viilentävät ilmaa, erityisesti pohjoisessa, jossa tuuli voi ylittää 15 metriä sekunnissa. Maastopalovaroitus on voimassa laajalla…
Huhtikuu oli Suomessa tavanomaista lämpimämpi ja aurinkoisempi. Erityisesti maan keski- ja pohjoisosassa lämpötilat nousivat korkeiksi, ja sademäärät olivat alhaisia. Pohjois-Karjalassa ja muualla…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #IlmatieteenLaitos, #Sää
Suomeen saapuu lämpimämpää ilmaa vappuaattona, jolloin lämpötila nousee lännestä alkaen jopa 15 asteeseen. Eteläisessä Suomessa vietetään kymmenen asteen lukemissa, mutta idässä ja…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Sää, #IlmatieteenLaitos
Vappua vietetään monin paikoin Suomessa yli 20 asteen lämpötiloissa. Korkein mitattu lämpötila on 21,2 astetta Salon Kiikalassa. Aurinko paistaa lähes koko maassa,…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #IlmatieteenLaitos
Vappupäivänä on odotettavissa aurinkoista ja tavanomaista lämpimämpää säätä. Etelä- ja keskiosissa lämpötila voi nousta jopa 20 asteeseen, kun taas pohjoisessa se pysyy…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #IlmatieteenLaitos, #Maastopalovaroitus
Viikonlopun sää tuo helpotusta, mutta maastopalovaroitus on voimassa lauantaina laajalla alueella. Pelastuslaitokset ovat saaneet kymmeniä hälytyksiä maastopaloista eri puolilta Suomea. Varoitus kattaa…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Maastopalovaroitus, #Sää
Vapunpäivänä Suomessa saavutetaan ensimmäistä kertaa tänä vuonna 20 asteen lämpötila. Etelä- ja keskiosassa sää on poutainen ja aurinkoinen, mutta ensi viikolla sää…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Sää, #IlmatieteenLaitos
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 08.07.2026 TILANNE Heinät kukkivat koko maassa ja pujo maan etelä- ja keskiosissa lämpimimmillä kasvupaikoilla. Heinien siitepölymäärät vaihtelevat maan etelä- ja keskiosissa, Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa vähäisistä kohtalaisiin. Lapissa heinän siitepölymäärät ovat vielä vähäisiä. Pujon siitepölymäärät ovat nousseet poutaisimmilla alueilla kohtalaisiksi, etenkin aamupäivisin. Muutoin määrät ovat maan etelä- ja keskiosissa vähäisiä. Cladosporium-homesienen itiöpitoisuudet vaihtelevat voimakkaasti ja viilennyt sää on laskenut määrät nyt vähäisiksi koko maassa. ENNUSTE Heinien kukinta jatkuu koko maassa ja pujon maan etelä- ja keskiosissa. Heinien siitepölymäärät noussevat poutaisimmilla alueilla maan keskiosissa runsaiksi jääden muualla maassa kohtalaisiksi. Lapissa heinien siitepölymäärät jäänevät edelleen vähäisiksi. Pujon siitepölymäärät nousevat maan etelä- ja keskiosissa ajoittain kohtalaisiksi. Pitkäkestoiset sateet laskevat ilmassa olevan siitepölyn määrän nollatasolle, mutta poutasäällä määrät kohoavat jälleen.