Nimipäivä:
Jasmin, Ilta, Jade
16°C Helsinki

Kategoriat

Hyödyllistä nyt

Päivän kooste
Aamun uutiset
Päivitetty 09:15

S-Pankki on ilmoittanut tekevänsä ostotarjouksen Oma Säästöpankista. Naisten osuus suomalaisissa pörssiyhtiöissä hallitusten jäsenistä on noussut 37 prosenttiin, mikä…


Tutkijat selvittävät verenpainetaudin syitä

Aihesivu: Tutkijat selvittävät verenpainetaudin syitä

Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.

Suomalainen tutkijaryhmä tutkii aivojen roolia verenpainetaudin syntyyn. Uuden teorian mukaan aivojen verenkiertokeskuksessa voisi olla virhesäätö, joka aiheuttaa taudin. Työryhmä on saanut rahoitusta tutkimukselleen.

  • 1 juttua
  • 1 lähdettä
  • Tutkimukset
  • Päivitetty 29.4.2026 klo 02:00
Liittyvät avainsanat
Katso myös
Uusimmat jutut aiheesta

Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.

Aamun uutiset Päivän tilanne Päivän uutiset Arkisto
Viimeisin päivitysvaihe tänään: Aamun uutiset.

Mistä aiheessa on kyse?

Suomalainen tutkijaryhmä tutkii aivojen roolia verenpainetaudin syntyyn. Uuden teorian mukaan aivojen verenkiertokeskuksessa voisi olla virhesäätö, joka aiheuttaa taudin. Työryhmä on saanut rahoitusta tutkimukselleen.

Aiheesta on julkaistu 1 juttua, 1 eri lähteestä, viimeisin päivitys 29.4.2026 klo 02:00, pääluokka Tutkimukset.

Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Helsingin Sanomat.

Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Tutkijat selvittävät verenpainetaudin syitä.

Mitä tiedetään juuri nyt

  • Viimeisin tähän aiheeseen liitetty juttu julkaistiin 29.4.2026 klo 02:00.
  • Koosteessa on nyt 1 juttua 1 eri lähteestä.
  • Aihe kuuluu kategoriaan Tutkimukset.
  • Keskeiset avainsanat juuri nyt: #HeikkiKarppanen, #Verenpainetauti, #Tutkimus.

Selkokielinen yhteenveto

Tutkijat tutkivat verenpainetaudin syitä

Suomalaiset tutkijat selvittävät, miksi verenpainetauti syntyy. He uskovat, että aivoissa voi olla virhe, joka aiheuttaa taudin. Työryhmä on saanut rahaa tutkimukseen. Suomessa on paljon verenpainetautisia ihmisiä.

Tuoreimmat uutiset

Piilota / näytä uutisia

Nousevat aiheet


N/A N/A
?°C ?
N/A Tuntuu kuin ?°C

Nykyiset olosuhteet

Tuuli N/A
Puuska N/A
Kosteus N/A
Ilmanpaine N/A
Näkyvyys N/A
Sademäärä (1h) N/A
Pilvisyys N/A
Kastepiste N/A
UV-indeksi (CAMS) N/A

Sade-ennuste (24h)

0 mm Huippu 0.0 mm

Tuntiennuste (24h)

Päiväennuste (8 vrk)

Tilannekartta

Siitepölyn tilannekartta

Ennustekartta

Siitepölyn ennustekartta
L
Leppä
C
Pähkinäpensas
K
Koivu
H
Heinät
P
Pujo
T
Tuoksukki
Vähän
Kohtalaisesti
Runsaasti
Turun yliopiston siitepölytiedote 08.07.2026

TILANNE

Heinät kukkivat koko maassa ja pujo maan etelä- ja keskiosissa lämpimimmillä kasvupaikoilla.
Heinien siitepölymäärät vaihtelevat maan etelä- ja keskiosissa, Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa vähäisistä kohtalaisiin. Lapissa heinän siitepölymäärät ovat vielä vähäisiä.
Pujon siitepölymäärät ovat nousseet poutaisimmilla alueilla kohtalaisiksi, etenkin aamupäivisin. Muutoin määrät ovat maan etelä- ja keskiosissa vähäisiä.
Cladosporium-homesienen itiöpitoisuudet vaihtelevat voimakkaasti ja viilennyt sää on laskenut määrät nyt vähäisiksi koko maassa.


ENNUSTE

Heinien kukinta jatkuu koko maassa ja pujon maan etelä- ja keskiosissa.
Heinien siitepölymäärät noussevat poutaisimmilla alueilla maan keskiosissa runsaiksi jääden muualla maassa kohtalaisiksi. Lapissa heinien siitepölymäärät jäänevät edelleen vähäisiksi.
Pujon siitepölymäärät nousevat maan etelä- ja keskiosissa ajoittain kohtalaisiksi.
Pitkäkestoiset sateet laskevat ilmassa olevan siitepölyn määrän nollatasolle, mutta poutasäällä määrät kohoavat jälleen.