Nimipäivä:
Raili, Raila
12°C Helsinki

Kategoriat

Hyödyllistä nyt

Päivän kooste
Päivän tilanne
Päivitetty 14:16

Toukokuu oli Ukrainassa siviileille tuhoisin kuukausi neljään vuoteen, kertoo YK. Yhdysvallat on surmannut venezuelalaisen Tren de Aragua -rikollisjärjestön…


Nuorten viiltely lisääntyy Suomessa

Aihesivu: Nuorten viiltely lisääntyy Suomessa

Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.

Mannerheimin lastensuojeluliitto raportoi nuorten hyvinvoinnista. Itsensä vahingoittamiseen liittyvät yhteydenotot ovat kasvaneet lasten ja nuorten auttavissa palveluissa. Monet nuoret kokevat viiltelyn ainoana keinona helpottaa pahaa oloa. Yhteydenotot ovat lisääntyneet useamman vuoden ajan, ja myös väkivalta- ja ahdistelukokemukset ovat yleistyneet.

  • 3 juttua
  • 3 lähdettä
  • Hyvinvointi
  • Päivitetty 16.4.2026 klo 11:37
Liittyvät avainsanat
Katso myös
Uusimmat jutut aiheesta

Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.

Viimeisin päivitysvaihe tänään: Päivän tilanne.

Mistä aiheessa on kyse?

Mannerheimin lastensuojeluliitto raportoi nuorten hyvinvoinnista. Itsensä vahingoittamiseen liittyvät yhteydenotot ovat kasvaneet lasten ja nuorten auttavissa palveluissa. Monet nuoret kokevat viiltelyn ainoana keinona helpottaa pahaa oloa. Yhteydenotot ovat lisääntyneet useamman vuoden ajan, ja myös väkivalta- ja ahdistelukokemukset ovat yleistyneet.

Aiheesta on julkaistu 3 juttua, 3 eri lähteestä, viimeisin päivitys 16.4.2026 klo 11:37, pääluokka Hyvinvointi.

Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti MTV Uutiset, Keskisuomalainen, Yle Uutiset.

Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Nuorten viiltely lisääntyy Suomessa • Yhteydenotot itsensä vahingoittamiseen lisääntyvät • Itsensä vahingoittaminen lisääntyi nuorten keskuudessa.

Mitä tiedetään juuri nyt

  • Viimeisin tähän aiheeseen liitetty juttu julkaistiin 16.4.2026 klo 11:37.
  • Koosteessa on nyt 3 juttua 3 eri lähteestä.
  • Aihe kuuluu kategoriaan Hyvinvointi.
  • Keskeiset avainsanat juuri nyt: #nuoret, #MLL, #itsensävahingoittaminen.

Selkokielinen yhteenveto

Nuorten viiltely lisääntyy Suomessa

Mannerheimin lastensuojeluliitto kertoo nuorten viiltelyn lisääntymisestä. Viime vuonna auttaviin palveluihin tuli yli 24 000 yhteydenottoa. Monet nuoret kokevat viiltelyn ainoana keinona pahasta olosta selviytymiseen. Yhteydenotot ovat kasvaneet useamman vuoden ajan. Myös lähisuhdeväkivalta ja seksuaalinen ahdistelu ovat tulleet esiin. Kriisipuhelin tarjoaa apua 24 tuntia vuorokaudessa.

Tuoreimmat uutiset

Piilota / näytä uutisia

Nousevat aiheet


N/A N/A
?°C ?
N/A Tuntuu kuin ?°C

Nykyiset olosuhteet

Tuuli N/A
Puuska N/A
Kosteus N/A
Ilmanpaine N/A
Näkyvyys N/A
Sademäärä (1h) N/A
Pilvisyys N/A
Kastepiste N/A
UV-indeksi (CAMS) N/A

Sade-ennuste (24h)

0 mm Huippu 0.0 mm

Tuntiennuste (24h)

Päiväennuste (8 vrk)

Tilannekartta

Siitepölyn tilannekartta

Ennustekartta

Siitepölyn ennustekartta
L
Leppä
C
Pähkinäpensas
K
Koivu
H
Heinät
P
Pujo
T
Tuoksukki
Vähän
Kohtalaisesti
Runsaasti
Turun yliopiston siitepölytiedote 12.06.2026

TILANNE

Koivun kukinta jatkuu heikkona Keski- ja Pohjois-Lapissa, ja koivun siitepölyä kulkeutuu Etelä-Lappiin. Heinät kukkivat koko maassa.
Koivun siitepölyä on ilmassa vähän Lapissa.
Heinien siitepölymäärät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin maan etelä- ja keskiosissa, ja ovat enimmäkseen vähäisiä maan pohjoisosissa.
Kuusi ja mänty kukkivat koko maassa. Kukinta lähestyy loppua maan eteläosissa. Runsaana esiintyvä havupuiden siitepöly näkyy keltaisena kerroksena pinnoilla, mutta aiheuttaa allergiaoireita vain harvoille.
Sade laskee ilman siitepölymääriä.


ENNUSTE

Koivun kukinta jatkuu heikkona Keski- ja Pohjois-Lapissa. Heinien kukinta jatkuu koko maassa.
Koivun siitepölymäärät jäävät Keski- ja Pohjois-Lapissa vähäisiksi.
Heinien siitepölymäärät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin maan etelä- ja keskiosissa, ja ovat vähäisiä maan pohjoisosissa.
Sade laskee ilman siitepölymääriä.