Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Pääministeri Orpo tukee Garden Helsinki -hanketta, kun taas Ranska lähettää joukkoja Natoon Suomeen. Pääministeri Petteri Orpo on ilmaissut…
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Saksassa eksynyt ryhävalas hinataan tänään kohti Pohjanmerta. Eläin on ollut Saksan rannikolla viikkokausia ja se kulkee vedellä täytetyssä proomussa. Asiantuntijat ovat kritisoineet pelastusyrityksiä, jotka saattavat aiheuttaa lisää kärsimystä valalle.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Saksassa eksynyt ryhävalas hinataan tänään kohti Pohjanmerta. Eläin on ollut Saksan rannikolla viikkokausia ja se kulkee vedellä täytetyssä proomussa. Asiantuntijat ovat kritisoineet pelastusyrityksiä, jotka saattavat aiheuttaa lisää kärsimystä valalle.
Aiheesta on julkaistu 2 juttua, 2 eri lähteestä, viimeisin päivitys 29.4.2026 klo 16:32, pääluokka Luonto ja ympäristö.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Maaseudun Tulevaisuus, MTV Uutiset.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Ryhävalasta hinataan Pohjanmereen Saksasta • Valas kuljetetaan Pohjanmerelle pelastusoperaatiossa.
Ryhävalasta hinataan Pohjanmereen Saksasta
Saksassa on ryhävalas, joka on eksynyt. Se hinataan nyt kohti Pohjanmerta. Valas on ollut Saksan rannikolla pitkään. Asiantuntijat sanovat, että pelastus voi olla vaarallista valalle.
Saksassa eksynyt ryhävalas hinataan tänään kohti Pohjanmerta. Eläin on ollut Saksan rannikolla viikkokausia ja se kulkee vedellä täytetyssä proomussa. Asiantuntijat ovat kritisoineet pelastusyrityksiä, jotka saattavat aiheuttaa lisää kärsimystä…
Saksan rannikolle jumissa ollut ryhävalas kuljetetaan nyt Pohjanmerelle. Valas on ollut yli kuukauden jumissa ja sen toivotaan löytävän tiensä Atlantille. Kuljetus tapahtuu proomulla, joka etenee kohti Tanskan Hirtshalsin…
Saksassa Itämeren rannikolla pelastetaan ryhävalasta nimeltä Timmy. Valas oli jäänyt loukkuun hiekkasärkälle ja sen pelastamiseksi on järjestetty suuri operaatio. Timmy onnistui lopulta…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Saksa, #Ryhävalas
Itämerelle eksynyt ryhävalas, Timmy, on siirretty proomuun Saksan pohjoisrannikolla. Valas oli ollut jumissa Poel-saaren edustalla maaliskuun lopusta asti. Pelastustoimenpiteet aloitettiin, kun eläinlääkärit…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Timmy, #Ryhävalas
Saksassa alkaa suuri pelastusoperaatio, jossa yritetään siirtää jumissa oleva Timmy-ryhävalas Pohjanmereen. Pelastusoperaation aloittamisesta päättivät osavaltion ympäristöministeri ja eläinlääkärit, jotka arvioivat valaan olevan…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Timmy, #Ryhävalas
Kevätmyrsky saapui Suomeen ja toi mukanaan runsaasti lunta. Kokkolassa mitattiin jopa 13 senttiä lunta, ja sademäärät voivat kasvaa merkittäviksi maan keski- ja…
Luonto ja ympäristö
Ilmatieteen laitos varoittaa voimakkaasta pohjoistuulesta, joka yltyy lähes myrskylukemiin etelä- ja itä-Suomessa. Tuulen puuskat voivat saavuttaa jopa 20 metriä sekunnissa, mikä voi…
Luonto ja ympäristö
Sydneyn Royal National Parkissa useita rantoja on suljettu valaan raadon vuoksi, joka haita. Hengenpelastajat ovat havainneet alueella suuria määriä haita, mukaan lukien…
Luonto ja ympäristö • jaetut avainsanat: #Valas
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 08.07.2026 TILANNE Heinät kukkivat koko maassa ja pujo maan etelä- ja keskiosissa lämpimimmillä kasvupaikoilla. Heinien siitepölymäärät vaihtelevat maan etelä- ja keskiosissa, Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa vähäisistä kohtalaisiin. Lapissa heinän siitepölymäärät ovat vielä vähäisiä. Pujon siitepölymäärät ovat nousseet poutaisimmilla alueilla kohtalaisiksi, etenkin aamupäivisin. Muutoin määrät ovat maan etelä- ja keskiosissa vähäisiä. Cladosporium-homesienen itiöpitoisuudet vaihtelevat voimakkaasti ja viilennyt sää on laskenut määrät nyt vähäisiksi koko maassa. ENNUSTE Heinien kukinta jatkuu koko maassa ja pujon maan etelä- ja keskiosissa. Heinien siitepölymäärät noussevat poutaisimmilla alueilla maan keskiosissa runsaiksi jääden muualla maassa kohtalaisiksi. Lapissa heinien siitepölymäärät jäänevät edelleen vähäisiksi. Pujon siitepölymäärät nousevat maan etelä- ja keskiosissa ajoittain kohtalaisiksi. Pitkäkestoiset sateet laskevat ilmassa olevan siitepölyn määrän nollatasolle, mutta poutasäällä määrät kohoavat jälleen.