Nimipäivä:
Jasmin, Ilta, Jade
16°C Helsinki

Kategoriat

Hyödyllistä nyt

Päivän kooste
Päivän uutiset
Päivitetty 20:02

Pääministeri Orpo tukee Garden Helsinki -hanketta, kun taas Ranska lähettää joukkoja Natoon Suomeen. Pääministeri Petteri Orpo on ilmaissut…


Hallitus ehdottaa oikeuskulujen ennakkomaksua

Aihesivu: Hallitus ehdottaa oikeuskulujen ennakkomaksua

Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.

Hallitus haluaa vähentää asiattomia valituksia rakennushankkeissa. Ehdotus sisältää oikeuskulujen maksamisen etukäteen. Tämä voisi estää valitusten tehtailemista, joka hidastaa hankkeita. Asiasta on tehty esiselvitys oikeusministeriössä.

  • 2 juttua
  • 2 lähdettä
  • Ulkomaat
  • Päivitetty 6.4.2026 klo 16:40
Liittyvät avainsanat
Katso myös
Uusimmat jutut aiheesta

Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.

Aamun uutiset Päivän tilanne Päivän uutiset Arkisto
Viimeisin päivitysvaihe tänään: Päivän uutiset.

Mistä aiheessa on kyse?

Hallitus haluaa vähentää asiattomia valituksia rakennushankkeissa. Ehdotus sisältää oikeuskulujen maksamisen etukäteen. Tämä voisi estää valitusten tehtailemista, joka hidastaa hankkeita. Asiasta on tehty esiselvitys oikeusministeriössä.

Aiheesta on julkaistu 2 juttua, 2 eri lähteestä, viimeisin päivitys 6.4.2026 klo 16:40, pääluokka Ulkomaat.

Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Aamulehti, Helsingin Sanomat.

Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Hallitus ehdottaa oikeuskulujen ennakkomaksua • Hallitus ehdottaa oikeuskulujen ennakkomaksua.

Mitä tiedetään juuri nyt

  • Viimeisin tähän aiheeseen liitetty juttu julkaistiin 6.4.2026 klo 16:40.
  • Koosteessa on nyt 2 juttua 2 eri lähteestä.
  • Aihe kuuluu kategoriaan Ulkomaat.
  • Keskeiset avainsanat juuri nyt: #hallitus, #valitukset, #oikeuskulut.

Selkokielinen yhteenveto

Hallitus ehdottaa ennakkomaksuja valituksille

Hallitus ehdottaa oikeuskulujen maksamista etukäteen. Tämä muutos voisi vähentää asiattomia valituksia rakennushankkeissa. Nykyisin kulut maksetaan jälkikäteen, jos päätös hylätään. Ehdotuksen taustalla on halu estää kiusantekotarkoituksessa tehtäviä valituksia.

Tuoreimmat uutiset

Piilota / näytä uutisia

Nousevat aiheet


N/A N/A
?°C ?
N/A Tuntuu kuin ?°C

Nykyiset olosuhteet

Tuuli N/A
Puuska N/A
Kosteus N/A
Ilmanpaine N/A
Näkyvyys N/A
Sademäärä (1h) N/A
Pilvisyys N/A
Kastepiste N/A
UV-indeksi (CAMS) N/A

Sade-ennuste (24h)

0 mm Huippu 0.0 mm

Tuntiennuste (24h)

Päiväennuste (8 vrk)

Tilannekartta

Siitepölyn tilannekartta

Ennustekartta

Siitepölyn ennustekartta
L
Leppä
C
Pähkinäpensas
K
Koivu
H
Heinät
P
Pujo
T
Tuoksukki
Vähän
Kohtalaisesti
Runsaasti
Turun yliopiston siitepölytiedote 08.07.2026

TILANNE

Heinät kukkivat koko maassa ja pujo maan etelä- ja keskiosissa lämpimimmillä kasvupaikoilla.
Heinien siitepölymäärät vaihtelevat maan etelä- ja keskiosissa, Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa vähäisistä kohtalaisiin. Lapissa heinän siitepölymäärät ovat vielä vähäisiä.
Pujon siitepölymäärät ovat nousseet poutaisimmilla alueilla kohtalaisiksi, etenkin aamupäivisin. Muutoin määrät ovat maan etelä- ja keskiosissa vähäisiä.
Cladosporium-homesienen itiöpitoisuudet vaihtelevat voimakkaasti ja viilennyt sää on laskenut määrät nyt vähäisiksi koko maassa.


ENNUSTE

Heinien kukinta jatkuu koko maassa ja pujon maan etelä- ja keskiosissa.
Heinien siitepölymäärät noussevat poutaisimmilla alueilla maan keskiosissa runsaiksi jääden muualla maassa kohtalaisiksi. Lapissa heinien siitepölymäärät jäänevät edelleen vähäisiksi.
Pujon siitepölymäärät nousevat maan etelä- ja keskiosissa ajoittain kohtalaisiksi.
Pitkäkestoiset sateet laskevat ilmassa olevan siitepölyn määrän nollatasolle, mutta poutasäällä määrät kohoavat jälleen.