Nimipäivä:
Turo, Turkka
...

Kategoriat

Hyödyllistä nyt

Päivän kooste
Päivän tilanne
Päivitetty 14:16

Yhdysvallat toteutti laajan iskun Iraniin, kun taas Humppilassa hoivakoti palaa. Ukrainan presidentti Zelenskyi tapaa Trumpin Naton huippukokouksessa.


Vappu tuo yli 20 asteen lämmön

Aihesivu: Vappu tuo yli 20 asteen lämmön

Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.

Vappua vietetään monin paikoin Suomessa yli 20 asteen lämpötiloissa. Korkein mitattu lämpötila on 21,2 astetta Salon Kiikalassa. Aurinko paistaa lähes koko maassa, ja kevään lämpöennätykset rikotaan.

  • 5 juttua
  • 5 lähdettä
  • Luonto ja ympäristö
  • Päivitetty 1.5.2026 klo 17:41
Liittyvät avainsanat
Katso myös
Uusimmat jutut aiheesta

Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.

Viimeisin päivitysvaihe tänään: Päivän tilanne.

Mistä aiheessa on kyse?

Vappua vietetään monin paikoin Suomessa yli 20 asteen lämpötiloissa. Korkein mitattu lämpötila on 21,2 astetta Salon Kiikalassa. Aurinko paistaa lähes koko maassa, ja kevään lämpöennätykset rikotaan.

Aiheesta on julkaistu 5 juttua, 5 eri lähteestä, viimeisin päivitys 1.5.2026 klo 17:41, pääluokka Luonto ja ympäristö.

Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Kaleva, Yle Uutiset, Hämeen Sanomat.

Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Vappu tuo yli 20 asteen lämmön • 20 asteen raja rikkoutui usealla paikkakunnalla • Vappuna nautitaan yli 20 asteen lämmöstä.

Mitä tiedetään juuri nyt

  • Viimeisin tähän aiheeseen liitetty juttu julkaistiin 1.5.2026 klo 17:41.
  • Koosteessa on nyt 5 juttua 5 eri lähteestä.
  • Aihe kuuluu kategoriaan Luonto ja ympäristö.
  • Keskeiset avainsanat juuri nyt: #Vappu, #IlmatieteenLaitos, #Salo.

Selkokielinen yhteenveto

Vappu on lämmin ja aurinkoinen

Vappua juhlitaan Suomessa lämpimässä säässä. Monilla paikkakunnilla lämpötila nousee yli 20 asteen. Salon Kiikalassa mitattiin korkein lämpötila, 21,2 astetta. Aurinko paistaa lähes koko maassa, ja kevään lämpöennätykset rikotaan.

Tuoreimmat uutiset

Muut aiheet

Piilota / näytä uutisia

Nousevat aiheet


N/A N/A
?°C ?
N/A Tuntuu kuin ?°C

Nykyiset olosuhteet

Tuuli N/A
Puuska N/A
Kosteus N/A
Ilmanpaine N/A
Näkyvyys N/A
Sademäärä (1h) N/A
Pilvisyys N/A
Kastepiste N/A
UV-indeksi (CAMS) N/A

Sade-ennuste (24h)

0 mm Huippu 0.0 mm

Tuntiennuste (24h)

Päiväennuste (8 vrk)

Tilannekartta

Siitepölyn tilannekartta

Ennustekartta

Siitepölyn ennustekartta
L
Leppä
C
Pähkinäpensas
K
Koivu
H
Heinät
P
Pujo
T
Tuoksukki
Vähän
Kohtalaisesti
Runsaasti
Turun yliopiston siitepölytiedote 08.07.2026

TILANNE

Heinät kukkivat koko maassa ja pujo maan etelä- ja keskiosissa lämpimimmillä kasvupaikoilla.
Heinien siitepölymäärät vaihtelevat maan etelä- ja keskiosissa, Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa vähäisistä kohtalaisiin. Lapissa heinän siitepölymäärät ovat vielä vähäisiä.
Pujon siitepölymäärät ovat nousseet poutaisimmilla alueilla kohtalaisiksi, etenkin aamupäivisin. Muutoin määrät ovat maan etelä- ja keskiosissa vähäisiä.
Cladosporium-homesienen itiöpitoisuudet vaihtelevat voimakkaasti ja viilennyt sää on laskenut määrät nyt vähäisiksi koko maassa.


ENNUSTE

Heinien kukinta jatkuu koko maassa ja pujon maan etelä- ja keskiosissa.
Heinien siitepölymäärät noussevat poutaisimmilla alueilla maan keskiosissa runsaiksi jääden muualla maassa kohtalaisiksi. Lapissa heinien siitepölymäärät jäänevät edelleen vähäisiksi.
Pujon siitepölymäärät nousevat maan etelä- ja keskiosissa ajoittain kohtalaisiksi.
Pitkäkestoiset sateet laskevat ilmassa olevan siitepölyn määrän nollatasolle, mutta poutasäällä määrät kohoavat jälleen.