Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Kontulan ostoskeskuksessa syttynyt tulipalo on vaatinut yhden ihmisen hengen. S-Pankki on käynnistänyt ostotarjouksen Oma Säästöpankista, tarjoten 47 prosentin…
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Suomessa järvien jääpeitteen sulaminen on kiihtynyt. Tutkija Katri Nieminen kertoo, että tulevaisuudessa osa järvistä voi jäätyä enää harvoin. Tänä vuonna jääpeite on lähtenyt poikkeuksellisen aikaisin. Tämä ilmiö on yksi ilmastonmuutoksen selkeimmistä merkeistä.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Suomessa järvien jääpeitteen sulaminen on kiihtynyt. Tutkija Katri Nieminen kertoo, että tulevaisuudessa osa järvistä voi jäätyä enää harvoin. Tänä vuonna jääpeite on lähtenyt poikkeuksellisen aikaisin. Tämä ilmiö on yksi ilmastonmuutoksen selkeimmistä merkeistä.
Aiheesta on julkaistu 3 juttua, 3 eri lähteestä, viimeisin päivitys 15.4.2026 klo 05:00, pääluokka Luonto ja ympäristö.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Hämeen Sanomat, Keskisuomalainen, Savon Sanomat.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Järvet menettävät jääpeitteen aikaisemmin • Järvien jääpeite sulaa aikaisemmin kuin ennen • Järvien jääpeite häviää aikaisemmin.
Järvet sulavat aikaisemmin talvella
Suomessa järvien jääpeite sulaa aikaisemmin kuin ennen. Katri Nieminen kertoo, että tulevaisuudessa osa järvistä ei ehkä jäädy lainkaan. Tänä vuonna jääpeite on lähtenyt varhain. Tämä on merkki ilmastonmuutoksesta.
Suomessa järvien jääpeitteen sulaminen on kiihtynyt. Tutkija Katri Nieminen kertoo, että tulevaisuudessa osa järvistä voi jäätyä enää harvoin. Tänä vuonna jääpeite on lähtenyt poikkeuksellisen aikaisin. Tämä ilmiö on…
Suomen järvien jäiden lähtö on aikaistunut merkittävästi. Tutkija Katri Nieminen kertoo, että tulevaisuudessa osa järvistä ei ehkä jäädy lainkaan. Esimerkiksi Lappeenrannan Pien-Saimaalla jäät sulivat jo 29. maaliskuuta. Muissakin…
Suomessa järvien jääpeitteen sulaminen on nopeutunut. Tutkija Katri Nieminen kertoo, että tulevaisuudessa osa järvistä saattaa jäätyä enää harvoin. Tänä vuonna jääpeite on kadonnut poikkeuksellisen aikaisin. Tämä ilmiö on…
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 08.07.2026 TILANNE Heinät kukkivat koko maassa ja pujo maan etelä- ja keskiosissa lämpimimmillä kasvupaikoilla. Heinien siitepölymäärät vaihtelevat maan etelä- ja keskiosissa, Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa vähäisistä kohtalaisiin. Lapissa heinän siitepölymäärät ovat vielä vähäisiä. Pujon siitepölymäärät ovat nousseet poutaisimmilla alueilla kohtalaisiksi, etenkin aamupäivisin. Muutoin määrät ovat maan etelä- ja keskiosissa vähäisiä. Cladosporium-homesienen itiöpitoisuudet vaihtelevat voimakkaasti ja viilennyt sää on laskenut määrät nyt vähäisiksi koko maassa. ENNUSTE Heinien kukinta jatkuu koko maassa ja pujon maan etelä- ja keskiosissa. Heinien siitepölymäärät noussevat poutaisimmilla alueilla maan keskiosissa runsaiksi jääden muualla maassa kohtalaisiksi. Lapissa heinien siitepölymäärät jäänevät edelleen vähäisiksi. Pujon siitepölymäärät nousevat maan etelä- ja keskiosissa ajoittain kohtalaisiksi. Pitkäkestoiset sateet laskevat ilmassa olevan siitepölyn määrän nollatasolle, mutta poutasäällä määrät kohoavat jälleen.