Ajankohtaiset uutiset, tiivistelmät ja selkouutiset yhdestä paikasta.
Teollisuus kasvoi kesäkuussa merkittävästi, kun taas Saara Arvan murhatapaus jatkuu oikeudessa. Lisäksi yli puolet varhaiskasvatuksen asiakkaista on maksuttomia.
Tällä sivulla näet saman uutisaiheen uusimmat jutut yhdestä näkymästä. Kooste päivittyy automaattisesti, kun aiheesta julkaistaan uusia uutisia.
Tuoreen tutkimuksen mukaan ruokavalion muutoksilla voidaan hidastaa biologista ikääntymistä iäkkäillä ihmisillä. Australialaisessa tutkimuksessa havaittiin, että rasvojen tai eläinperäisten proteiinien vähentäminen ruokavaliossa paransi terveyttä jo neljässä viikossa. Tutkimuksessa tarkasteltiin 65–75-vuotiaita henkilöitä ja heidän biomarkkereitaan.
Tästä pääset Uutiskoosteen eri vaiheisiin. Vihreänä näkyy viimeisin tänään päivitetty kooste. Harmaat näkymät aktivoituvat, kun niihin on julkaistu tämän päivän kooste.
Tuoreen tutkimuksen mukaan ruokavalion muutoksilla voidaan hidastaa biologista ikääntymistä iäkkäillä ihmisillä. Australialaisessa tutkimuksessa havaittiin, että rasvojen tai eläinperäisten proteiinien vähentäminen ruokavaliossa paransi terveyttä jo neljässä viikossa. Tutkimuksessa tarkasteltiin 65–75-vuotiaita henkilöitä ja heidän biomarkkereitaan.
Aiheesta on julkaistu 1 juttua, 1 eri lähteestä, viimeisin päivitys 13.5.2026 klo 08:31, pääluokka Tutkimukset.
Aihetta seuraavat tällä hetkellä erityisesti Iltalehti.
Viimeisimmissä päivityksissä painottuvat muun muassa Ruokavalio voi hidastaa ikääntymistä.
Ruokavalio hidastaa ikääntymistä
Tutkimus näyttää, että ruokavalion muutoksilla voi hidastaa ikääntymistä. Iäkkäät ihmiset voivat vähentää rasvoja tai eläinperäisiä proteiineja. Muutokset voivat parantaa terveyttä nopeasti. Tutkimuksessa oli mukana 65–75-vuotiaita henkilöitä, joilla ei ollut vakavia sairauksia.
Tuoreen tutkimuksen mukaan ruokavalion muutoksilla voidaan hidastaa biologista ikääntymistä iäkkäillä ihmisillä. Australialaisessa tutkimuksessa havaittiin, että rasvojen tai eläinperäisten proteiinien vähentäminen ruokavaliossa paransi terveyttä jo neljässä viikossa. Tutkimuksessa tarkasteltiin…
Tuoreen tutkimuksen mukaan suomalaiset ovat kansainvälisesti verrattuna varauksellisia yrittäjyyden suhteen. Epäonnistumisen pelko on kasvanut, mikä estää ihmisiä ryhtymästä yrittäjiksi. Nuoret aikuiset kuitenkin…
Tutkimukset • jaetut avainsanat: #Tutkimus
Tutkimus Jyväskylän yliopistosta paljastaa, että ylipainoiset ihmiset kokevat liikunnan aikana vähemmän myönteisiä tunteita kuin normaalipainoiset. Ylipainoiset liikkuvat useammin ulkoisten syiden, kuten ulkonäön,…
Tutkimukset • jaetut avainsanat: #Tutkimus
Tuore tutkimus osoittaa, että silmien sulkeminen ei auta kuulemaan paremmin meluisassa ympäristössä. Koehenkilöt erottivat hiljaisia ääniä paremmin, kun heidän silmänsä olivat auki…
Tutkimukset • jaetut avainsanat: #Tutkimus
Japanilaiset tähtitieteilijät ovat havainneet ohuen kaasukehän pienellä taivaankappaleella, joka sijaitsee Aurinkokunnan laitamilla. Tämä noin 480 kilometrin läpimittainen kohde on Pluton ohella ensimmäinen,…
Tutkimukset • jaetut avainsanat: #Tutkimus
Tuore tutkimus paljastaa, että Pohjolaa lämmittävä merivirta voi heiketä jopa 50 prosenttia vuosisadan loppuun mennessä. Tutkijat varoittavat, että tämä voi johtaa Pohjois-Euroopan…
Tutkimukset • jaetut avainsanat: #Tutkimus
Tutkijat ennustavat, että Afrikan maanosa halkeaa tulevaisuudessa, mikä johtaa uuden meren syntymiseen. Itä-Afrikka erottuu muusta mantereesta Turkana-halvea pitkin, joka on noin 500…
Tutkimukset • jaetut avainsanat: #Tutkimus
Suomen luotetuin epäluotettavan uutisoinnin lähde.
Uutiskaista käyttää välttämättömiä evästeitä palvelun toimintaan. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai muokata asetuksia. Lue lisää.
Voit valita, mitä evästeitä Uutiskaista saa käyttää. Välttämättömät evästeet ovat aina käytössä sivuston toiminnan vuoksi. Tilastollisia ja markkinointievästeitä käytetään vain suostumuksellasi. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.
Turun yliopiston siitepölytiedote 07.08.2026 TILANNE Heinät kukkivat koko maassa, ja pujo kukkii koko levinneisyysalueellaan maan eteläosista Etelä-Lappiin. Heinien siitepölymäärät voivat rannikkoalueilla nousta ajoittain runsaiksi. Maan etelä- ja keskiosien sisämaa-alueilla siitepölymäärät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin, ja ovat vähäisiä Lapissa, Kainuussa ja Pohjois-Pohjanmaan sisämaa-alueilla. Pujon siitepölymäärät vaihtelevat vähäisistä kohtalaisiin maan etelä- ja keskiosissa, ja ovat vähäisiä muualla kukinta-alueella. Sade laskee ilman siitepölymääriä. Alternaria-homesienen itiöitä esiintyy maan eteläosissa runsaasti ja maan keskiosissa kohtalaisesti. Cladosporium- homesienen itiöpitoisuudet ilmassa ovat maan etelä- ja keskiosissa kohtalaisia. ENNUSTE Heinien ja pujon kukinta jatkuu. Heinien siitepölymäärät vaihtelevat maan etelä- ja keskiosien rannikkoalueilla kohtalaisista runsaisiin, ja sisämaa-alueilla vähäisistä kohtalaisiin. Maan pohjoisosissa heinän siitepölymäärien odotetaan jäävän pieniksi. Pujon siitepölyä on ilmassa vähäisistä kohtalaisiin määriä maan etelä- ja keskiosissa. Pohjois-Pohjanmaalla, Kainuussa ja Etelä-Lapissa pujon siitepölyä on ilmassa vähän. Sateet laskevat siitepölymääriä.