Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Pääministeri Orpo tukee Garden Helsinki -hanketta, kun taas Ranska lähettää joukkoja Natoon Suomeen. Pääministeri Petteri Orpo on ilmaissut…
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Vappupäivänä lämpötila nousi yli 20 asteen usealla paikkakunnalla eteläisessä Suomessa. Salon Kiikalassa mitattiin päivän korkein lämpötila, 21,8 astetta. Tämä on ensimmäinen kerta tänä keväänä, kun lämpötila ylittää 20 astetta.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Vappupäivänä lämpötila nousi yli 20 asteen usealla paikkakunnalla eteläisessä Suomessa. Salon Kiikalassa mitattiin päivän korkein lämpötila, 21,8 astetta. Tämä on ensimmäinen kerta tänä keväänä, kun lämpötila ylittää 20 astetta.
Aiheesta on julkaistu 1 juttua, 1 eri lähteestä, viimeisin päivitys 1.5.2026 klo 20:54, pääluokka Luonto ja ympäristö.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti MTV Uutiset.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Vappuna rikottiin kevään lämpöennätys.
Vappuna mitattiin lämpöennätys
Vappupäivänä Suomessa oli kesäisen lämmintä. Lämpötila nousi yli 20 asteen monilla paikoilla. Salon Kiikalassa mitattiin korkein lämpötila, 21,8 astetta. Tämä oli ensimmäinen kerta tänä keväänä, kun lämpötila ylitti 20 astetta.
Vappupäivänä lämpötila nousi yli 20 asteen usealla paikkakunnalla eteläisessä Suomessa. Salon Kiikalassa mitattiin päivän korkein lämpötila, 21,8 astetta. Tämä on ensimmäinen kerta tänä keväänä, kun lämpötila ylittää 20…
Vappua vietetään monin paikoin Suomessa yli 20 asteen lämpötiloissa. Korkein mitattu lämpötila on 21,2 astetta Salon Kiikalassa. Aurinko paistaa lähes koko maassa,…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Vappu, #IlmatieteenLaitos
Vappupäivänä on odotettavissa aurinkoista ja tavanomaista lämpimämpää säätä. Etelä- ja keskiosissa lämpötila voi nousta jopa 20 asteeseen, kun taas pohjoisessa se pysyy…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #IlmatieteenLaitos, #Vappu
Suomessa vappuaattona nautitaan poikkeuksellisen lämpimistä säistä, kun lämpötilat nousevat länsiosissa jopa 16 asteeseen. Iltapäivän aikana sää selkenee ja yöllä lämpö pysyy plussan…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Vappu, #Suomi
Valkoposkihanhet ovat saapumassa Suomeen vapun aikana, kun sääolosuhteet muuttuvat suotuisiksi. Ilmatieteen laitoksen mukaan lämmin lounaanpuoleinen virtaus ja poutasää vauhdittavat muuttoa. Aiemmin hanhien…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Suomi, #Vappu
Vappupäivänä lämpötila nousee etelässä ja lännessä jopa 20 asteeseen. Lämpimämpää ilmaa saapuu Suomeen vappuaattona, jolloin länsirannikolla sää on aurinkoista. Pohjoisessa lämpötila pysyy…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Suomi, #Vappu
Huhtikuu oli Suomessa tavanomaista lämpimämpi ja aurinkoisempi. Erityisesti maan keski- ja pohjoisosassa lämpötilat nousivat korkeiksi, ja sademäärät olivat alhaisia. Pohjois-Karjalassa ja muualla…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #IlmatieteenLaitos
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 08.07.2026 TILANNE Heinät kukkivat koko maassa ja pujo maan etelä- ja keskiosissa lämpimimmillä kasvupaikoilla. Heinien siitepölymäärät vaihtelevat maan etelä- ja keskiosissa, Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa vähäisistä kohtalaisiin. Lapissa heinän siitepölymäärät ovat vielä vähäisiä. Pujon siitepölymäärät ovat nousseet poutaisimmilla alueilla kohtalaisiksi, etenkin aamupäivisin. Muutoin määrät ovat maan etelä- ja keskiosissa vähäisiä. Cladosporium-homesienen itiöpitoisuudet vaihtelevat voimakkaasti ja viilennyt sää on laskenut määrät nyt vähäisiksi koko maassa. ENNUSTE Heinien kukinta jatkuu koko maassa ja pujon maan etelä- ja keskiosissa. Heinien siitepölymäärät noussevat poutaisimmilla alueilla maan keskiosissa runsaiksi jääden muualla maassa kohtalaisiksi. Lapissa heinien siitepölymäärät jäänevät edelleen vähäisiksi. Pujon siitepölymäärät nousevat maan etelä- ja keskiosissa ajoittain kohtalaisiksi. Pitkäkestoiset sateet laskevat ilmassa olevan siitepölyn määrän nollatasolle, mutta poutasäällä määrät kohoavat jälleen.