Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
S-Pankki on ilmoittanut tekevänsä ostotarjouksen Oma Säästöpankista. Naisten osuus suomalaisissa pörssiyhtiöissä hallitusten jäsenistä on noussut 37 prosenttiin, mikä…
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Tutkimukset osoittavat, että saunominen voi pidentää elinikää ja parantaa terveyttä. Saunominen vähentää riskiä sairastua moniin sairauksiin, kuten sydän- ja verisuonitauteihin. Tuore tutkimus selvitti saunomisen vaikutuksia immunologisiin muutoksiin.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Tutkimukset osoittavat, että saunominen voi pidentää elinikää ja parantaa terveyttä. Saunominen vähentää riskiä sairastua moniin sairauksiin, kuten sydän- ja verisuonitauteihin. Tuore tutkimus selvitti saunomisen vaikutuksia immunologisiin muutoksiin.
Aiheesta on julkaistu 1 juttua, 1 eri lähteestä, viimeisin päivitys 1.5.2026 klo 19:00, pääluokka Hyvinvointi.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Maaseudun Tulevaisuus.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Saunominen vahvistaa vastustuskykyä ja pidentää ikää.
Saunominen vahvistaa vastustuskykyä ja pidentää ikää
Saunominen voi auttaa ihmisiä elämään pidempään ja terveemmin. Se vähentää riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin. Uudessa tutkimuksessa tutkittiin, miten saunominen vaikuttaa vastustuskykyyn. Osallistujat saunoivat säännöllisesti ja heillä oli riskejä sairastua. Saunominen voi siis olla hyväksi terveydelle.
Tutkimukset osoittavat, että saunominen voi pidentää elinikää ja parantaa terveyttä. Saunominen vähentää riskiä sairastua moniin sairauksiin, kuten sydän- ja verisuonitauteihin. Tuore tutkimus selvitti saunomisen vaikutuksia immunologisiin muutoksiin.
Tuore tutkimus paljastaa, että iäkkäiden aamunokoset voivat olla merkki terveysongelmista. Runsaat 1 300 osallistujaa seurasivat aktiivisuusmittareita kymmenen päivän ajan, ja heidän kuolleisuusriskinsä…
Hyvinvointi • jaetut avainsanat: #Tutkimus, #Terveys
Kotona ruoanlaitto vähintään kerran viikossa voi pienentää muistisairauden riskiä. Japanilaistutkimuksen mukaan naisilla riski vähenee 27 prosenttia ja miehillä 23 prosenttia. Vähäiset ruoanlaittotaidot…
Hyvinvointi • jaetut avainsanat: #terveys, #tutkimus
Nuorten naisten mielialalääkkeiden käyttö on lähes kaksinkertaistunut kymmenessä vuodessa. Kela raportoi, että viime vuonna 11,5 prosenttia 18–29-vuotiaista naisista käytti SSRI-lääkkeitä. Miehillä osuus…
Hyvinvointi
Viikko alkaa aurinkoisena ja lämpimänä, mutta sää muuttuu pian. Alkuviikosta lämpötilat nousevat monin paikoin 15 asteeseen.
Hyvinvointi
Alkoholi voi vaikuttaa näkökykyyn jo yhden juoman jälkeen, mutta monet eivät huomaa vaikutusta. Instrumentariumin kyselyn mukaan 36 prosenttia alkoholia käyttävistä uskoo, ettei…
Hyvinvointi • jaetut avainsanat: #Terveys
Tietokirjailija Johann Hari on tutkinut lihavuuslääkkeiden, kuten Ozempicin, mahdollisia haittoja. Hänen kirjassaan esitellään 12 erilaista riskiä, joita lääkkeiden käyttöön voi liittyä.
Hyvinvointi • jaetut avainsanat: #Terveys
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 08.07.2026 TILANNE Heinät kukkivat koko maassa ja pujo maan etelä- ja keskiosissa lämpimimmillä kasvupaikoilla. Heinien siitepölymäärät vaihtelevat maan etelä- ja keskiosissa, Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa vähäisistä kohtalaisiin. Lapissa heinän siitepölymäärät ovat vielä vähäisiä. Pujon siitepölymäärät ovat nousseet poutaisimmilla alueilla kohtalaisiksi, etenkin aamupäivisin. Muutoin määrät ovat maan etelä- ja keskiosissa vähäisiä. Cladosporium-homesienen itiöpitoisuudet vaihtelevat voimakkaasti ja viilennyt sää on laskenut määrät nyt vähäisiksi koko maassa. ENNUSTE Heinien kukinta jatkuu koko maassa ja pujon maan etelä- ja keskiosissa. Heinien siitepölymäärät noussevat poutaisimmilla alueilla maan keskiosissa runsaiksi jääden muualla maassa kohtalaisiksi. Lapissa heinien siitepölymäärät jäänevät edelleen vähäisiksi. Pujon siitepölymäärät nousevat maan etelä- ja keskiosissa ajoittain kohtalaisiksi. Pitkäkestoiset sateet laskevat ilmassa olevan siitepölyn määrän nollatasolle, mutta poutasäällä määrät kohoavat jälleen.